Tekst napisala: Romana Šimunić Cvrtila, ravnateljica OŠ Jabukovac, Zagreb
Ušli smo već u osmi tjedan nastave na daljinu, no zašto nam se čini da je to vrijeme tako brzo prošlo? Naime, na samom početku Zagrepčani su dolazili k sebi nakon doživljenog šoka zbog potresa koji je u rano jutro 22. ožujka 2020. prilično zatresao i razorio naš grad. Gradski ured za obrazovanje brzo je reagirao te u suradnji s profesionalnim građevinskim stručnjacima obišao i našu školu te napravio plan sanacije.
Dio učenika doživio je šok, strah i neizvjesnost, a i svi smo mi bili poprilično potreseni, pa neki još i danas oprezno osluškuju svaki zvuk ili udarac. Upravo su zbog toga naši učitelji morali biti dodatno empatični i obazrivi prema obiteljima naših učenika koje su čak morale i promijeniti mjesto prebivališta. Zahvalni smo što nismo bili u školi u to vrijeme, s obzirom na to da je naša stara školska zgrada pretrpjela dosta oštećenja.
U neizvjesnoj situaciji s epidemijom koronavirusa i prestankom rada škola počeli smo raditi na daljinu. Moram priznati da učiteljima OŠ Jabukovac Zagreb to nije bio nikakav problem. S novim uputama o načinima vrednovanja, mi smo samo još otvorili virtualne razrede na platformi Teams te s pomoću Edmoda nastavili organizirati nastavu na daljinu.
Učitelji su se nastavili koristiti raznim edukacijskim alatima kojima su se i prije služili, a neke su znatiželjno počeli istraživati te osluškivati povratne informacije svojih učenika.
Učiteljice engleskoga jezika koriste se platformom IZZI uz udžbenike te time obogaćuju svoju nastavu multimedijskim, interaktivnim digitalnim sadržajem koje nudi ta Profilova platforma. Povratne informacije vrlo su pozitivne, svima se sviđaju videoisječci koji sadržajno prate udžbenike, a vesele se integriranosti audio i videomaterijala u udžbenike.
I kolega iz znanstvenih predmeta, kemije i biologije, kaže da mu IZZI predstavlja izvrsnu nadopunu izvora znanja.
Učenici uz IZZI brže, kvalitetnije i lakše dolaze do znanja u ovim posebnim uvjetima rada. Učitelji prilagođavaju sadržaje učenicima prateći tempo i individualne potrebe svakoga od njih, a učenici igrajući se rješavaju i kvizove, pitalice i zanimljive zadatke. U nastavnoj je praksi IZZI platforma pouzdan partner jer sadržava 3D modele, audio i videozapise te simulacije koje pomažu učenicima prikazati gradivo na učinkovit način i probuditi njihovu znatiželju.
Neke učiteljice razredne nastave koriste se raznovrsnim digitalnim sadržajima koji se mogu primijeniti kako za ponavljanje, tako i za obradu gradiva. Na IZZI-ju s pomoću zvučnih zapisa i animacija učenici razredne nastave vježbaju, ponavljaju gradivo i zabavljaju se.
No vratimo se realnosti i mjerama opreza na svakom koraku. Svi se moramo naučiti strpljivosti, biti puni razumijevanja jedni za druge, jer to je jedini način da se uspješno prebrodi kriza koja nas je pogodila i iznenadila. Čini mi se da roditelji više nego ikad provode vrijeme sa svojom djecom te su im, naravno, najdostupniji za pomoć. Mnoge se obitelji teško nose s trenutačnom situacijom što zbog obnove stanova i kuća, što zbog situacije koja zahtijeva neizmjernu strpljivost u izolaciji.
Često se događa da roditelji nemaju vremena, opterećuju djecu sitnicama umjesto da im pruže pomoć i ohrabrenje te se djeca za pomoć obraćaju svojim učiteljima.
Komunikacija učitelja s učenicima vrlo je važna, osobito putem društvenih mreža kada se međusobno čuju i vide.
Sami su učenici priznali da im učitelji nedostaju te da jedva čekaju početak škole. Virtualne zbornice, virtualni roditeljski sastanci i satovi razrednika omogućuju nam međusobnu komunikaciju i druženje koji izvrsno zamjenjuju stvarne sastanke.
Ubrzan i ponekad kaotičan život sa strukturiranim rasporedom koji su učenici prije vodili sada je drukčiji. Nekima je dosadno, no to ne mora biti loše jer može potaknuti kreativnost. Tako je dosta djece javilo da se pripremaju za svjetsko natjecanje iz robotike, svatko radi svoj dio posla kod kuće, neki sudjeluju u likovnim natječajima, a neki osmišljavaju razne nove stvari, kao što su kućice za kukce, komponiraju korona pjesme i dr.
No u nadi je spas, pa se tako i mi veselimo obnovi naše škole, svojim učenicima i roditeljima koji podržavaju naš rad.
Nastava na daljinu fizički nas je razdvojila, ali digitalno spojila i razvila međusobno povjerenje, empatiju i razumijevanje.
Eventualne tehničke probleme rješavamo u hodu te prilagođavamo aktivnosti sposobnostima i mogućnostima učenika. Živimo u doba neizvjesnosti kada je sve moguće, ali zajedničkim snagama i dogovorom pomažemo djeci te naglašavam veliku važnost dobre suradnje s roditeljima i ostalim obrazovnim institucijama koji pomažu u rješavanju ove neobične životne situacije.
Ovo je moj prvi mandat pri kraju. Profesorica sam engleskog i talijanskog jezika, maturirala u SAD-u, završila Filozofski fakultet u Zagrebu, članica sam mentorske skupine ravnatelja pri MZO-u te se trudim unaprijediti kako status nas ravnatelja, tako i nastavnog procesa. Koordinatorica sam brojnih eTwinning projekata i Erasmus K1, K2 projekata. Sudjelovala sam na brojnim usavršavanjima kako u Hrvatskoj, tako i u inozemstvu te stekla golemo iskustvo organiziranja kreativne i istraživačke nastave, kao i organizacije odgojno-obrazovnog procesa.