Može li računalo poučavati učenike? Isto je kao da pitamo može li knjiga poučavati učenike. Računalo je samo još jedna alatka u nizu koja nam može pomoći u poučavanju. Je li bolje od knjige? Ponekad je, a ponekad i nije. Sve ovisi o tome što želimo naučiti, o osobi koju poučavamo i još o mnogo različitih faktora. Kada koristimo računala u nastavi potrebni su nam dobri i korisni programi koji nam mogu olakšati i upotpuniti nastavu.
Moodle je jedna prilično dobra platforma koja nam omogućuje učinkovito korištenje računala u nastavi.
Svaki učitelj koji se može zamijeniti računalom i zaslužuje biti zamijenjen.
“Any teacher that can be replaced with a computer, deserves to be.” – David Thornburg
Osobno sam počeo koristiti Moodle kako bi organizirao digitalne materijale i dopunio online komunikaciju s učenicima. Jer u zadnjih nekoliko godina razvijeno je jako puno dobrih digitalnih i interaktivnih materijala na internetu, ali se nalaze na različitim adresama pa skakati s adrese na adresu ili navoditi učenike stalno na neke adrese na internetu nije baš učinkovito. Moodle nam omogućuje organizirati te materijale i pripremiti ih u neku smislenu cjelinu koja će biti lako dostupna i pristupačna učenicima.
I ono što je bitno naglasiti je to da učitelji u Hrvatskoj mogu koristiti Moodle bez da ga moraju sami instalirati i administrirati jer je CARNet omogućio svakom učitelju da može jednostavno otvoriti svoj online tečaj i raditi s učenicima ne brinući se za sigurnost, nove verzije i administraciju koja i nije tako jednostavna.
Ono što ću ovdje napisati nisu sve mogućnosti Moodlea. Ovo su neke od aktivnosti koje sam najčešće koristio u svojoj nastavi. Dakle, možete stvarati lekcije, dodavati linkove, dodavati razne dokumente (word, powerpoint i sl.), izraditi kviz ili test i razne igre za učenike, komunicirati s učenicima i imate dostupnu izvrsnu statistiku o tome kako i koliko su vaši učenici radili u online okruženju.
Dinamično i interaktivno
Da bi napravili neku lekciju možete upotrijebiti izradu nove stranice ili izradu nove knjige koja će onda imati i poglavlja. Izrađenu lekciju možete organizirati prema vlastitoj volji, uz tekst, slike, poveznice i neki ugrađeni video. Tako vaša lekcija postaje dinamična i interaktivna.
Ono što je dobro i korisno kod ovakvog načina rada u digitalnom okruženju je to da i učenici moraju ostaviti neki trag. Kada učenici rade na računalima onda je dobro da i računala koriste za stvaranje digitalnih materijala. Kako se ti digitalni materijali ne bi izgubili na bezbrojnim platformama i raznim internetskim adresama vi ih možete vrlo lako organizirati u obliku foruma ili zadaća.
Često sam koristio i jednu i drugu mogućnost. Forum sam češće koristio kod rješavanja zadataka na nastavi kako bi učenici jedni drugima mogli pomagati i kako bi trenutno mogli vidjeti rješenja nekog zadatka, dok sam oblik zadaće koristio za vrednovanje domaćih zadaća. Razlika je u tome što na forumu svi mogu vidjeti sve dok u obliku zadaće samo učitelj vidi što mu je učenik poslao te taj rad može ocijeniti i komentirati.
Slanje i postavljanje dokumenta je vrlo jednostavno i kao što i sam engleski naziv kaže drag & drop, povuci i ispusti. Tako da je razmjena dokumenata i slika s učenicima prilično jednostavna.
Ono što je velika prednost Moodla nad drugim sličnim platformama je mogućnost vrednovanja. U Moodleu imate veliku mogućnost korištenja vrlo raznolikih pitanja.
I jednom kada složite bazu pitanja ona vam mogu poslužiti u različite svrhe. Možete ih koristiti u obliku formativnog vrednovanja na kraju sata oblikovana u test ili kviz koji će vam pomoći vidjeti koliko su učenici shvatili ono što su čitali ili radili. Također možete ih koristiti i na kraju nastavne cjeline kako bi ocijenili učenike. Kao što imate veliku mogućnost stvaranja različitih oblika pitanja od višestrukog izbora, dopunjavanja, spajanja parova i sl. imate i veliku uređivačku mogućnost kod postavljanja pitanja. Ne samo da možete postaviti slike u pitanja, nego u pitanja možete postaviti i neki interaktivni sadržaj, video ili bilo što što možete ugraditi.
