Estonski obrazovni sustav – po mjeri učenika i učitelja | Profil Klett

14. studeni 2019.

Estonski obrazovni sustav – po mjeri učenika i učitelja

avatar
Autor: Marija Šimoković Sikavica

Estonska škola Tartu Raatuse Kool smještena je u Tartuu, drugome po veličini estonskome gradu. Tartu se smatra intelektualnim i kulturnim središtem Estonije, jer je dom najstarijega i najpoznatijega estonskog sveučilišta Školu pohađa 540 učenika, a da je riječ o najpametnijoj zemlji u svijetu s vrhunskim obrazovnim sustavom, uvjerili su se i učitelji koji su ondje boravili.

 

 

Učitelji Osnovne škole Fran Koncelak Drnje šest su dana, od 4. do 9. studenoga 2019., boravili u Estoniji u sklopu Erasmus+ projekta SLAM – STEM Learning Activities & Methods zajedno s predstavnicima partnerskih škola iz Grčke i Cipra. Cilj je toga projekta popularizacija STEM predmeta.

 

U Estoniji učitelje vrlo cijene, ne samo društvo nego i ravnatelji koji ih tijekom godine mogu novčano nagraditi za poseban doprinos radu škole. Ravnatelj ima šest pomoćnika, koji mu pomažu u vođenju i organizaciji. Uz visoko razvijenu tehnologiju po kojoj su i prepoznatljivi, naglašena je ravnopravnost učenika i učitelja koju smatraju ključnom za uspješan odnos pun međusobnoga povjerenja, a prvi joj je znak nošenje papuča u prostoru škole, koje je obvezno i za učenike i za učitelje.

Škola koju bi svatko želio pohađati

 

Pohađanje osnovne škole je obvezno te svima dostupno i besplatno, a traje devet godina. Od stranih jezika, učenici mogu učiti ruski, engleski i njemački, a španjolski u sklopu školskoga kluba. Naglašena je važnost tjelovježbe i njezina utjecaja na zdravlje, što dokazuje i nekoliko igrališta oko škole, atletska staza, glavna sportska dvorana za košarku i ostale sportove u zatvorenom, teretana, dvorana za džudo i hrvanje te sauna – sastavni dio života svakog Estonca. Satovi TZK-a često se održavaju na vanjskim igralištima, bez obzira na umjerene padaline, što kod nas nije običaj. U hodnicima se nalaze stolovi za stolni tenis i nogomet, a odmor se može provesti i u separeima za odmaranje i slušanje glazbe. Među učenicima je vrlo popularna igra s kendamom, tradicionalnom japanskom igračkom za razvijanje vještina poput koordinacije pokreta i strpljenja.

Pametna arhitektura

 

Zgrada škole stara je tri godine, a projektirana je vrlo pametno i multifunkcionalno. Stubište je intenzivne narančaste boje, koja zahtijeva koncentraciju, čime se izbjegavaju naguravanja i mogući sukobi učenika. Pregrade u učionicama, osim odvajanja prostora, služe i kao ploče za pisanje, a u svakoj su učionici i pametne ploče. Na nastavi se učenici smiju koristiti mobitelima isključivo kad to zahtijeva obrada sadržaja, a tablete ne posjeduju. Unutrašnjost učionica svima je vidljiva, jer su radi transparentnosti od hodnika odvojene staklenim stijenama – učiteljima je važno mišljenje kolega, koji u bilo kojem trenutku mogu doći na sat te poslije svojim zapažanjima i sugestijama pridonijeti poboljšanju izvođenja nastave. Upravo zbog takvoga načina vrednovanja te ravnateljevih pomoćnika učitelji nemaju vanjski nadzor, jer je nepotreban. Umjesto klasičnih klupa, svaki učenik ima svoj stolac na kotačiće, a tijekom  nastave može sjediti i na kauču.

Smatraju da je sloboda kretanja ključna za nesputanost učenika, koja ih oslobađa i potiče na bolji rad.

Pletenje i kuhanje kao dio nastavnog procesa

Za razvoj fine motorike, rada mozga i preciznosti, sati pletenja i kuhanja dio su nastave. Poseban prostor zauzima dvorana namijenjena plesu i dramskim skupinama. S obzirom na hrvatske škole, vrlo je neobično da je školska knjižnica dio otvorenoga prostora, odnosno prolaza, a posebnu pozornost privlače krugovi među policama u kojima se učenici i učitelji mogu odmarati te neometano čitati. Bilo je vrlo zanimljivo na školskim hodnicima vidjeti psa, koji je zapravo terapeutski pas socijalne pedagoginje.

Vrijedna znanja i iskustva

Radionice i aktivnosti za sve učitelje iz partnerskih zemalja bile su cjelodnevne. Izrađivali su robotska kolica, most od špageta za testiranje izdržljivosti pod utezima, stolni nogomet unutar kartonske kutije, a u programu Fusion 360 modelirali 3D narukvice i privjeske. Na predavanjima se moglo mnogo toga naučiti o estonskome školskom sustavu i kurikulumu, a svaki učitelj iz partnerskih zemalja održao je po jedan školski sat estonskim učenicima te ih upoznao sa svojim metodama rada. Sudjelovali su i u zanimljivoj radionici Out of the box thinking, a natjecali su se u poznavanju simbola periodnoga sustava.

Učitelji su posjetili znanstveni centar AHHAA gdje su, među ostalim, sudjelovali u radionici izolacije DNK-a iz sline te posjetili planetarij. U SPARK Makerlabu svaki si je učitelj izradio prijenosni punjač, koji su ponijeli kući. Boravak u Tartuu završio je posjetom Estonskome nacionalnom muzeju i Naopakoj kući (Upside Down House), a boravak u Estoniji izletom u glavni grad Tallinn.

Znanja i iskustva iz Estonije drnjanski će učitelji rado podijeliti sa svojim kolektivom, a i šire, s nadom da će se i kod nas ipak promijeniti način razmišljanja, ali ne samo učitelja nego i okoline koja je ključna za ostvarenje napretka i učenika i škole.  

Cijeli projekt financiran je sredstvima programa Europske unije Erasmus+.

 

Prikaz pripremila Stjepana Kadić, šk. knjižničarka, OŠ Fran Koncelak Drnje

Galerija: 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Od voćnih obroka do jaja šaranih voskom

Lijepo je prisjetiti se kako smo prije nešto manje od mjesec dana organizirali i Dane otvorenih vrata. OŠ Josipa Antuna Ćolnića u Đakovu otvorila je svoja vrata 12. ožujka, a posjetitelji su mogli odabrati radionicu ovisno o svojemu zanimanju. Uz vesele fotografije ostaje nam nada da ćemo vrata škola uskoro – ponovno otvoriti!

Maškarana lica

Sa svojom učiteljicom Jasminom Štefan, učenici OŠ Mahično svake godine u karnevalsko vrijeme izrađuju  maske. Koriste se raznim tehnikama te ih slikaju, crtaju ili izrezuju i ukrašavaju. Ove su se godine okušali u kombiniranoj tehnici u kojoj su pokazali svoju kreativnost i inovativnost. 

 

Nesreća koja nas povezuje

Nedjelja 22. ožujka, rano ujutro, ostat će trajno upisana u kolektivnu memoriju stanovnika Zagreba. Potres nezabilježen posljednjih 140 godina izbacio nas je iz kreveta i kuća. U samo nekoliko sati mnogim su se učenicima javili i njihovi razrednici. Samo da pitaju je li sve u redu i da se kratkom porukom međusobno provjere i ohrabre.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja