AUTORICA ČLANKA: prof. Dajana Jelavić, SŠ "Jure Kaštelan", Omiš
„Job shadowing“ ili praćenje rada, vrsta je aktivnosti u kojoj nastavnik promatra i prati svakodnevni posao, radno okruženje, metode i načine rada kolege iz neke europske škole.
Nastavnica Ruth Nommik bila je domaćin kolegici iz Hrvatske, Dajani Jelavić, nastavnici engleskog jezika iz srednje škole Jure Kaštelan u Omišu kojoj je spremno otvorila vrata svoje učionice te s njom podijelila svoju svakodnevicu.
Tijekom petodnevnog boravka u gimnaziji Võru nastavnica Jelavić promatrala je rad svoje mentorice Ruth Nommik, ali i ostalih 33 kolega u gimnaziji koju pohađa 220 učenika. U sklopu aktivnosti imala je priliku održati dva školska sata kao zamjena kolegici pozitivnoj na Covid. Zamjene u ovoj školi inače nisu potrebne, jer učenici u takvim slučajevima jednostavno ostanu na nastavi i samostalno uče gradivo, ali ovo je bila izvrsna prilika u kojoj je nastavnica Jelavić u neposrednoj komunikaciji s učenicima i iz njihovih prezentacija, saznala o najvažnijim događajima u povijesti Estonije i grada Võru ali i načinu na koji se nastava odvija u estonskom obrazovnom sustavu.

Radni dan počinje doručkom u školskoj kantini koji je osiguran za sve učenike, a nastava počinje ujutro u 8.30 i traje do 15.55. Satovi traju po 75 minuta s pauzama od 10 minuta iza svakog sata. Nakon drugog školskog sata slijedi četrdesetominutni odmor za ručak koji se nastavnicima i učenicima služi u školskoj kantini, a jednom mjesečno se uz ručak organizira i quiz za sve učenike i djelatnike. Svakog petka organizira se Happy hour za učenike koji nisu pisali test ili jednostavno žele ispravljati negativnu ocjenu, a svoju namjeru ponavljanja testa moraju prijaviti do četvrtka.
Učenje je u ovoj gimnaziji prioritet i uči se na svakom koraku. Prostor škole uređen je tako da potiče suradnju među učenicima, a fleksibilan i udoban namještaj omogućavam im rad u grupama na projektnim zadatcima. U pauzama između nastave učenici se opuštaju u visećim mrežama, ležaljkama, igraju šah, biljar ili tradicionalnu estonsku igru koroona.
Zaštitno lice škole je mačak Johannes II o kojem se brine nastavnica njemačkog jezika, a kao prava školska maskota Johannes je prisutan na svim školskim događanjima.

Svoj osmi rođendan škola je proslavila 5.10. na Dan učitelja. Slavlje je organizirano zamjenom uloga, odnosno maturanti su preuzeli ulogu nastavnika te su taj dan podučavali svoje mlađe kolege i nastavnike.
Prvi školski sat nastavnici su imali estonski jezik. Dobili su zadatak napisati pjesmu o jednom maturalnom razredu na temelju zadanih riječi. Drugi školski sat su imali umjetnost gdje su dobili ime kolege i jednu aktivnost koju su morali nacrtati. Treći školski sat imali su nastavu TZK- a na kojoj su uz pomoć instruktora aerobika učili plesnu koreografiju. Četvrti školski sat bio je SRO na kojem je nastavnica Jelavić održala prezentaciju o svojoj školi, Omišu, Hrvatskoj te predstavila Erasmus+ KA1 projekt I.D.I. u korak s vremenom u sklopu kojeg se navedena aktivnost job shadowinga i održala.
Nakon nastave slijedio je nastup poznatog estonskog pjevača u školskoj dvorani kojim je ravnatelj iznenadio svoje učenike i djelatnike i na taj im način čestitao Dan škole. Nakon zajedničkog slavlja s učenicima nastavnici su otišli na zajednički ručak izvan grada, a slavlje se završilo dodjelom priznanja najboljim nastavnicima grada Võru u svečanoj koncertnoj dvorani. Nagrade im je dodijelio gradonačelnik koji je iskoristio priliku da sa svakim nastavnikom osobno nazdravi čašicom šampanjca. Bila je to cjelodnevna, svečana i dostojanstvena proslava Svjetskog dana učitelja u zemlji s jednim od najboljih obrazovnih sustava u Europi.

Ključni aspekti njihovog uspjeha su u obrazovnom modelu koji se temelji na samostalnosti škola i nastavnika, natjecanju i evaluaciji. Rezultati svih evaluacija su javni čime se stvara natjecateljsko ozračje što u konačnici potiče roditelje da upišu djecu u školu s najboljim rezultatima, ali istovremeno stvara obvezu ravnateljima i nastavnicima da daju svoj maksimum. Što više učenika škola privuče svojim kvalitetnim radom, više će sredstava dobiti od države.

