Svake se godine 26. rujna obilježava Europski dan jezika. Na taj se dan slavi jezična raznolikost kontinenta s više od 200 jezika i dijalekata, 24 službena jezika EU-a, uključujući hrvatski, i tri pisma. Uz to, u Europi se govori oko 60 regionalnih i manjinskih jezika.
U sklopu obilježavanja Europskoga dana jezika želi se upozoriti na potrebu zaštite manje raširenih jezika i potaknuti na njihovo učenje. Zaštita ugroženih regionalnih i manjinskih jezika uvedena je u dva dokumenta Vijeća Europe: Europsku povelju o regionalnim i manjinskim jezicima te Okvirnu konvenciju o zaštiti nacionalnih manjina.
Tri su glavna cilja obilježavanja Europskoga dana jezika:
- očuvanje europske jezične baštine
- poticanje ljudi svih dobi na učenje jezika
- naglašavanje važnosti učenja jezika u školskoj dobi.
Višejezičnost je jedno od temeljnih načela EU-a. Svojom jezičnom politikom Europska komisija promovira višejezičnost i zauzima se za to da svaki državljanin EU-a uz materinski govori još barem dva strana jezika.
U velikoj većini članica Europske unije pravilo višejezičnosti ostvaruje se unutar obveznog sustava obrazovanja tako da uz materinski učenici obvezno uče još dva strana jezika. Kod nas još nije zaživjela ta praksa, nego se učenje drugog stranog jezika temelji na izbornosti, no u posljednjih petnaestak godina ipak se velika većina priklanja trendu višejezičnosti.
Učenje stranog jezika prati suvremenoga građana Europe tijekom cijelog života. Sve više djece i kod nas pohađa dvojezične vrtiće ili se upisuju u vrtićke grupe za rano učenje stranoga jezika. Tijekom redovitog školovanja jezik se uči u cijeloj osnovnoj i srednjoj školi te obvezno i u sklopu visokoškolskog obrazovanja. Za većinu ljudi učenje jezika tu ne završava, nego ih prati u karijeri, bilo da je riječ o usavršavanju jezika struke, bilo o učenju novog jezika zbog potreba radnoga mjesta. Čak ni tečajevi stranih jezika za umirovljenike ne oskudijevaju polaznicima.
Bez obzira na to je li riječ o učenju iz potrebe ili osobnog interesa, jedno je sigurno: strani su jezici najzastupljeniji segment cjeloživotnog učenja.
Budući da se u svom profesionalnom usavršavanju izravno oslanjaju na iskustva iz europskih zemalja, nastavnici stranih jezika i tijekom pripremnih edukacija u sklopu Škole za život pokazali su kako njihove metode poučavanja ukorak prate najsuvremenije europske metodike poučavanja stranih jezika.
Kako bi se i ove godine Europski dan jezika obilježio u nastavi, u prilogu donosimo radne materijale i ideje.