Kreativna učionica: umjetnost i igra kao sredstva podučavanja | Profil Klett
8th Profil Klett ELT Meet

19. ožujak 2024.

Kreativna učionica: umjetnost i igra kao sredstva podučavanja

Autor: Franka Palada

William Shakespeare davnih je dana zapisao da je cijeli svijet pozornica, ne sluteći da će ga njegova manje ili više pomno promišljena metafora nadživjeti i biti aktualna stotinama godina nakon njegova vremena. Svi na pozornici života igramo brojne uloge, često nesvjesni scenarija i velikih svjetala reflektora koji su upereni u nas. Ipak, mnogi članovi društva su svjesni svojih uloga te ih, poput pravih kazališnih majstora, izvode s lakoćom, predanosti i svrhom.
 

Jedni su od njih učitelji. Oni se bez napora prebacuju s jedne uloge u drugu i s lakoćom mijenjaju kostime između činova. Od poučavatelja do mentora, od savjetnika do posrednika, od razrednih roditelja do psihologa, od nježnih pripovjedača do hrabrih zaštitnika, učitelji hrabro koračaju razrednim daskama koje život znače, oblikujući umove i srca svakom riječi i pokretom. Njihova izvedba nije ograničena samo na jedan čin, već je kontinuirana improvizacija, koja se prilagođava promjenjivim dinamikama u učionici. 

 

Svjesni napora i truda koje učitelji u svoju izvedbu ulažu, raduje nas što ih možemo podržati u njihovom kontinuiranom profesionalnom razvoju i osnažiti u svakodnevnom radu s učenicima. Još nas više raduje što to možemo napraviti na zabavan i opuštajuć način, u poticajnom okruženju – a to smo i dokazali na osmom stručnom skupu za učitelje Engleskog jezika, tradicionalnom Profil Klettovom ELT Meetu koji se održao 16. ožujka u Zagrebu. U našem malom obrazovnom metateatru odijenuli smo najbolje kazališne kostime i s učiteljima kroz glumu i stvaralaštvo uplovili u istraživanje neograničenih mogućnosti kreativnog izričaja u nastavi stranog jezika.

 

Zašto kreativnost?

Razvoj kreativne misli i izričaja jedan je od najvažnijih zadataka s kojim se učitelji, a posebice učitelji stranoga jezika, susreću u svome radu. On za učenike nosi brojne dobrobiti i smatra se integralnim dijelom modernog poučavanja te je kao takav uvršten kao obvezni element Kurikuluma engleskoga jezika. Kreativni izričaj – bilo da se radi o glumi, pričopričalaštvu, lirici, TPR-u, primjerenom obliku pisanja ili stvaranju jezičnog sadržaja u nekom drugom mediju i tehnici – učenicima omogućuje da na ugodan, neposredan i aktivan način razvijaju osnovne jezične vještine te im pomaže da se slobodnije izražavaju, bolje surađuju i razvijaju kritičko mišljenje.
 

Iako znamo da postoji višestruka korist u usvajanju i razvoju ovih vještina na svim razinama te da ih je potrebno redovito uključivati u nastavni proces, znamo i da nas radna svakodnevica često ponese u drugom smjeru te da o kreativnom izričaju ne stignemo uvijek duboko i pomno promišljati. To nas je potaknulo da učiteljima i nastavnicima u opuštenoj atmosferi ponudimo kompetentnu i relevantnu stručnu podršku nizom praktičnih radionica, interaktivnih plenarnih predavanja i formatom TeachMeeta.

Radionice koje mame osmijeh na lica

Naš skup otvorila je Iva Nemec, dramska pedagoginja te profesorica hrvatskog i talijanskog jezika. Kroz svoje je plenarno predavanje propitivala načine na koje kreativno i poticajno okruženje doprinosi učenju stranoga jezika i razvoju kritičkog mišljenja, ali nas je i izvukla iz ozbiljne svakodnevice i vratila u djetinjstvo pružajući nam priliku da se uključimo u davno zaboravljenu simboličku igru. Razmislite samo – koliko ste godina imali kad vam je zadnji put obična banana „glumila“ telefon?

Ankica Knezović, Daška Domljan, Sanja Božinović i sudionici plenarnog predavanja, fotografirala Tamara Dugandžija
Ankica Knezović, Daška Domljan, Sanja Božinović i sudionici plenarnog predavanja, fotografirala Tamara Dugandžija

Nakon ovako motivirajućeg uvoda, bilo je izuzetno lako pustiti mašti na volju na radionicama koje su slijedile!

 

Kuc-kuc-kuc... Kamišibaaaaaj! Prvu od tri radionice održala je Vera Pfaff, profesionalna glazbenica, pričopričateljica i kamišibaj ambasadorica. Izvođenjem tradicionalne japanske bajke Issun-bōshi, otvorila nam je prozor u svijet čarobnog japanskog kazališta i razbudila je pospane umjetnike u nama. Primili smo se bojica, flomastera i kolaž-papira te uz puno smijeha poznate priče pretvorili u prava mala remek-djela spremna za pozornicu – ili razred.

