Otpornost „na valovima“ | Profil Klett

15. svibanj 2024.

Otpornost „na valovima“

avatar
Autor:

Autorice teksta: Vesna Stipić i Jadranka Jelisavac

 

Rescur kurikul „Na valovima” je međunarodni europski preventivni program za razvoj psihičke otpornosti djece osnovnoškolske dobi. Projekt je nastao na temelju trenutačnih potreba i izazova s kojima se susreću djeca današnjice te nastoji razvijati kompetencije potrebne za savladavanje tih izazova.

Cilj programa je razumijevanje emocija u komunikaciji, razvoj suradničkih vještina, empatije i moralnoga rasuđivanja.

 

Nakon edukacije o aktivnostima ovakvoga preventivnog programa, učiteljice savjetnice Jadranka Jelisavac i Vesna Stipić odlučile su proširiti predložene radionice sa svojim učenicima i uputiti ih na prepoznavanje osjećaja drugih ljudi.

 

1. Priča Sherloka i Zelde

Pažnja najmanjih najlakše se pridobije pričom i dramatizacijom glavnih likova vjeverca i ježice. Oni iznose svoju šumsku priču o prijatelju koji je izgubio dom. Osvještava se kako prepoznati tuđe osjećaje i odmaknuti usmjerenost sa sebe na nekoga drugog, sebi bliskog. Prvenstveno se definiraju četiri glavna osjećaja: sreća, ljutnja, strah i tuga. Samu dramatizaciju prate lutke koje su učenici samostalno izrađivali na satima Kreativne grupe.

 

2. Krug emocija

Igrom u krugu imenovanja emocija prisjećaju se viđenoga osjećaja na drugoj osobi i prepoznaju kako tuđi osjećaji mogu utjecati na naše ponašanje. Izrazima lica demonstriraju prepoznate osjećaje, prepoznaju ih na drugim učenicima i učiteljici. Dolaze do zaključka kako su svi osjećaji prihvatljivi, kako ih svi proživljavamo na svoj način, ali ih moramo znati kontrolirati. I već smo učinili velik korak!

3. Emocije govore o stvarnom događaju

Uz odabranu karticu emocija, učenici formiraju četiri skupine te usmenim izražavanjem dijele stvarne događaje i osjećaje. Nekima je prvi dan i polazak u školu bio sretan, a neki su bili uplašeni. Mnogi ističu nesigurnost i strah pri prvom samostalnom odlasku kući iz škole. Mnogi se boje mraka i odvajanja. Kad vide da i druga djeca imaju slične strahove, i oni najpovučeniji se ohrabruju i dijele svoje životne situacije.

 

4. Crtež

Izražavanje crtežom učenici spremno prihvaćaju te dodaju kratak tekst opisa situacije. Sada su već vrlo sigurni i opušteni za dijeljenje emocija jer shvaćaju njihovu ispravnost.

5. Zadatak za roditelje

Aktivnosti se nastavljaju u kućnome okruženju. Potičemo djecu da pitaju svoje roditelje jesu li oni ikad doživjeli tuđi osjećaj kao da je njihov vlastiti. Predlažemo da na list papira zapišu iskustvo svojih roditelja. Važno je da i roditelji budu upućeni u problematiku i cilj aktivnosti koje provodimo. Mnogi osjećaji u učionicu dolaze iz kućnoga okruženja, djeca ih nesvjesno unose, šire u razrednoj zajednici i ponekad ne kontroliraju.

 

6. Osjećajnik – dnevnik osjećaja

Osnaženi i osvješteni učenici počinju primjećivati reakcije i osjećaje svojih prijatelja, roditelja, susjeda ili prolaznika. Slijedi tjedno bilježenje osjećaja osoba u neposrednoj okolini uz pomoć emotikona. Nakon provedenoga tjedna dobrovoljci izlažu što su primijetili i što je uzrokovalo osjećaje najbližih. Promišljaju na koji su način ti osećaji utjecali na njih same. Pronalaze vezu i razvijaju razumijevanje.

 

7. Kako se danas osjećam

Kako bi sve provedeno imalo smisla, na vidljivo mjesto u učionici postavljamo putokaz osjećaja od ljutnje, tuge, straha do sreće. Učenici svakodnevno stavljaju svoja imena na mjesto trenutnoga osjećaja. Kad uočimo da je netko od učenika tužan ili uplašen, s njime razgovaramo, objašnjavamo probleme i pokušavamo naći pravi način da loš osjećaj nestane.

8. Pozdravi za kraj dana

Osmišljen je niz pozdrava koji se nalaze na vratima učionice. Pri odlasku iz učionice, svako dijete kratko zastane, odabere pozdrav i njime se pozdravi sa svojom učiteljicom i prijateljima. Neka taj posljednji trag u danu bude miran i smislen. Najčešće s osmijehom na licu, veseo i glasan.

 

Razvoj empatije pomoći će učenicima razumnije rješavati probleme ili razne životne prepreke. Pravovremenim i redovitim preventivnim programima, u razredu izostaju burne i neprimjerene reakcije, razvija se prepoznavanje i prihvaćanje tuđih emocija te se uči upravljati vlastitim emocijama. Uz to, raste samopoštovanje učenika kao i vrijednost pojedinca u zajednici.

Galerija: