Vjerujemo kako većina ljudi voli provoditi vrijeme u prirodi, na otvorenom, bilo da se radi o spontanom izlasku u obližnji park, šumu ili unaprijed planiranome terenskom izletu. Boraviti „na svježem zraku“, kada je lijepo i sunčano vrijeme, može biti zanimljiv prijedlog kako provesti nastavni sat.
Osim što je učenje izvan učionice često ugodnije od rada u samoj učionici, sve više znanstvenih istraživanja potvrđuju kako učenje izvan učionice, može biti i korisnije i uspješnije od onoga u učionici. Primjerice, neka istraživanja pokazuju da učenje u prirodi donosi bolje rezultate u čitanju, matematici, prirodoslovnim i društvenim znanostima te pozitivno djeluje na mentalno zdravlje.1 Također, jasan je i značajan doprinos učenja na otvorenom prema razvijanju stavova koji podupiru održivi razvoj te se općenito razvija veća briga za okoliš, jer se učenici lakše povezuju s prirodom nakon što su u njoj proveli određeno vrijeme.2
Premda ideje i projekte koje želite provesti s učenicima u prirodi ovise i o postavljenim ciljevima i ishodima nastavnog sata, vjerujemo kako vam u ostvarivanju vaših brojnih ideja često mogu poslužiti dihotomski ključevi. Dihotomski ključevi svojevrsni su vodiči koji nam pomažu odrediti određenu biljnu ili životinjsku vrstu pri čemu se, preko složenog niza dviju oprečnih tvrdnji, postupno dolazi do tražene vrste. Svaki puta kada izađete iz učionice mogu vam pomoći u kvaliteti provedbe nastavnog sata, bez obzira posvetite li im cijeli ili samo malen dio školskog sata.
Ukoliko ih poželite isprobati, dihotomske ključeve koji će vam pomoći u imenovanju određene vrste drveća, možete pronaći ovdje, a za određivanje endemskih vrsta biljaka, pogledajte ovdje.
S dolaskom sunčanih dana i novog ciklusa buđenja prirode, otvara se prava prilika za isprobavanjem ovih ključeva te mogućnost da i vaši učenici postanu pravi mali determinacijski stručnjaci.
Nakon toga slijedi izazov upoznavanja i još 60-tak najčešćih biljaka u Hrvatskoj za koje će, također, biti pripremljeni dihotomski ključevi!
Sigurno već neke vrste znate prepoznati „žmireći“, a za neke će pomoć dobro doći.
Ključeve u ruke, put pod noge, isprobajte pa nam javite!
1. Christie, B. (2012). The impact of outdoor learning experiences on attitudes to sustainability: a brief review
of literature. Field Studies Council/University of Edinburgh. Field Studies Council Report 06/2012.
2. Kings College London. (2011) Understanding the diverse benefits of learning in natural environments.