Učenici naših škola već se u najranijoj dobi susreću s pojmom recikliranja. Mnogi ga u tim prvim danima školovanja teško izgovaraju ili ga čak i ne znaju izgovoriti, ali prilično su svjesni njegova značenja i važnosti. Tome uvelike pridonose učitelji i učiteljice razredne nastave koji u svakoj školskoj godini praktičnim primjerom iznova pokazuju načine ponovne prerade i upotrebe raznih materijala. Neki to rade na razini škole, a neki samo sa svojim učenicima u razrednom odjelu, dok se, pak, drugi priključuju raznim ekološkim projektima na razini države ili izvan njezinih granica čije provođenje uvelike omogućuje portal e-Twinning.
Početak proljeća doba je godine kada sa svojim učenicima obilježavam gotovo sve ekološke datume: Dan voda, Dan šuma, Dan planeta Zemlje, Dan zaštite okoliša. Integriranjem nastavnih sadržaja različitih područja te međupredmetnih tema zdravstvenog odgoja i građanskog odgoja i obrazovanja učenici neprekidno upoznavaju vezu između djelatnosti ljudi i onečišćenja okoliša, navode primjere onečišćenja iz zavičaja te predlažu mjere zaštite okoliša. Cilj ovakvih aktivnosti u mojoj je praksi uvijek i prepoznati te razvrstati različite vrste otpada, recikliranjem stakla, papira/kartona, plastike, tkanine, metala; izraditi korisne predmete koji imaju novu uporabnu svrhu, a izrađeni su od ekološkog materijala. U pozadini ovakvih aktivnosti provlači se i međusobno pomaganje, suradnja među učenicima, uljudna komunikacija s naglaskom na korištenjem adekvatne komunikacijske vještine u slučaju verbalnih konflikata tijekom suradničkog rada.
Ovoga proljeća kao rezultat rada na eTwinning projektu Mislim zeleno, čuvam Zemlju kojeg provodim tijekom integriranih dana povodom ekoloških datuma nastalo je niz uporabnih predmeta ponovnim korištenjem materijala:
- od plastične boce učenici su izrađivali, a zatim i ukrašavali kutijice koje će pokloniti majkama povodom Majčinog dana
- od staklenih bočica uz uporabu špage i gumbića učenici su izrađivali vaze za svoje majke
- od kartona tetrapaka od sokova izrađivali su stalak za školski pribor
- od metalnih konzervi skupnim radom izrađen je stalak za razredni školski pribor
- od tkanine učenici su izrađivali torbice za majke.
Osim ovih praktičnih uporabnih premeta kao rezultat rada nastalo je i niz pisanih sastavaka i pjesmica. Većini učenika su se svidjele činkvine koje oni pišu na sebi svojstven i malo izmijenjen način te ovog proljeća u drugom razredu zauzimaju posebno mjesto u nastavi hrvatskoga jezika.
Uz veće ili manje prilagodbe nastavnih metoda te organiziranjem razrednog kurikuluma učitelji mogu svojim učenicima pokazati nove ideje te s njima osmisliti namjenu predmetima koje bi uobičajeno bacali. Veliku ulogu u razvoju ekološke svijesti imaju i roditelji koji osobnim primjerom trebaju pokazati djeci kako osigurati čist i zdrav okoliš te im u obiteljskom okruženju omogućiti usvajanje novih navika čiji je cilj u konačnici odgovorno gospodarenje otpadom.