Ukratko o Aktu o digitalnim uslugama (DSA)
Aktom o digitalnim uslugama reguliraju se internetski posrednici i platforme kao što su internetske platforme za trgovanje, društvene mreže, platforme za dijeljenje sadržaja, trgovine aplikacijama te platforme za putovanja i smještaj. Glavni mu je cilj spriječiti nezakonite i štetne aktivnosti na internetu i širenje dezinformacija. Provedbom akta jamči se sigurnost korisnika i zaštita temeljnih prava te se stvara pravedno i otvoreno okruženje na internetskim platformama.
Koji su glavni ciljevi Akta o digitalnim uslugama?
Aktom o digitalnim uslugama utvrđuju se jasna i proporcionalna pravila za zaštitu potrošača i njihovih temeljnih prava na internetu. Potiču se inovacije, rast i konkurentnost te olakšava širenje manjih platformi, MSP-ova i start-up poduzeća. Uspostavlja se ravnoteža među ulogama korisnika, platformi i javnih tijela. Te promjene temelje se na europskim vrijednostima prema kojima u prvi plan dolaze građani.
Za građane
-
bolja zaštita temeljnih prava
-
više kontrole i izbora
-
bolja zaštita djece na internetu
-
manja izloženost nezakonitom sadržaju
Za pružatelje digitalnih usluga
-
pravna sigurnost
-
jedinstven skup pravila u cijelom EU-u
-
lakše osnivanje i širenje poduzeća u Europi
Za poslovne korisnike digitalnih usluga
-
pristup tržištima na razini EU-a putem platformi
-
bolji uvjeti, tako da mogu konkurirati pružateljima nezakonitog sadržaja
Za društvo u cjelini
-
veća demokratska kontrola i nadzor sistemskih platformi
-
suzbijanje sistemskih rizika kao što su manipulacije ili dezinformacije
Izvor podataka: Službene stranice EU (EU komisija)
Kakav je učinak novih obveza?
Aktom o digitalnim uslugama znatno se poboljšavaju mehanizmi za uklanjanje nezakonitog sadržaja i učinkovitu zaštitu temeljnih prava korisnika na internetu, uključujući slobodu govora. Osim toga, omogućuje se stroži javni nadzor internetskih platformi, posebice platformi kojima se koristi više od 10 % stanovništva EU-a.
To konkretno znači:
-
mjere za suzbijanje nezakonite robe, usluga i sadržaja na internetu kao što je mehanizam kojim se korisnicima omogućuje označivanje takvog sadržaja, a platformama suradnja s „provjerenim označivačima”
-
nove obveze o sljedivosti poslovnih korisnika u internetskim trgovinama kako bi se olakšala identifikacija prodavača nezakonite robe ili razumni napori internetskih trgovina da nasumično provjere jesu li proizvodi ili usluge označeni kao nezakoniti u bilo kojoj službenoj bazi podataka
-
učinkovitu zaštitu korisnika, uključujući mogućnost pritužbe na odluke platforme o moderiranju sadržaja
-
zabranu određenih vrsta ciljanih oglasa na internetskim platformama (ako su usmjereni na djecu ili kada upotrebljavaju posebne kategorije osobnih podataka, primjerice podatke o etničkoj pripadnosti, političkim stajalištima, seksualnoj orijentaciji)
-
mjere za veću transparentnost internetskih platformi u različitim područjima, između ostaloga kad je riječ o algoritmima koji se koriste za preporučivanje
-
obveze vrlo velikih platformi da spriječe zlouporabu svojih sustava poduzimanjem mjera koje se temelje na procjeni rizika i neovisnim revizijama njihova upravljanja rizicima
-
pristup istraživača ključnim podatcima najvećih platformi radi razumijevanja razvoja rizika na internetu
-
nadzornu strukturu prikladnu za složenost internetskog prostora: države članice EU-a imat će primarnu ulogu, a podupirat će ih novi Europski odbor za digitalne usluge; kad je riječ o vrlo velikim internetskim platformama, nadzor provodi Komisija.
Izvor podataka: Europe Direct - Čakovec
Prijava nezakonitog sadržaja
Posjetitelji i korisnici Profil Klett stranice mogu prijaviti sadržaj za koji smatraju da je nezakonit ili da krši naše Uvjete pružanja usluge. Pojedinac prijavu može podnijeti elektronički putem e-maila DSA_posredovanje@profil-klett.hr.
Kako bi prijava bila važeća, mora sadržavati ove elemente:
-
obrazloženje zašto pojedinac navodi da se radi o neželjenom sadržaju
-
URL stranice na kojoj se nalazi neželjeni sadržaj
-
ime i e-adresu pojedinca koji podnosi obavijest
-
izjavu da pojedinac podnosi obavijest u dobroj vjeri te da su informacije koje navodi točne i potpune.
Također, prema članku 21. Uredbe (EU) 2022/2065 (Akt o digitalnim uslugama) primatelji usluga, uključujući pojedince ili subjekte koji su podnijeli obavijesti, kojima su upućene odluke iz članka 20. stavka 1. imaju pravo odabrati bilo koje tijelo za izvansudsko rješavanje sporova certificirano u skladu sa stavkom 3. ovog članka kako bi se riješili sporovi o tim odlukama, uključujući pritužbe koje nisu mogle biti riješene u okviru internog sustava za rješavanje pritužbi iz tog članka.
Odluke članka 20. stavka 1. jesu:
(a) odluke o tome treba li ukloniti informacije, onemogućiti pristup informacijama ili ograničiti vidljivost informacija;
(b) odluke o tome treba li suspendirati ili ukinuti pružanje usluge primateljima u cijelosti ili djelomično;
(c) odluke o tome treba li suspendirati ili zatvoriti račun primatelja;
(d) odluke o tome treba li suspendirati, ukinuti ili na drugi način ograničiti mogućnost monetizacije informacija koje pružaju primatelji.