Sudionici Kamišibaj radionice, fotografirala Franka Palada
Sudionici Kamišibaj radionice, fotografirala Franka Palada

Druga radionica u vodstvu stručnjakinje za učenje i razvoj Tine Lee Odinsky-Zec i njezinih dviju asistentica, Josephine Zec i Kristine Puškadije, bavila se raznim tehnikama kreativnog pisanja. Polaznici su se dobro zabavili osmišljajući vlastite verzije dobro nam poznatih bajki, a prema idejama koje su nicale slobodno bismo mogli zaključiti da je Roald Dahl dobio vrlo ozbiljnu konkurenciju! Sudionici su se također uspješno suočili s pravim kreativnim izazovom koji i najbolje copywritere natjera da se zamisle – u samo šest riječi ispričati priču koja će zaintrigirati svakog čitatelja.

Tina Lee Odinsky-Zec i Josephine Zec, fotografirala Tamara Dugandžija
Tina Lee Odinsky-Zec i Josephine Zec, fotografirala Tamara Dugandžija

Na trećoj radionici stolci su bili samo rekvizit i mjesta za predah, a sudionici su se uz vodstvo dramskih pedagoginja Nine Horvat i Katarine Šulc okušali u glumi i pokretu! Upoznali su se s jednostavnim dramskim tehnikama koje bez mnogo pripreme mogu primijeniti na nastavi te isprobali niz kreativnih igara koje vrednovanje pretvaraju u ugodnu i opuštenu aktivnost. Smrznute slike, grupne skulpture, omlet s riječima i slike na zidu samo su neke od tehnika koje su učitelje pretvorile u prave glumce i ovaj ih put stavile u ulogu učenika.

Sudionici radionice dramskih tehnika i igara za (samo)evaluaciju, fotografirala Tamara Dugandžija
Sudionici radionice dramskih tehnika i igara za (samo)evaluaciju, fotografirala Tamara Dugandžija

I ptice na grani znaju da je iskustveno učenje najbolje, a naše su divne predavačice ovu subotu dokazale da može biti i zabavno. Nakon dvosatnih radionica u kojima su naši polaznici sudjelovali i stvarali, sigurni smo da će ove sjajne aktivnosti majstorski izvesti u razredu. Kako bismo samo htjeli sjediti među njihovim klupama i uživati u inspiraciji koju su dobili!

 

Završno plenarno predavanje održao je Mihovil Pavičić, viši stručni savjetnik u Odjelu za stratešku i analitičku podršku programima EU-a u obrazovanju iz Agencije za mobilnost i programe Europske unije. Sudionicima skupa predstavio je programe mobilnosti eTwinning i Erasmus+ i potaknuo da promisle kako stečene vještine i znanja pretvoriti u pravi (veliki ili mali) projekt.

 

Mihovil Pavičić, fotografirala Tamara Dugandžija
Mihovil Pavičić, fotografirala Tamara Dugandžija

Posljednji čini ili šlag na kraju stručnog dijela skupa bio je TeachMeet format, kojeg smo na našem skupu organizirali drugu godinu za redom. Na njemu je prezentaciju održalo sedam iznimnih učiteljica - Sanja Božinović iz OŠ Nikole Hribara u Velikoj Gorici, Silvija Soldo i Genoveva Stanić iz OŠ Ljudevita Gaja u Zaprešiću, Ksenija Kahlina iz OŠ braće Radića u Kloštar Ivaniću, Biljana Bičanić iz OŠ Petra Zrinskog u Zagrebu, Irena Vujčić Šimunić iz OŠ Granešine u Zagrebu te Mirta Balog Lovreković iz OŠ dr. Vinka Žganca u Zagrebu. Sve su predavačice u pet minuta predstavile kreativne tehnike koje su isprobale ili projekte koje su provele i koji su ih se dojmili te na taj način podijelile primjere dobre prakse s kolegama. Sudeći po reakcijama publike, ali i po velikom interesu za predstavljene sadržaje nakon samog skupa, moglo bi se reći da je TeachMeet bio velika uspješnica!

 

Sanja Božinović, TeachMeet, fotografirala Tamara Dugandžija
Sanja Božinović, TeachMeet, fotografirala Tamara Dugandžija

Dobra atmosfera na skupu postala je još bolja zahvaljujući tradicionalnom kvizu općeg znanja i ukusnom ručku – tako smo puna srca i s osmijehom na licu zaključili još jedan divan susret.
 

Hvala svim učiteljima koji su se s nama upustili u ovaj kreativno-istraživački pothvat, a hvala i fenomenalnim predavačima bez kojih naš skup ne bi bio ovako poseban. Radujemo se novim izazovima koje će nam donijeti deveti Profil Klett ELT Meet, kao i nekim novim susretima na životnoj pozornici!
 

Djelić atmosfere sa skupa pogledajte u galeriji fotografija.

 

Galerija: