Autorica članka: Julija Vejić, učitelj izvrstan savjetnik
Odavno je poznata činjenica da učenici ne uče samo u školi i iz udžbenika. Razvoj različitih medija ubrzao je živote kako djece tako i odraslih i omogućio svima stjecanje znanja i vještina iz različitih izvora.
Postavlja se pitanje kako znati što je dobro i točno u tim izvorima znanja, odnosno kako prepoznati, prevenirati i spriječiti ono negativno što može utjecati na učenike, ali i na nas odrasle. Učitelji znaju da je još davno “veliki” češki pedagog, Jan Komenský potaknuo razvoj odgoja i školstva, uveo u školske sustave načela zornosti, postupnosti, svjesnosti i sustavnosti te se zauzimao za nastavu na materinskom jeziku. Danas, na temeljima tih istih načela, u školama se učenici potiču na postizanje određenih ishoda različitim pristupima poučavanju, poštujući njihovu individualnost.
Učenici sve češće zajedno sa svojim učiteljima/mentorima odstupaju od klasičnih oblika poučavanja, istražuju, primjenjuju kritički pristup sadržajima, sudjeluju u brojnim i različitim projektima; postaju članovi eTwinning zajednice i međusobno razmjenjuju ideje…
Svijet u kojem živimo toliko se razvio da slobodno možemo reći da je medijska pismenost vrlo važna kompetencija 21. stoljeća upravo zato što prema široko prihvaćenoj definiciji “uključuje sposobnosti pristupa, analize, vrednovanja i stvaranja medijskih poruka u različitim oblicima.” Čini se kako nam je kroz medije i medijske sadržaje “sve na dlanu”. No, je li dobro sve što nam se nađe na dlanu?
Učenici viših razreda OŠ Petra Zrinskog priključili su se eTwinning projektu Pet koraka do istine (koji su osmislili Goran Podunavac i Evica Dernej iz OŠ Popovac). Projektom se, osim poticanja i promicanja sigurnije i odgovornije uporabe tehnologije i stavljanja naglaska na medijsku pismenost, omogućuje razvoj kompetencija koje smo ranije spomenuli. Bitno je naglasiti da kroz projekt učenici doista postaju “medijski pismeniji građani” jer se zajedničkim radom upućuju na povezanost medijske pismenosti prema različitim medijima, analiziraju i vrednuju, progovaraju o medijima i donose zaključke od kojih svi imaju korist što je vidljivo na str. projekta https://twinspace.etwinning.net/153987/home. Učenici koji sudjeluju u projektu rade na zajedničkom istoimenom e-časopisu Pet koraka do istine.
Učenici OŠ Petra Zrinskog na satima su HJ i SR nastojali osvijestiti koliko je važan odabir medijskih sadržaja koji se nudi djeci i kako se zaštititi od neželjenih medijskih poruka. Istražujući dogovorene teme, otkrili su mnoge korisne adrese na kojima mogu dobiti stručnu pomoć za gotovo sva pitanja iz ovog područja na koja ne znaju odgovore te tako bolje razumjeti i procesuirati ponekad složene poruke koje primaju putem medija.
Kao primjer dobre prakse iz OŠ Petra Zrinskog, izdvojili smo primjer suradničkog učenja vezano za teme korištenja sigurnijeg interneta i razvoja medijske pismenosti. Rad se odvijao nekoliko sati. Učenici su istraživali, samostalno pripremali materijale za diskusiju u školi, zajednički su u razredu tražili odgovore na internetu na pitanja o kojima su htjeli znati više poštujući pravila o sigurnosti uz nadzor učiteljice, pravili skice… Rezultat rada bile su brojne prezentacije, plakati i videozapisi.
U posljednje vrijeme posebno smo svjesni što znači biti medijski pismena osoba i koliko mediji načinom odabira i prenošenja vijesti mogu imati bitnu ulogu u percepciji tih vijesti. Rat koji se upravo događa između Ukrajine i Rusije zoran je primjer na kojem se lako vidi što mogu napraviti dezinformacije. Učenici, uz nas odrasle, postaju svjedoci jednog vrlo stvarnog i ružnog primjera što su istinite a što lažne vijesti. Djeca pristupaju vijestima drugačije od odraslih i treba biti posebno oprezan kada se s djecom komunicira o njima stresnim informacijama. Projekti poput projekta Pet koraka do istine jačaju samosvijest učenika i razvijaju njihovu veću medijsku pismenost.