Donosimo lijepu ideju za Majčin dan koji možete obilježiti i u nastavi na daljinu. Kako je 11. svibnja posvećen pisanju pisama i isticanju uloge pisma u svakodnevnom životu, u trenutku dok smo još uvijek u izolaciji, podsjetimo naše učenike na već pomalo zaboravljenu aktivnost pisanja pisama. Pisma nas vraćaju posebnom obliku komunikacije s nama dragim osobama, a ovaj put ih posvetimo majkama. Odlazak na poštu, naravno, možemo preskočiti!
Digitalno doba uvelike je olakšalo komunikaciju među ljudima te omogućilo brže i praktičnije sporazumijevanje putem modernih načina razmjene informacija i znanja. Ipak, uz sve dobre strane, valja spomenuti i poneku lošu. Jedna od njih zasigurno je i sve rjeđa komunikacija pismom, posebice onih rukom pisanih.
I dok je, u ne tako davnoj prošlosti, sastavni dio života bilo pisanje i dobivanje pisama, danas je to nesvakidašnji događaj.
Učenici se s pismom kao načinom pisanoga izražavanja i sporazumijevanja susreću tijekom osnovnoškolskog obrazovanja, ako ne prije, onda u osmom razredu kada uče o vrstama pisma (osobno, poslovno, javno) i dijelovima pisma (mjesto pisanja i nadnevak, oslovljavanje, sadržaj te pozdrav i potpis). Učenicima se pozornost skreće na oblikovanje samog pisma, pravopis i gramatiku te na ispravno oblikovanje pisma.
Pisanje vezanoga teksta i uopće stvaralačko pisanje učenicima nije, pokazalo se u praksi, jedna od omiljenih aktivnosti, posebice u višim razredima osnovne škole. Muče se s oblikovanjem teme, kompozicijom teksta i prenošenjem vlastitih ideja u smislenu cjelinu koja bi trebala biti oblikovana prema određenim pravilima jezika kojim pišu.
Ipak, kada se radi o pisanju pisma, posebice osobnog pisma, učenicima nije toliko mrska aktivnost pisanja. Forma pisma razumljiva im je i bliska, a oblikovanje pisma napreduje puno brže od, recimo, pisanja sastavka na zadanu temu. Pisanje osobnog pisma učenicima je zanimljiva aktivnost -oni pismo povezuju s osobnim iskustvom, razdvajaju ga od nečeg formalnog, njima nepoznatog te se lakše upuštaju u samo pisanje. I upravo kroz pisanje ove vrste pisma, razvijaju vlastitu vještinu pisanja koja će im pomoći i prilikom stvaranja drugih oblika tekstova i vrsta pisama (poslovno, javno).
Pisanje pisma vrlo je zahvalna aktivnost u nastavi i može se uklopiti u različita područja nastavnog procesa. Učenici mogu pisati:
- pismo nakon pročitanog lektirnog djela (pismo književniku, pismo prijatelju oblikovano kao svojevrsna književna preporuka)
- pismo roditeljima ili članu obitelji
- pismo učitelju vezano uz nastavno gradivo
- pismo razredniku (vezano uz događanja u razrednom odjelu)
- pismo prijatelju
- pismo ravnateljici/ravnatelju škole
- otvoreno pismo određenoj instituciji
- pismo autorici/autoru školskog udžbenika.
Mogućnosti su bezbrojne, a svima je zajednički cilj: razvijati vještinu pisanja kod učenika i približiti ima pismo kao oblik komunikacije koji je, iako nešto rjeđi, ipak prisutan u suvremenoj komunikaciji (elektronička pošta) i zasigurno će se susresti s njim tijekom života.
11. svibnja posvećen je pisanju pisama i isticanju uloge pisma u svakodnevnom životu. Iako pomalo zaboravljena aktivnost, pisanje pisama vraća nas posebnom obliku komunikacije s nama dragim osobama kojima su najčešće namijenjena pisma koja pišemo upravo na taj dan. Učenici rado sudjeluju u obilježavanju ovoga dana i pišu onima koji su im najbliži i s kojima u pismu ponekad dijele i ono što se možda ne usude usmenim putem.
Svake godine, druge nedjelje u svibnju, u svijetu se obilježava dan posvećen majkama. Majčin dan obilježava se u zapadnom svijetu od 20. stoljeća, a ključnu ulogu u njegovu obilježavanju odigralo je – pismo. Anna Marie Jarvis iz SAD-a osnovala je nakon smrti svoje majke, a u njenu čast, 12. svibnja 1907. godine u Graftonu Memorial Mothers Day Meeting te pišući pisma brojnim javnim udrugama i čelnicima, osigurala je obilježavanje ovog dana svake druge nedjelje u svibnju.
Ova prekrasna inicijativa neka bude poticaj i našim učenicima da obilježe Svjetski dan pisanja pisama i Majčin dan te napišu najljepše pismo dosada - pismo majci.