Želim se igrati, stvaram nove riječi, oblikujem priče!
Naši su učenici u društvu svojih prijatelja provodili dane u razredima, na igralištima i parkovima, a sada ih viđaju samo preko ekrana, pa se roditelji i ostali ukućani stoga trude olakšati im slobodno vrijeme izolacije igrajući s njima društvene igre koje, budimo iskreni, možda već dugo leže u nekim ladicama, ispod kreveta ili na vrhu ormara prekrivene prašinom.
Prisjećamo se pomalo zaboravljenih pravila klasičnih društvenih igara, kao i činjenice da društvene igre (klasične ili moderne) pozitivno utječu na naše zbližavanje i zajedništvo, da nas opuštaju i nasmijavaju, a istodobno, ovisno o tipu i načinu igre, razvijaju niz različitih vještina – od logičkog razmišljanja, asocijativnosti, brzine i spretnosti, natjecateljskog duha do kvalitetne međusobne komunikacije i edukacije.
Dakle, sve što igrate pohvalno je i važno!
Ako su sve potrebe podmirene, a školske i kućne obaveze ispunjene, svjesni smo, često je to tek u idealnom smislu, poslijepodneva i večeri mogu prolaziti uz igre na ploči kao što su šah, čovječe ne ljuti se, Monopoly, damu i mlin, one modernije, primjerice Pictionary, Dixit, Pet sekundi, Pogodi tko? ili pak druge igre, strateške, asocijativne, igre brzine i spretnosti.
Možda ste se ovih dana prisjetili i starih igara za koje su nam potrebne samo olovka i papir, primjerice potapanje brodova, slovo po slovo - država, grad, rijeka, vješala, križić-kružić… Bilo ih je puno i nekad su nam doista ispunjavale vrijeme veseljem.
Mi vam pak donosimo igre za koje vam neće trebati čak ni olovka i papir, samo dobra volja, malo koncentracije, želja za eksperimentiranjem i igrom. Zabava je zajamčena, a pouka neizostavna. Igre/vježbe riječima i misaone igre okupirat će dječje misli, postati izazov, potaknuti ih na razmišljanje, a istodobno će poraditi na njihovoj usredotočenosti, vještini slušanja i koncentracije te razvoju mašte.
Igre mogu igrati i veliki i mali, a uvijek ih možete prilagoditi uzrastu djeteta.
Dijalog abecedom
Kao što joj sam naziv kaže, u ovoj igri stvaramo dijalog, dakle potrebna su nam najmanje dva igrača, a može se igrati i u skupini od više sudionika.
- Jedan od igrača počinje u sebi izgovarati abecedu i na znak stop, izgovara slovo na kojem je stao. Tu počinje dijalog.
- Drugi igrač izgovara prvu rečenicu tako da prva riječ u rečenici mora započeti rečenim (odabranim) slovom. Sljedeći igrač (ili opet prvi ako su samo dva igrača) pokreće dijalog, ali u njegovoj rečenici prva riječ počinje sljedećim slovom abecede. Tako se nižu rečenice abecednim redom.
- S mlađom djecom teško će biti voditi smisleni razgovor ili će vam pak uspjeti nakratko, ali svakako bi trebalo pokušati razgovarati što smislenije, čak pokušati stvarati priču.
- Može se zadati i situacija o kojoj razgovaramo. Primjerice, tema je „Moramo ostati doma“.
Primjer dijaloga:
Igrač 1.: Pobijedit ćemo virus.
Igrač 2.: Radimo sve što je važno da se ne razbolimo.
Igrač 1.: Sad je jako važno da to shvatimo ozbiljno.
Igrač 2.: Šalama nema mjesta u ovo teško doba!
Igrač 1.: Toliko nas toga lijepog čega kada sve ovo završi.
Igrač 2.: Uživam u pomisli na naša druženja!
Igrač 1.: Vjerujem da će se to vrlo brzo dogoditi
Igrač 2.: Zato sada trebamo biti strpljivi.
Igrač 1.: Žao mi je što smo zatvoreni, ali moramo ostati doma!
Razgovor se može nastaviti rečenicom koja počinje slovom A, pa tako redom…
Nabrajanje po abecedi
Odaberite neku kategoriju riječi, kao što su životinje, biljke, države, predmeti. Svaki igrač mora imenovati jedan pojam u toj kategoriji, pa igra ide naizmjence dok ne iscrpite pojmove.
Primjerice, životinja na slovo:
- A: anakonda, antilopa, ara, albatros…
- B: bubamara, bizon, bik, babun, bakalar, bjeloglavi sup…
Ova bi igra mogla pokrenuti i vas i dijete na istraživanje, listanje Životinjskog carstva, enciklopedija za djecu… svih onih starih, već zaboravljenih knjiga i priručnika.
Stvaranje novih riječi
U ovoj igri stvarat ćete nove, nepostojeće riječi. Slagat ćete ih od zadnjih slogova dviju riječi koje sami predložite. Svaki igrač kaže jednu riječ, primjerice kuća i vrata.
Igrači se koncentriraju i u isto vrijeme izgovaraju prvu riječ u slogovima KU-ĆA pljeskajući dlanovima pa drugu riječ tapšući koljena: VRA-TA.
U isto vrijeme izgovore novu riječ: ĆA-TA.
Pokušajmo s novim riječima: oblak i sin. OB-LAK i SIN = LAK-SIN
Možete isprobavati i drukčije slaganje, primjerice od prvih slogova riječi, prvi slog prve riječi i zadnji slog druge riječi… Mogućnosti je puno.
Veliko i malo
Ovo je igra u kojoj se ponavljaju dvije suprotne riječi, primjerice veliko i malo, a možemo izabrati mokro i suho, crno i bijelo…
Izgovaramo rečenice u kojima upotrebljavamo obje navedene riječi na sljedeći način:
Osoba 1: Pokraj male kuće je veliko stablo.
Osoba 2: Na velikom stablu je mala ptica.
Osoba 1: Mala ptica ima veliku mamu pticu.
Osoba 2: Velika mama ptica donijela je malu gusjenicu.
Osoba 1: Mala gusjenica je veliki ručak…
Razgovor se nastavlja redom tako da se ponavlja kraj rečenice sugovornika te dodaje nešto novo, tj. pokušava se čitavo vrijeme graditi smislena priča.
Pričamo priču zajedno…
Pričanje priče može se graditi na više načina. Možete krenuti s poznatim pričama, tako da svatko kaže jednu rečenicu kojom prati poznato mjesto, radnju, likove, ali s druge strane možete stvoriti i posve novu, neobičnu i zabavnu priču.
Također, priča se može pričati tako da svatko izgovori, nadogradi priču svojom rečenicom, a možete se dogovoriti na početku da svatko prije svoje rečenice mora ponoviti sve ono što se prije čulo, tj. sve rečenice koje su bile izrečene.
Igrate tako da dijete počne svoju priču jednom rečenicom, a potom se vi ili drugi ukućani nadovezujete na nju povezanom rečenicom.
- U velikom gradu u visokom neboderu živjela je mala djevojčica Lenka.
- Lenka je bila tužna jer se osjećala usamljeno.
- Jednoga dana dok je gledala kroz prozor 16. kata, na rame joj je sjela neobična ptičica.
- Ptičica je progovorila cvrkutavim glasom…
I gdje je priči kraj… Uživajte!