Strip: virtualna komunikacija na društvenim mrežama | Profil Klett

12. ožujak 2018.

Strip: virtualna komunikacija na društvenim mrežama

Autor: Maja Trinajstić

Učenicima osmih razreda Osnovne škole Samobor strip je poslužio kao medij putem kojega su iznijeli iskustva i stavove o komunikaciji na društvenim mrežama među mladima. Na poticaj učitelja Slavena Jurića, učenici su obilježili Dan ružičastih majica i pridružili se borbi protiv vršnjačkog nasilja te upozorili na negativne pojave koje donosi tehnologija u svakodnevnom životu mladih.

Strip u sklopu medijske kulture

Strip kao popularan oblik medijske kulture pojavljuje se u svakodnevnom životu kao dio dnevnih novina, časopisa ili u obliku samostalnih izdanja. Riječ strip engleskoga je podrijetla, a izvorno znači traka ili vrpca kojom se upućuje na slijed crteža međusobno povezanih nekom radnjom. Većini učenika strip je blizak i poznat, a pobliže se s njime susreću i uče o obilježjima stripa (kadar, oblačići, pripovjedačev okvir, onomatopeja) unutar područja medijske kulture, a u okviru predmeta Hrvatski jezik u šestome razredu osnovne škole. Stripovi su učenicima bliski i zanimljivi upravo zbog načina na koji je neka tema obrađena. Kadrovi u kojima crtež prati priču, dinamičan spoj crteža i riječi koji brzo zaokuplja pozornost učenika te je kao takav izvrstan medij putem kojega će učenici naučiti nešto novo ili će se pak sami moći izraziti i izraditi strip na zadanu temu.

Međupredmetna korelacija – likovna i medijska kultura

Uzevši u obzir izražajna sredstva stripa, izrada stripa idealan je način za ostvarivanje međupredmetne korelacije (Hrvatski jezik, Likovna kultura). Učenici uče ili ponavljaju što su naučili o stripu u okviru medijske kulture, a potom sami izrađuju stripove na zadanu temu na satu Likovne kulture.

Učenicima osmih razreda Osnovne škole Samobor strip je poslužio kao medij putem kojega su izrazili svoja mišljenja, iznijeli iskustva i stavove o komunikaciji na društvenim mrežama među mladima. Uz pomoć i poticaj učitelja Slavena Jurića, učenici su ponovili koja su to bitna obilježja stripa, a potom su u kombiniranoj tehnici olovke B, drvenih bojica i flomastera izradili stripove. Kroz stvaranje vlastitih stripova, učenicima je pružena mogućnost za iznošenje iskustava i stavova vezanih uz virtualnu komunikaciju. Učenici su bili potaknuti na promišljanje o vlastitim postupcima i ponašanjima te su na taj način, između ostalog, obilježili Dan ružičastih majica i pridružili se borbi protiv vršnjačkog nasilja te upozorili na negativne pojave koje donosi tehnologija u svakodnevnom životu mladih.

Aktualna tema – zanimljiv strip

Dan ružičastih majica dan je tijekom kojega se posebno skreće pozornost i upozorava na prisutnost vršnjačkoga nasilja. Vršnjačko nasilje označava svaki oblik nasilje među mladima, a upravo su društvene mreže prostor koji omogućava verbalno nasilje među mladima te je, nažalost, postalo svakodnevna pojava. Komunikacija među mladima sve češće se odvija putem društvenih mreža, a mreža (internet) prisutna je u svakodnevnom životu pojedinca sa svim svojim negativnim i pozitivnim obilježjima. O mreži učenici uče i u okviru medijske kulture te u sedmom razredu osnovne škole uče o povijesti same mreže, njenom razvoju te sadržaju i mrežnim stranicama koje im mogu pomoći tijekom školovanja. Ono na što se posebno usmjerava pozornost učenika jesu i negativna obilježja mreže te moguće negativne posljedice koje se mogu pojaviti kada korisnici nisu dovoljno informirani ili pak previše vremena provode na samoj mreži. O ovoj problematici vrlo često i sami učenici znaju dosta te vrlo rado iznose svoja mišljenja, ili svoja te tuđa iskustva, jer i sami dosta vremena provode na mreži. Učenici tada govore o hakiranim profilima, ovisnosti o videoigrama, posljedicama na zdravlje koje sa sobom povlači predugo sjedenje za računalom ili s mobitelom u ruci, a naglašavaju i nedostatak druženja s vršnjacima na otvorenome prostoru.

Za tehnološki napredak, ali protiv neprikladne komunikacije

Posebno uznemirava činjenica verbalnog nasilja i neprikladne komunikacije među učenicima na društvenim mrežama koje mogu izazvati teške posljedice na psihu mladog čovjeka koji još nema dovoljno samopouzdanja te često trpi nasilje zbog straha i nerazumijevanja od strane okoline. Upravo zbog ovoga potrebno je što češće učenike poticati da na različite načine izraze i podijele svoja ili tuđa negativna iskustva te tako pokušaju pomoći jedni drugima, razumjeti jedni druge te u konačnici iskoristiti tehnološki napredak za vlastiti razvitak, a ne postati njegova žrtva.

 

Pripremila: Tatjana Ognjenović

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Reciklirana moda: ReFashion

Izložba reciklirane mode učenika OŠ Nikole Andrića, Vukovar

Tema projekta Re-moda / ReFashion nastala je iz ideje o spoju umjetnosti, kulture življenja, oblačenja i okoliša. Mali modni dizajneri i modeli napravljene kreacije predstavili su na ReFashion modnoj reviji u Eko tjednu Osnovne škole Nikole Andrića u Vukovaru, a preko eTwinning platforme surađivali su i s Osnovnom školom Prevez u Grčkoj.

Kako vezu i šivaju jedna djevojčica i dvanaest dječaka?

Na jugoistoku Vukovarsko-srijemske županije, u slavonskoj ravnici smjestila se općina Vrbanja, a u njoj osnovna škola utemeljena još 1831 godine, OŠ Mare Švel-Gamiršek. Ova bi se hrvatska književnica, koji mnogi smatraju najboljim perom hrvatske šokačke proze, zasigurno ponosila učenicima škole koja nosi njeno ime. Stoga nam je drago da možemo iz likovnog natječaja „Želim, stvaram, oblikujem“ izdvojiti priču o učenicima malog razreda, 3. a koji vodi učiteljica Katica Vareševac.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Dragica Dujmović Markusi, Sandra Rossetti - Bazdan
udzbenik
Vesna Marjanović, Andrea Škribulja, Renata Gredelj, Marina Gabelica
udzbenik
E. Družijanić Hajdarević, Z. Lugarić, Z. Romić, L. Sykora-Nagy G. Bartol, D. Jarec Tomorad, I. Đaković