Izložba Izazovi moderne kao inspiracija za sat likovne kulture | Profil Klett
Ivan Meštrović, Dekorativni postament; bista Tomislava Krizmana, 20. st.

Ivan Meštrović, Dekorativni postament; bista Tomislava Krizmana, 20. st.

28. ožujak 2017.

Izložba Izazovi moderne kao inspiracija za sat likovne kulture

Autor: Slaven Jurić

Posjetili smo izložbu Izazovi moderne te, inspirirani tamo zastupljenim umjetničkim djelima, izradili prijedlog nastavnih tema po razredima. Nadamo se da ćete među našim prijedlozima pronaći ideje za rad s vašim učenicima.

5. razred (kiparstvo, arhitektura)

U sklopu nastavne teme “osnovni trodimenzionalni oblici”, objasnite učenicima razliku između skulpture i reljefa. Umjetnička djela za inspiraciju su Dekorativni postament i bista Tomislava Krizmana Ivana Meštrovića.Na primjeru umjetničkog djela Dekorativni stup učenici uočavaju geometrijska tijela i slobodna tijela, a na bisti Tomislava Krizmana udubljenja i ispupčenja mase, igru prostora i mase (punog i praznog). Na temelju ovih umjetničkih djela učenici uče i o različitim kiparskim materijalima, jer na izložbi su izložene skulpture i reljefi u drvetu, kamenu, bronci i bakru.

Motiv za poticaj 5. razreda ovdje je simetrična vertikalna skulptura geometrijskih uglatih tijela koja prožima slobodna forma.

Ignjat Fischer, Poliklinika Sanatorij, Zagreb
Ignjat Fischer, Poliklinika Sanatorij, Zagreb

Arhitektonsko djelo Ignjata Fischera, Poliklinika Sanatorij iz Klaićeve ulice u Zagrebu na izložbi je predstavljeno u tlocrtu, nacrtu te s prikazom interijera i eksterijera, odnosno funkcionalnim prostorom zgrade s početka stoljeća. Učenici na temelju tlocrta uče od čega je zgrada sazdana, kako se ucrtavaju dijelovi zgrade (prozori, zidovi, stubište, stupovi) te koji su elementi bitni u gradnji: ona ima dobar primjer nosača i nošenih elemenata. Uvidom u tlocrt učenici će također dobiti uvid u raspored prostorija, koji jasno ukazuje na funkcionalnost same zgrade,: ona je poliklinika Sanatorij.

Motiv, poticaj za učenika može biti: moderna škola (tlocrt, nosači i nošeni elementi).

Antonija Krasnik, vaze, MUO
Antonija Krasnik, vaze, MUO
6. razred (kiparstvo, slikarstvo, dizajn)

Dizajnerski opus staklenog secesijskog posuđa, ponajviše istanjenih vaza dobar je poticaj učenicima za razumijevanje plošno istanjene mase.

Motiv za poticaj je izrada vilenjaka u tehnici glinamola / plošno istanjenom masom.

Georg Klimt, Glave žene, 19.st
Georg Klimt, Glave žene, 19.st

Reljefi Georga Klimta predstavljaju dobar primjer niskog reljefa u tehnici bakra. Učenici mogu na aluminijskoj foliji izraditi mitološka bića na poticaj Klimtovih reljefa a potom sepijom patinirati tehniku.

 

Franz Jasche, Dolina Dunava, 1903.
Franz Jasche, Dolina Dunava, 1903.

Slika Dolina Dunava Franza Jasche jasan je primjer optičkog miješanja boja. Ova slika dovoljan je primjer da potakne radionicu divizionističkog slikanja nevizualnog motiva u kratkim potezima i kontrastnim bojama.

Dizajnerski stolac Josefa Hoffmana izuzetan je primjer dobrog dizajna, u prvom redu funkcionalnosti, poštivanja materijala i harmonije oblika.

Josef Hoffman, dizajn uzorka za pokućstvo
Josef Hoffman, dizajn uzorka za pokućstvo

Ovaj primjer primijenjenog dizajna dobar je poticaj učenicima za grupnu izradu police za knjige od drvenih letvica te u crno bijelom kontrastu boja. Kao poticaj za to mogu im poslužiti uzorci Josefa Hoffmana koje učitelji mogu pokazati učenicima.

Otto Wagner, Kuća Majolika
Otto Wagner, Kuća Majolika
7. razred (ritmovi, repeticija, alternacija, varijacija, gradacija, dominacija, radijacija)

Predivno zdanje koje je predstavljeno na izložbi sjajan je primjer za dizajn uzorka keramičkih pločica u kombiniranoj tehnici gvaša i tuša. Riječ je o arhitektonskom djelu Otta Wagnera, Kuća Majolika. Njezino pročelje odiše blago zakrivljenim formama flore, koja se iščitava u ritmičkom ponavljanju s izmjenom boja.

Ritmove koje zamjećujemo na pročelju možemo učenicima pokazati i u njezinom interijeru, na zidovima i ogradi stubišta.

8. razred (kiparstvo, dizajn)

Meštrovićeve skulpture sa svojim dinamičnim pokretima i kontrastom udubljenih i ispupčenih masa predstavljaju ponajbolju inspiraciju za kontrast masa koja se obrađuje u osmom razredu. Bista Last Kiss, 20.st Ivana Meštrovića sa snažnim kontrastom udubljenja i ispupčenja masa potaknut će učitelje i učenike na izradu životinje s naglašavanjem udubljeno-ispupčene i prošupljene mase.

 

 

Urbanističko planiranje Bečkog Ringa a posebno Zagrebačkog Donjeg grada s Lenuzzijevom potkovom daju jasan uvid kako promišljeno planirati stanogradnju, javne institucije i perivoje u jednu cjelinu. Učenici po završetku izložbe mogu prošetati potkovom kako bi stvarno doživjeli dobro planiranje javnog prostora. Ovakav poticaj arhitektonske cjeline potiče učenike na maketarstvo, gdje predlažem aktivnost skupne izrade stambenog naselja sa svom njegovom infrastrukturom.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Od suvremene likovne mape za velika djela do njegovanja tradicije i baštine

„Mi smo, primjerice, izišli u park 'zagrliti' stablo. Ne samo kako bi izmjerili njegov opseg, već zato da svako dijete doživi 'susret' s prirodnom baštinom kojom se dičimo. Sigurno znate koliko je teško danas naći hrast u urbanoj sredini, što zbog sječe, što zbog bolesti, što zbog drugih vrsta, hrast je rijetkost čiji opstanak ovisi o nama.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor
udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor