Lapbook – knjiga koju rade učenici | Profil Klett

12. listopad 2016.

Lapbook – knjiga koju rade učenici

Autor: Adrijana Leko

Suvremena nastava od učitelja i učenika traži kreativnije i samostalnije pristupe učenju. U takvim situacijama prestaje tradicionalno učenje, a razvija se niz mogućnosti za nešto novo, zabavno i edukativno, nešto što će pomoći učenicima da nastavne sadržaje obrazlažu i primjenjuju sa sigurnošću i samopouzdanjem.

Kako bih svojim učenicima omogućila sve to u nastavi primjenjujem izradu lapbooka. Izraz se može prevesti svakako: kao krilata knjiga ili knjiga na preklop (lap= krilo/preklop; book=knjiga), kao riječ koja asocira na laptop samo u sebi skriva riječ book, dok neki stručnjaci praktičari lapbook nazivaju i interaktivnom bilježnicom. Koji god prijevod odabrali način rada je isti, ali ima i mnoge varijacije (sve zavisi od učitelja ali i učenika).  

Lapbook je spoj crteža, priča, grafikona, vremenske trake, dijagrama, u njemu se može naći i pisani rad i printani dijelovi sadržaja iz bilo koje nastavne teme ili jedinice. Ovakva mapa kreativno prikazuje nastavne sadržaje koje stvara učenik (samostalno ili uz pomoć učitelja) te ih kasnije koristi za njihovo ponavljanje i usustavljivanje.

Za izradu lapbooka potrebna vam je osnova  - to može biti jedna kartonska mapa standardne veličine koju je lako nabaviti u bilo kojoj knjižari (ili možete reciklirati neku već korištenu). Istu mapu možete napraviti i sami lijepljenjem nekoliko papira u kombinaciji koja baš vama odgovara. Nakon pripremljene osnove potrebno je odrediti naslovnicu i na nju napisati naziv teme ili nastavne jedinice na koju se mapa odnosi. Zatim vam ostaje popuniti unutrašnjost. Kako? Na način koji vama i vašim učenicima najbolje odgovara. Za početak ništa previše i ništa pretjerano. Naravno da aktivnost i materijali u mapi  zavise i od uzrasta učenika. Prve lapbooke izradite zajedno s njima, na nastavi, dok ne shvate što se od njih traži. Vrhunac ćete postići kada učenici samostalno, bez vaše pomoći izrade jednu ovakvu mapu koja će pokazati svu njihovu kreativnost ali i samostalnost. Objasniti dijelove mape neće im biti teško jer su prilikom njezine izrade sa svakim dijelom sadržaja proveli određeno vrijeme.

Kao primjer navodim nastavnu temu iz PID-a „Moje tijelo“ koju sam na ovaj način radila sa svojim četvrtašima. Njima je to bio prvi susret s ovakvim načinom rada ali ubrzo su shvatili bit. Dogovorili smo mjesto za naslov i raspored sadržaja unutar mape. Svima sam pripremila iste sličice, a tekst su unosili sami. Ljepota izrade ovakve mape je  u originalnosti koliko god za početak one bile slične. Osim obrazovnih prednosti, lapbook je i učeničko blago. Oni gotove mape često listaju, pregledavaju, otvaraju i zatvaraju i kao da se prisjećaju uspomene koju smo napravili tijekom vremena u školi.

S učenicima prvog razreda početak rada na ovakvim mapama kreće polako. Njima treba pripremiti neke dijelove koje za početak mogu lijepiti u bilježnice. Kasnije im pri izradi lapbooka obavezno napomenite što ste sve do sada radili i predložite da to iskoriste u svojoj mapi ovaj puta s novim sadržajima. Takav primjer možete vidjeti na fotografijama pri ponavljanju geometrijskih tijela i likova na početku drugog razreda i pri radu na temi Proljeće u prvom razredu.

Gdje primijeniti ovakve mape? Svugdje. U nastavi ona pokriva područje društvenih i prirodnih tema, može poslužiti kao prikaz osnova o pravopisnim činjenicama ili matematičkim zakonitostima, možda poželite izraditi seriju lapbooka o velikim umjetnicima, podsjetnik naučenih riječi u stranom jeziku ili ga iskoristiti kao način rada na projektu.

Ne postoji pravi ili krivi način izrade ovakve mape. Od učenika uvijek zatražite osnove koje lapbook treba sadržavati (vodeći se nastavnim sadržajima), dajte im smjernice i pustite njihovoj mašti neka učini ostalo.

Vjerujte, rezultati će biti i više nego što ste očekivali.

Galerija: 
Moje tijelo - lapbook

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Vukovar za sjećanje, ponos i život

Svake se godine u studenom prisjećamo žrtve koju je grad Vukovar 1991. godine dao za cijelu domovinu. Tom prigodom učenicima nastojimo osvijestiti koliku je važnost ovaj grad imao u Domovinskom ratu te zašto svake godine cijela Hrvatska odaje počast Vukovaru i njegovim žrtvama.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Gordana Barišić Lazar, Danica Ušćumlić
udzbenik
Vesna Marjanović, Andrea Škribulja, Renata Gredelj, Marina Gabelica