Od slike do pripovijedanja | Profil Klett

14. lipanj 2024.

Od slike do pripovijedanja

avatar
Autor:

Radionica „Slikom do priče“ predstavlja inovativan pristup poučavanju kroz kreativno pripovijedanje s ciljem poticanja kreativnosti, maštovitosti i vještine pripovijedanja kod učenika. Učenici su, radeći u skupinama, s pomoću slika stvarali vlastite priče koje su potom zajednički pripovijedali. Nakon predstavljanja svojih uradaka, imali su priliku čuti kako te priče izvorno zvuče. Priče su pripovijedane s pomoću filca i butaja koji spaja sliku i riječ u kamishibai tehnici.  

U današnjem obrazovnom okruženju u kojem je digitalno sveprisutno, osobito je važno  poticati kreativnost i maštovitost kod učenika te razvijati njihove komunikacijske i jezične vještine. A kako to najbolje učiniti nego pripovijedajući? Upravo iz tog razloga, organizirana je radionica „Slikom do priče“, koja je kombiniranjem stvaralačkog mišljenja, slike i riječi učenicima pružila jedinstvenu prilika za kreativno izražavanje i učenje.

 

SREDIŠNJI DIO

 

Radionica je održana s učenicima trećeg razreda OŠ Stjepana Radića u Bibinjama u suradnji s knjižničarkom Marijanom Pavić i učiteljicom Bernardicom Šindijom. Na početku učenici su bili podijeljeni u četiri skupine. Po dvije skupine dobile su omotnice s jednakim slikama koje su im poslužile kao inspiracija za zajedničko stvaranje priče. Tijekom skupnog rada, naglasak je bio na suradnji i razmjeni ideja. Kako bi osmislili što zanimljivije priče, imali su dodatne smjernice za stvaralački zadatak. Surađujući i dogovarajući se, određivali su glavne i sporedne likove, mjesta i vrijeme radnje, osmišljavali su događaje te razvijali priču promišljajući na koji način pojedini događaji povezuju likove, mjesta i vrijeme radnje.

Slika 1. Slikom do priče

U prvim pokušajima pripovijedanja od pomoći je bio i radni list koji je poslužio za vođenje bilježaka i određivanje naslova. Kada su bili spremni za javni nastup, posložili su slike po zamišljenom redoslijedu događanja te je svaka skupina u zajedničkom zanosu pripovijedala svoju priču. Nakon pripovijedanja vlastite priče, imali su priliku čuti originalne verzije priča na temelju ilustracija kojima su se i sami koristili za stvaranje svojih priča. Maša, učenica prvog razreda i učesnica Državne predSMOTRE u pripovijedanju bila je iznenađenje dana jer su se iz prve ruke mogli uvjeriti da čak i prvašići s lakoćom iznose priču ako vjeruju u nju. Naime, uzbuđena što ljepotu pripovijedanja dijeli s trećašima, Maša je, na kamishibaju, tradicionalnoj japanskoj tehnici, pripovijedala priču „Kako su slonovi dobili surle“.

Slika 2. Mašin pripovjedni nastup

Za druge dvije skupine također je bilo pripremljeno iznenađenje kada je učiteljica Jadranka pripovijedala priču na filcu „Nemaš pojma, Grizlijane“ dočaravajući još jedan način na koji se priča može pripovijedati.  Iako su slike bile iste, rezultirale su različitim pričama.

Slika 3. Magija filca

Učenici su uvidjeli da identične slike mogu iznjedriti različite naslove i inspirirati drukčiji tijek događaja, a da svaka priča bude jedinstvena, zanimljiva i posebna na svoj način.  Ujedno su uživali u spoznaji različitih tehnika pripovijedanja, uvjerivši se još jednom, da ljepota leži upravo u različitosti. A, različitosti spajamo mostovima, koji mogu biti satkani od niti protegnutih od slike do priče, kao i od učenika do pripovjedača, povezujući ih u jedinstvenu mrežu mašte i riječi.

 

ZAKLJUČAK

 

Radionica „Slikom do priče“ pruža učinkovit i zabavan način poticanja kreativnosti i vještine pripovijedanja kod učenika. Tijekom cijelog niza aktivnosti i kombinacije vizualnih poticaja te pripovijedanja na filcu i kamishibaju, umjetnosti pripovijedanja s pomoću aplikacija i slika, učenici su imali priliku razvijati pripovjedačke vještine, kao i sposobnost vizualizacije i komunikacije. Ujedno su unaprijedili svoju kreativnost i maštovitost, a istovremeno uživali u procesu stvaranja i dijeljenja priča sa svojim vršnjacima.

 

KLJUČNE RIJEČI

 

stvaralaštvo, kreativnost, slike, mašta, filc, kamishibai, pripovijedanje

 

AUTORICE

 

Nina Dokoza i Jadranka Dunatov

OŠ Šime Budinića, Zadar

n.dokoza@gmail.com

jadranka.dunatov@gmail.com