Võru gimnazija već osam godina nudi raznolike prilike za učenje, širenje horizonata i razvoj u svoja tri smjera: društvenom, prirodoslovnom i matematičkom. Školska godina je podijeljena u tri ciklusa, a nakon svakog ciklusa slijedi izborni tjedan kad su na programu izborni predmeti. Tijekom srednjoškolskog obrazovanja učenici mogu pohađati 8 izbornih predmeta koje odabiru između 50 ponuđenih i na taj se način razvijaju u područjima koja ih zanimaju. A nudi im se zbilja sve, od urbane ekologije, robotike, nacionalne obrane, marketinga,retorike, programiranja,kaligrafije, poduzetništva, do joge i ulične umjetnosti.

U nastavi engleskog jezika postoje bitne razlike između estonskog i hrvatskog obrazovnog sistema. Na početku 10.razreda estonski učenici pišu inicijalni test na temelju kojeg se svrstavaju u dvije skupine sukladno razini jezičnih sposobnosti (B2/C1). Ovakvom podjelom formiraju se razredi s dvije grupe od 15 učenika koje rade po različitim programima. Ovakvim pristupom je nastava prilagođena potrebama i mogućnostima učenika pa mogu puno brže napredovati u savladavanju jezika. Grupni rad, projektna nastava i samostalni istraživački rad su metode koje prednjače u Estoniji, a čitanje ima važnu ulogu u obrazovanju stoga učenici imaju obveznu lektiru i vode dnevnik čitanja. Školska knjižnica je dobro opremljena s posebnim odjelom na engleskom jeziku. Učenici svaki tjedan moraju predati sažetak s nepoznatim riječima, napisan u rukopisu. Svi sažeci se spremaju u portfolio čitanja.
Nakon devetog razreda osnovne škole učenici dolaze u deseti razred gimnazije gdje se engleski jezik podučava kroz četiri ciklusa po 20 školskih sati. Prvih 40 sati jezika u prvom razredu posvećeno je gramatici. Imaju jedan udžbenik kojim se koriste, a sve ostale materijale biraju, pronalaze i stvaraju nastavnici s obzirom na teme koje se obrađuju u ciklusima. Maturanti polažu Cambrige Advanced test i ako ga uspješno polože oslobođeni su engleskog jezika na državnoj maturi.
Na kraju školske godine učenici i nastavnici biraju Događaj godine, nešto veliko i važno što je obilježilo tu školsku godinu. Događaj godine se zatim otisne na glineni dekorativni tanjur koji se izloži u prostoru škole.

Iz gimnazijskih novina, Dictum Factum, možete saznati sve novosti o nastavi, studijskim putovanjima, izbornim predmetima i školskim događanjima. Za novine istražuju i pišu učenici 11. razreda kojima je rad u školskim novinama dobra prilika za pokazati znanje i vještine stečeno na satovima medijske kulture.
Još jedna zanimljivost Võru gimnazije je i Kalkulator produktivnosti, sistem osmišljen radi unaprijeđenja zajedništva i suradnje te stvaranja pozitivne i poduzetničke klime u razredu. Tako se učenici npr.na Dan stila obuku u odjevne predmete iz nekog stilskog razdoblja koje je unaprijed zadano (devedesete, sportski stil, Božić...). Svaki odjeveni učenik svome razredu osigurava po jedan bod, a bodovi se osim pojedinačno dodjeljuju i na temelju postotka u kojem je razred sudjelovao u određenom događanju i s obzirom na mjesto koje su osvojili na nekom natjecanju. Prva tri osvojena mjesta osvajaju novčanu nagradu koja se uglavnom iskoristi za izlet na kraju godine koji u cijelosti osmisle i organiziraju učenici. Vijeće učenika također osmišljava zabavna natjecanja i događanja koja traju od listopada do ožujka i pravovremeno se najavljuju. Na kraju ožujka zbrajaju se skupljeni bodovi za sva događanja. Prva tri mjesta dijele ukupno 600 eura u omjeru 50% za prvo, 30% za drugo i 20% za treće osvojeno mjesto.

Na kraju školovanja estonski učenici osim polaganja državne mature moraju izraditi i jedan praktičan rad, provesti jedno istraživanje ili osnovati tvrtku. Učenička tvrtka je program poduzetničkog obrazovanja za srednjoškolce čiji je cilj učenje kroz poslovnu aktivnost. Učenička tvrtka djeluje 9 mjeseci, odnosno tijekom jedne školske godine, a vodi je tri do pet učenika. Članovi učeničkih tvrtki su isključivo učenici koji, pod nadzorom nastavnika, biraju proizvod, dodjeljuju poslove i zadatke, ostvaruju plaće, vode financijsku evidenciju i sastavljaju godišnje izvješće o radu. Učenička tvrtka sudjeluje na sajmovima učeničkih tvrtki i drugim događanjima gdje se uče komunikacijske i marketinške vještine, razvija timski rad i planiranje. Na navedenim sajmovima biraju se najljepši prodajni štandovi, najzanimljiviji proizvodi i usluge. Učenici 11. razreda mogu obavljati praktičnu nastavu u srednjoj školi kroz učeničku tvrtku. Program koordinira Junior Achievement Estonia.
Boravak u estonskoj školi i učenje promatranjem rada svojih kolega te primjeri dobre prakse svakog sudionika obogaćuju u profesionalnom i osobnom smislu.
Dobrobiti Erasmusa su brojne i dalekosežne stoga sudjelovanje u aktivnostima poput Job shadowinga treba poticati u svim obrazovnim ustanovama.