Također još jedna vrlo bitna i važna stvar kod vrednovanja je ta da svako pitanje možete vrednovati s različitim brojem bodova. Zato, ako ima više točnih odgovora možete vrednovati svaki dio odgovora. Tako velike mogućnosti kod postavljanja pitanja i stvaranja kvizova nisam vidio niti na jednoj drugoj besplatnoj platformi.
Jedno pitanje možete iskoristiti više puta u različitim testovima, kvizovima i igrama
Postavljena pitanja možete kasnije iskoristiti za razne igre poput milijunaša koje učenici rado igraju i time ponavljaju činjenice i pitanja koja ste pripremili. Mnogi učenici koriste mogućnost učenja kod kuće pa prolaze pitanja i igre više puta kako bi ponovili gradivo.
Pitanja vam omogućuju da i dodatno poučavate učenike tako što im za netočne odgovore možete davati točno određene povratne informacije.
Time pitanja u kvizu ili testu postaju moćni učitelji. Jer prilikom pogrešnog odgovora učeniku se pojavljuje vaša uputa ili dodatna rečenica koja ga vodi do razmišljanja i promišljanja o točnom odgovoru.
Pitanja na testu možete zadati da se pojavljuju nasumično, tako je i prepisivanje svedeno na minimum te su vam otvorene mogućnosti i slaganja učenika u različite skupine.
Kombinacija online i rada u razredu
Iz mog iskustva korištenja Moodla u nastavi u proteklih nekoliko godina mogu reći da je to odlična dopuna nastavi u učionici. Posebno, ukoliko imate povremenu mogućnosti održati nastavu u informatičkoj učionici i ako učenici izrađuju digitalne materijale na nastavi koje onda možete vrlo lako podijeliti i komentirati u razredu.
Kao što sam napomenuo u prethodnom odlomku najviše me oduševljava mogućnost vrednovanja i slaganja pitanja te dobivanja odgovora nakon riješenog testa. Naime, učenici jako vole brzu povratnu informaciju o tome koliko su dobro napisali test. Naravno i mi učitelji volimo kada ne moramo sate i sate provoditi ispravljajući testove. Iako nije uvijek moguće složiti takve testove koji će imati trenutnu povratnu informaciju, ipak mislim da je to jako dobra povremena aktivnost.
Moodle ima mobilnu aplikaciju
Bitno je naglasiti da Moodle stalno napreduje i postaje sve jednostavniji te da CARNet redovito prati sve nove nadogradnje i promjene. Također, nije na odmet naglasiti da postoji i mobilna aplikacija preko koje učenici mogu pregledavati lekcije ili rješavati testove na svom mobilnom telefonu, sudjelovati u raspravi na forumu i dodavati slike ili neke druge datoteke.
Često se sjetim svog prvog predstavljanja online učionice na Županijskom stručnom aktivu kada sam nakon entuzijastičnog izlaganja upitao kolege ima li netko pitanja, očekujući naravno neko tehničko i stručno pitanje. Svi su onako zadovoljno kimali glavom, kao super to izgleda. Kad kolega podigne ruku i upita: Koliko si ti to dugo radio? :)
E, sad moram priznati da za dobro online okruženje i za prvi puta nije bilo lako. Bilo je to dosta posla, ali zato sam iduće godine kliknuo na Reset i imao odličnu platformu za novi razred. Naravno, bilo je onda opet nekog nadopunjavanja i dorade nekih stvari, ali većina toga je bila već pripremljena i bilo jako ugodno raditi idućih godina i koristiti se već oblikovanim lekcijama i pitanjima.
Priprema za cjeloživotno učenje
Moodle nije nikakva revolucionarna platforma, ali je dovoljno kvalitetna kako bi obogatila vaše poučavanje. Korištenjem u nastavi pomoći ćete učenicima u njihovom cjeloživotnom obrazovanju. Jer danas su učenicima dostupne razne online platforme poput Coursere ili edXa gdje mogu online pohađati nastavu renomiranih svjetskih sveučilišta. A konstantno usavršavanje i cjeloživotno učenje je nešto što svakako trebamo poticati i poučavati. Tako da učenjem i poučavanjem kroz online platfome i u najranijoj školskoj dobi pomažemo učenicima da se kasnije odvaže i upuste u samostalno istraživanje i učenje.
I jedan citat za kraj.
"Kada se pitamo može li tehnologija poboljšati obrazovanje, isto je kao da se pitamo može li eksperiment poboljšati znanost. Sve ovisi o tome kakva vrsta tehnologije se uvodi, kako se koristi, njezin dizajn te kakvu potporu imaju učitelji za njeno korištenje. (R. Noss, issue 3)“