Pravopis je boljka gotovo svakog učenika. U današnjem svijetu društvenih mreža i mobilnih aplikacija učenici sve više pogrešno pišu, ponavljaju iste greške koje onda postaju pravilo, a zapravo je najveći problem što nitko ne obraća pozornost na pogreške i ne percipira ih kao takve. Pravopis zadaje muke i učiteljima, ali iz drugih razloga. Učitelji, uza sav ostali sadržaj predviđen Godišnjim planom i programom Hrvatskoga jezika, često ne pronalaze vremena za redovitu vježbu i vrednovanje samog pravopisa, a planirani broj sati za pravopis je vrlo mali. Naravno da se on vrednuje kroz školske zadaće i literarne ostvaraje, ali smatram da je to i dalje nedovoljno jer je pravopis, a i pravogovor, ali o tome drugi puta, doista loš kod većine djece, kasnije i odraslih.
Saznajte u tekstu kako izgledaju pravopisne vježbe prilagođene adventskom razdoblju te 'izbrusite' pravopisne vještine svojih učenika za ispravno pisanje čestitki i pozitivnih blagdanskih poruka na motivirajući i učinkovit način.
Pravopisne vježbe u par minuta
Sa svojim učenicima često provodim pravopisne vježbe koje ću vam sada opisati, a nakon toga i prilagoditi ovom adventskom razdoblju. Pokazale su se dosta uspješnima, a učenici su i poprilično motivirani kada ih pišemo.
Na početku sata podijelim unaprijed pripremljene komadiće papira, oni se potpišu, navedu A ili B grupu, ovisno o redu u kojem sjede i tada ja pročitam jednu do dvije rečenice za svaku grupu. U tim su rečenicama razni primjeri vezani za pravopis, riječi s ć/č, ije/je, nazivi, sastavljeno i rastavljeno pisanje riječi, pogotovo glagoli s negacijama, pravopisni znakovi i slično. Riječi u rečenicama su uobičajene i učestale u svakodnevnom govoru i vrlo često na sljedećim pravopisnim vježbama ponavljam iste riječi kako bi se mogao pratiti napredak svakog učenika.
Prva faza sata traje nekoliko minuta, nakon što napišu rečenice svi u isti trenutak odlažu olovke, a ja u sljedećih pet do deset minuta svakome ispravim pogreške, objasnim ih, oni ih zapišu, te im kažem ocjenu, a ocjena je sa svakom pogreškom niža, dakle samo sve točno je za ocjenu odličan. Smatram da kriterij nije prestrog jer se trudim koristiti uobičajene riječi za koje zaista smatram da svatko mora znati kako se ispravno pišu. U svakom polugodištu skupimo desetak takvih ocjena koje onda zbrojimo i srednju ocjenu upišemo u rubriku jezik u imenik i na taj način vrednujemo pravopis. Sve je transparentno i to se učenicima posebno sviđa.
Možda se čini komplicirano, ali zaista nije i vrlo je brzo i učinkovito, a provodi se svakih nekoliko sati, kada se uspije izdvojiti vremena za to.
Nova godina, nova godina ili Nova Godina?
Vrijeme je adventa i bilo bi vrlo zgodno kada bi se u prosincu na taj način „odigrao“ pravopisni adventski kalendar. Ovisno o razredu, u prosincu je predviđeno otprilike 12 do 15 sati nastave Hrvatskoga jezika. U PowerPointu bi se mogao napraviti kalendar s desetak prozorčića i na početku svakog sata otvarati po jedan prozorčić s A i B grupom tako da svi prepisuju u isto vrijeme na unaprijed pripremljene komade papira što će i ubrzati samu provedbu vježbe. Neke ili većina riječi u pravopisnim vježbama bi trebale biti povezane s božićnim pojmovima, nazivima blagdana, pisanjem pridjeva vezanih za Božić i slično. Učitelj bi odmah po završetku vježbe ispravljao rečenice, učenicima govorio greške i na kraju prosinca bi se dobila jedna konačna ocjena iz pravopisa.
Na taj način postiglo bi se to da su učenici motivirani svaki sat, pomalo i natjecateljski raspoloženi, što je svakako pozitivna stvar, a i naučili bi u konačnici pravilno pisati sve pojmove vezane za Božić, dok bi učitelji, na učenicima zabavan način, postigli ishode vezane za ovaj dio nastave Hrvatskoga jezika i mogli bi vrednovati učenike.
Rečenice i pojmove treba prilagoditi ovisno o razredu u kojem se nalazimo, naravno da se učenicima petog razreda neće zadavati rečenice koje nisu primjerene za njihovu razinu usvojenosti znanja iz područja pravopisa.
Ovo su samo neki od primjera koje možemo zadati učenicima, uvijek je poželjno uz ove božićne pojmove propitati i uobičajene riječi u kojima učenici često griješe.