Učenike u školama još od prvog razreda učitelji potiču na štednju vode te im nastoje osvijestiti odgovornost prema zaštiti i očuvanju vode na Zemlji. Mnoge takve aktivnosti u školama posebno se organiziraju sredinom ožujka kada se službeno obilježava Svjetski dan voda.
Opća skupština Ujedinjenih naroda još je, sada već davne, 1993. godine odlučila donijeti rezoluciju kojom se 22. ožujka proglasio danom obilježavanja Svjetskog dana voda. Toga se dana svake godine u svim zemljama svijeta posebno usmjerava pažnja na probleme vezane uz vodu i vodne resurse. Ovaj se dan svake godine obilježava uz drugi slogan. Kako bi se značenju vode još više dalo na važnosti, u prosincu 2016. godine Opća skupština Ujedinjenih naroda jednoglasno je usvojila rezoluciju Međunarodno desetljeće (2018-2028) za akciju - Voda za održivi razvoj. U rezoluciji je UN izrazio zabrinutost zbog nedostatka pristupa pitkoj vodi s naglaskom da je voda od izuzetne važnosti za održivi razvoj i iskorjenjivanje siromaštva i gladi. Desetljeće započinje ove godine Svjetskim danom voda 22. ožujka 2018., a prestaje na Svjetski dan voda, 22. ožujka 2028. godine.
S ciljem obilježavanja ovog dana za vas smo pripremili nekoliko aktivnosti koje možete provesti sa svojim učenicima. Materijali su namijenjeni učenicima 3. i 4.razreda, ali ih uz prilagodbu mogu koristiti i učenici mlađe dobi.
- Sat razrednika – prezentacija koju možete preuzeti u nastavku temelji se na ishodima zdravstvenog odgoja s temom Voda, najzdravije piće.
- Hrvatski jezik – tekst Ime rijeke (Mirjana Mrkela) govori o postupcima i ponašanju ljudi prema vodi u prirodi. Raspravu tijekom nastave možemo potaknuti izjavama koje učenici svakodnevno čuju poput Čuvamo ju kao kap vode na dlanu, Ovo je kap koja je prelila čašu ili Došla nam je voda do grla. U razgovoru bi bilo poželjno tražiti od učenika da navedu značenje ovih izjava kao i situacije u kojima se te izjave koriste. Tekst možete naći u čitankama Od slova do snova 3 u izdanju Profil Kletta, a za sve one kojima čitanke nisu dostupne u nastavku je pripremljen nastavni listić s osmosmjerkom.
- Priroda i društvo – ako nastavna jedinica Značenje vode za život ljudi nije obrađena predlažemo to odraditi ovom prigodom. Na početku sata možete učenike potaknuti na razmišljanje o vodi igrom slaganja riječi na temu voda,a nudimo i rješavanje pripremljene križaljke u alatu Toglic na temu Značenje vode za život ljudi.
- Matematika – rješavajući zadatke pisanog dijeljenja učenici otkrivanjem rješenja dolaze i do otkrivanja slova (uz svaki zadatak je određeno slovo). Spajanjem slova s točnim rješenjem otkrivaju zagonetni pojam. Nastavni listić dostupan je za preuzimanje u nastavku.
- Za ponavljanje možete iskoristiti i didaktičku kocku s karticama obrađenih ključnih pojmova koje učenici trebaju obrazložiti.
Vjerujemo da ćemo na ovaj način zajedno uspješno započeti naše desetljeće očuvanja i zaštite voda te da ćemo svakodnevnim aktivnostima i osobnim primjerom učenicima pokazati da se prema okolišu, a posebno prema vodi, trebamo ponašati brižno i razumno.