Iako u razvijanju čitalačke pismenosti škola ima iznimno važnu ulogu, znanstvenici i stručnjaci ipak tvrde da ljubav prema čitanju i razvijanje sposobnosti čitanja započinje i završava – kod kuće te da su roditelji vrlo važan čimbenik koji ima ključnu ulogu u savladavanju vještine čitanja i poticanju čitalačkih navika.
Iako u razvijanju čitalačke pismenosti škola ima iznimno važnu ulogu, znanstvenici i stručnjaci ipak tvrde da ljubav prema čitanju i razvijanje sposobnosti čitanja započinje i završava – kod kuće. Naime, unatoč tomu što su učitelji nezamjenjivi u procesu učenja čitanja i u poticanju čitalačkih navika, istraživanja su potvrdila da se vještina čitanja neće razviti u dobrome smjeru ako se glavnina čitalačke prakse, samoga čitanja i pisanja ne događa kod kuće i ne proizlazi iz autentičnih poriva djeteta koje je zainteresirano za čitanje različitih vrsta tekstova.
Svi stručnjaci koji se bave razvojem čitalačkih navika slažu se u tome što je najvažnije za čitanje – svakodnevno vježbanje čitanja i iskustvo koje se stječe u tom procesu. Oboje pridonosi razvoju i postizanju izvrsnosti u vještini čitanja. Naravno, i sama djeca u svakodnevici znatno češće provode upravo aktivnosti u kojima su se pokazali izvrsnima.
Znanstvenici koji već desetljećima proučavaju čitalačke prakse na Odsjeku za pedagogiju američkog sveučilišta u Minnesoti izdvojili su 7 glavnih preporuka odnosno savjeta za roditelje koji žele pomoći svojemu djetetu u procesu učenja čitanja.
1.
Čitanje se zasniva na 5 čimbenika: dobar jezično-govorni razvoj, sposobnost auditivne i vizualne percepcije, tečnost, obogaćivanje vlastitoga rječnika i razumijevanje. Djetetu ćete najviše pomoći tako da uočite s kojim područjem ima najviše problema i radite upravo na tim temama.
2
Važno je poticati dijete da čita bilo što – nije nužno da to uvijek bude knjiga. Časopisi, stripovi i/ili internetske stranice mogu potaknuti djetetovu znatiželju i pažnju pa će tako samo pokazati zanimanje i razvijati vještinu čitanja.
3
Čitalačke aktivnosti djeteta i domaće zadaće koje uključuju čitanje trebaju biti primjerene njegovoj razini čitalačke vještine. Preteške domaće zadaće ili zadatci mogu obeshrabriti dijete u daljnjim čitalačkim pokušajima.
4
Ni u kakvoj situaciji nemojte djetetu uskratiti ili zabraniti čitanje. Ako vaše dijete želi čitati o nogometu, nemojte ga tjerati da čita o nečemu što ga ne zanima.
5
Potaknite djetetovu motivaciju povezujući čitanje i pisanje sa stvarnim, svakodnevnim aktivnostima. Primjerice, vrlo je korisno predložiti djetetu da napiše pismo djedu, baki ili najdražem pjevaču, a može napisati i popis namirnica koje treba kupiti u trgovini.
6
Nikada se nemojte usredotočiti samo na negativno odnosno na ono što je loše u čitalačkoj vještini vašega djeteta. Obratite pozornost na ono što dijete može učiniti jer tako još više i bolje razvijate vještine i aktivnosti u kojima je uspješno.
7
Stvarajte pozitivnu atmosferu oko čitanja i potaknite dijete da i samo razvija svoje interese i želje jer tako pridonosite tomu da dijete počne doživljavati čitanje kao užitak, a ne kao obavezu.
(Izvor: www.teachthought.com)