Na kraju prvoga tjedna nastave na daljinu svima uključenima neke su stvari postale jasne – ovaj tip nastave potrajat će dulje od dva tjedna, nastavnici su pokazali iznimnu spremnost i motiviranost da eksperiment uspije, učenici se s nevjerojatnim entuzijazmom priključuju različitim platformama i pokušavaju napraviti zadano, najbolje je zaživjela razredna nastava, ali postoje i problemi.
Sad, nakon prvog tjedna nastave, treba ohladiti glavu i napraviti malo reda, kaže nam Milka Fofonjka, učiteljica matematike iz II. OŠ Bjelovar.
Djecu zbunjuje šuma različitih informacija, šetaju od platforme do platforme i ne znaju čega bi se prvo i kada prihvatili. Razumijem nastavnike, ali treba malo stati na loptu i smanjiti očekivanja.
Milka Fofonjka itekako zna o čemu govori. Jedna je od pionirki primjene tehnologije u nastavi, održala je niz edukacija za nastavnike i učenike, a ovih dana poruke i pozivi za pomoć ne prestaju joj pristizati. Mislim da je važno da svaka škola bude na samo jednoj platformi. To bi se trebalo usustaviti. Bilo bi možda dobro da svaka županija bude na drugoj, točno određenoj platformi. Tako bi se smanjila opterećenost sustava. Također, učitelji bi trebali izbjegavati nastavu u realnom vremenu. Takva nastava ne samo da nije dobra zbog opterećenja nego i zbog specifičnosti.
Ne možemo kopirati sat u razredu. Online je nešto drugo i vladaju drukčija pravila.
Zato mislim i da bismo se što prije trebali odmaknuti od dosadašnjeg, školskog rasporeda. On u ovoj situaciji ne funkcionira. Takve bi stvari, sad nakon tjedan dana, trebalo protresti i promijeniti.
Najviše je, naravno, zanimaju dometi izvođenja online nastave matematike. I dosad je bila sklona takvom pristupu jer platforme poput IZZI-ja matematičarima nude mnoštvo mogućnosti. Uostalom, neke od njih kreirala je i sama. To su odlični izvori za nastavnike jer najgore je kada dobijete fotografije bilježnica s riješenim zadatcima. Teško se probiti kroz takve slike, trebalo bi ih izbjegavati i zato što ćemo za kratko vrijeme svi imati teškoće s vidom.
Njezini su prijedlozi jasni i, premda orijentirani prema matematici, iskoristivi za većinu nastavnog sadržaja.
Tako s ponosom ističe kako su se u njezinoj školi učitelji tjelesnog domislili da djeca putem jednostavnih aplikacija bilježe broj koraka i na kraju tjedna pošalju fotografiju s ukupnim podatcima o ostvarenom kretanju. Uspostavili su i videovezu pa netko od učenika snimi vježbe za zagrijavanje i pošalje ostalima.
Matematika je specifičan predmet, traži kontinuitet. U ovoj situaciji ne mogu učenicima zadati da pročitaju lekciju u udžbeniku pa im poslati linkove na zadatke.
Važno je pokazati im korak po korak jer gradivo koje sada obrađujemo trebat će im ubuduće.
S njime će se susretati do kraja školovanja. Iako pozdravlja sve brojnije videolekcije koje se ovih dana postavljaju na raznim platformama, zamjera im dužinu trajanja. Mnoštvo je videomaterijala koji traju oko pola sata. To je previše. Zamislite da dijete uči matematiku gledajući takav video. Hoće li ga pogledati do kraja ili ponoviti ako mu nešto ne bude jasno, pita se Milka i odmah nudi rješenje.
Odlučila sam iskoristiti vikend i snimiti dijelove lekcija u trajanju do tri i pol minute. Komadić po komadić. To im neće biti muka i to mogu ponavljati.
Radi razumijevanja treba usporiti. Ono što sam u razredu napravila za tri školska sata, sada ću raditi dva tjedna. Mislim da je to razumna mjera. Nekome će to biti lako, ali važno je da svi svladaju. Uostalom, bolje je da misle da je lako.
Roditelji i učenici ovih je dana neprekidno pitaju o vrednovanju. Nije protiv ocjena, ali s drukčijim kriterijima. Ove godine ocjene zasigurno neće dati realnu sliku. Zadatci koje sam jučer poslala jednom razredu pokazali su da neki inače superodlikaši točno riješe 63 posto, a neki drugi koji to nisu odjednom imaju sve točno. Možda im ovaj pristup više odgovara, a možda su i njihovi roditelji odlučili provjeriti kako stoje s matematikom. To je u ovoj situaciji teško razlučiti i zato mislim da bi redovitost slanja trebala biti ocjena.
Ovih dana svima nam trebaju poticaji, a ne kazna i zato sam sretna što su moji učenici tu i zdravi. Nikada nisam dobila toliko njihovih poruka i to je nešto što bismo i u budućnosti trebali zadržati.
Drago joj je da je školstvo položilo ovaj iznenadni test i u tome vidi nebrojene prilike za buduće školovanje. Ono što je Carnet planirao provesti u školama do 2022. godine mi ćemo napraviti u samo mjesec dana. Položili smo golem test. Čak i oni koji su u nastavi uvijek bježali od tehnologije. Mislim da možemo biti ponosni jer nakon ovoga Hrvatska će imati digitalno spremne škole i osposobljene učitelje. To je golemo bogatstvo i nadam se da ćemo ga dobro iskoristiti.
Digitalne obrazovne sadržaje koji će vama i učenicima pomoći pronađite na poveznicama: