Kako učenike uvesti u priču o identitetu? Na koji način im približiti i osvijestiti ova jednostavna, a opet složena pitanja - tko sam to ja, tko smo mi, kako nas određuje mjesto i kraj iz kojeg potječemo, cijenim li i uvažavam tuđe identitete?
Kako bismo učenike što bolje pripremili za rad, promišljanje, istraživanje i vizualnu prezentaciju identiteta u sklopu međupredmetnoga likovnog natječaja "Predstavljam se svijetu", pripremili smo svojevrsno učeničko vođenje kao mogući početak rada na ovoj tematici.
Tko sam ja? JA kao čovjek, JA kao čovjek koji živi u svom mjestu i gradu, JA kao čovjek koji živi u Hrvatskoj i svijetu. To su pitanja koja svatko od nas tijekom života postavlja sebi. Osvješćujući sebe stvaramo/gradimo svoju poziciju u obitelji, razredu, zajednici.
Malo ćemo ti pomoći pri smišljanju odgovora. Prvo ćemo krenuti od TEBE. Od tvog identiteta. Ti si osoba koja se kreće i djeluje, koja misli i osjeća. Tvoj je osobni identitet, odnosno individualna osobina po kojoj si prepoznatljiv/prepoznatljiva drukčiji od identiteta tvojih prijatelja iz razreda. Svatko je od nas jedinstven i originalan upravo takav kakav je.
Vlastiti se identitet gradi tijekom djetinjstva i odrastanja kroz naše odnose s drugim ljudima. Obitelj, škola, učitelji i prijatelji iz razreda pomažu u stvaranju „pogleda“ na život. Ali u razredu nisi sam. I drugi učenici, tvoji prijatelji, također grade sebe i svoj vlastiti identitet. Zajedno s tobom. I vi svi zajedno gradite identitet razreda. Upravo je vaš razred zbog svih vas pojedinaca jedinstven i neponovljiv. Krase vas osobine koje nemaju drugi razredi.
A kada izađemo izvan razreda i škole povezujemo se s drugim ljudima. Susjedima, mještanima, ljudima koji žive u našoj lijepoj Hrvatskoj. Pa čak i strancima, turistima koji nam dolaze u posjet. Razmisli na koji bi se način njima predstavio/predstavila. Što im reći o sebi? Osim što bi im pričao/pričala o svojim osjećajima i stavovima koji predstavljaju tvoj unutarnji JA (identitet), možeš im pričati i o mjestu, državi u kojoj živiš jer i taj dio je utkan u tebe kroz tradiciju i kulturu kojom si prožet. Možeš im pričati o nematerijalnoj, materijalnoj i prirodnoj baštini svoga kraja. Ukazati na poznate osobe, pokazati im specifične građevine i spomenike te ih upoznati s običajima, znanjima i vještinama koje se prenose iz generacije u generaciju.
Vlastiti identitet treba graditi i njegovati. Treba čuvati kulturnu baštinu koja nam pruža i jača osjećaj identiteta te promiče poštovanje za kulturnu raznolikost i ljudsku kreativnost.
Natječaj „Predstavi se svijetu!“ omogućit će da promisliš o vlastitim osobinama, vrijednostima tvog zavičaja te načinu na koji ih možeš predstaviti drugima. Razmisli koja je osoba rođena u tvom kraju, a koja je poznata u široj regiji ili svijetu te nacrtaj njezin portret - lice vremena kao svjedočanstvo njezina djelovanja. Budi ponosan na djela koja su utjecala na razvoj kulture i znanosti.
Prisjeti se lektire i dječjih knjiga hrvatskih autora koje obogaćuju tvoju maštu. Istraži odnos slike i teksta te rukama ili u računalu oblikuj naslovnicu kojom ćeš i druge potaknuti da (za)vole čitati.
Osvijesti svoj identitet i promisli koje osobine krase tvoje prijatelje iz razreda. Što vam je slično, a što različito? Istraži različite oblike likovnog i vizualnog izražavanja i tradicijskog oblikovanja te oblikujte zastavu kojom ćete se predstaviti drugim razredima, školi i svijetu. Drugima pokažite lice svog razreda.
Promisli o vrijednostima nematerijalne, materijalne i prirodne baštine svoga kraja. Prouči oblike vizualne komunikacije te putem plakata predstavi svoj zavičaj.
Oblikuj suvenir inspiriran tradicijom i ornamentom svog kraja te ga pokloni turistu koji će ga ponijeti u svijet.
Tvoj identitet oblikuje i identitet svijeta. Vlastitim djelovanjem i stvaranjem stvaraš novu tradiciju i nova djela koja će možda jednog dana nekoj drugoj generaciji biti motiv u njihovu natječaju.
Opažaj, djeluj, oblikuj! Predstavi se svijetu!