Pripovijedanje – nova era nastavnog izazova | Profil Klett

30. travanj 2024.

Pripovijedanje – nova era nastavnog izazova

avatar
Autor:

U današnjem digitalnom dobu, suvremene metode učenja stavljaju naglasak na interaktivnost, angažman i individualizaciju obrazovnog iskustva. Ističe se važnost pripovijedanja kao temeljne pedagoške strategije koja obogaćuje iskustvo učenja. Metoda pripovijedanja ima značajne prednosti u poticanju kreativnosti, emocionalne povezanosti i dubljeg razumijevanja sadržaja te potiče učenike na aktivno sudjelovanje u stvaranju priča i razvijanju jezičnih sposobnosti. Važno je u školama oživjeti metodu pripovijedanja kao sredstvo za poticanje različitih aspekata razvoja učenika, od jezičnih vještina do emocionalne inteligencije i moralnog razvoja.

Pripovijedanje priče „Nemaš pojma, Grizlijane" na filcu pokazalo se kao izvrstan primjer integracije pripovjednih tehnika u školski program. Priča autorice Ane Đokić Pongrašić pripovijedana je učenicima prvog razreda s ciljem da dožive umjetničku priču, prihvate pozitivne poruke priče te izraze emocije i unutarnji svijet. Tijekom niza interaktivnih aktivnosti, stvorila se igra između priče, učenika i pripovjedača. Ova metoda potaknula je učenike na upotrebu mašte i kreativnosti, postavljanje pitanja, izražavanje mišljenja i iznošenje ideja. Uvođenje metode pripovijedanja u školski program ističe važnost obogaćivanja školskog iskustva, poticanja dubljeg razumijevanja sadržaja i razvijanja veze učenika s pričom.

 

Pripovijedanje priče na filcu predstavlja jedinstveni oblik pripovijedanja koji kombinira korištenje izrezanih figurica od filca, pokret i priču koju iznosi pripovjedač. Priprema za pripovijedanje priče na filcu zahtijeva nabavku filca, izradu stalka za pripovijedanje i čvrste podloge prekrivene filcem te izradu i izrezivanje figurica od filca. Osim toga, potrebno je planirati i pripremiti mjesto za pripovijedanje, stvoriti odgovarajuću atmosferu, pripremiti pomagače i postupke koji će upotpuniti doživljaj priče.

Filcom do priče

Publiku kojoj se pripovijedala priča „Nemaš pojma, Grizlijane!" činili su veseli i radoznali učenici prvog razreda Osnovne škole Šime Budinića u Zadru. Učenici su imali priliku spoznati važnu životnu pouku o ustrajnosti, odvažnosti i trudu koji su potrebni kako bi se steklo iskustvo i znanje. Priča naglašava važnost učenja i truda te inspirira učenike da se ne obeshrabre pred izazovima i da nastave učiti i razvijati se.

Učenici prvog razreda OŠ Šime Budinića u Zadru

Aktivnosti su bile podijeljene na tri veća dijela: uvodni, središnji i završni dio. U uvodnom dijelu, cilj je bio motivirati učenike za priču kroz kratki dokumentarni film o medvjedima te postaviti temelje za pozorno slušanje i razumijevanje pouke priče. Uvodni dio aktivnosti uključivao je i taktilnu spoznaju filca – vunenog materijala koji se koristi za izradu deka i odjeće te pruža široku mogućnost kreativne upotrebe materijala. Središnji dio obuhvatio je nekoliko aktivnosti, od kojih je prva bila vođena fantazija. Učenici su pozvani da se udobno smjeste u kutak označen kao „Vrijeme je za priču". Tijekom vođene fantazije, zatvaraju oči i zamišljaju kako lebde u zraku iznad šume, čuju cvrkut ptica i osjete miris cvijeća, dok se mali medvjed odmara ispod stabla. Nakon vođene fantazije, uslijedila je aktivnost interpretativnog pripovijedanja priče na filcu. Nastojeći prenijeti učenicima poruku teksta, poštovale su se vrednote govorenog jezika (intonacija, intenzitet, stanke, boja glasa, tempo). Učenici su pažljivo slušali prateći događaje i likove na podlozi od filca. Ova aktivnost omogućila je učenicima da vizualno dožive priču i dublje se povežu sa sadržajem. Nakon ispripovijedane priče, učenici su oblikovali dojmove. Prema njihovim reakcijama, procijenilo se kad su spremni za izražavanje doživljaja. S pomoću igre „Otkrij sliku“ interpretirala se priča u cijelosti. U igri su učenici otkrivali pitanja abecednim redom. Pitanja su bila postavljena po težini od slova A do I, razbacana na slajdu prezentacije. Na otvoreno i točno odgovoreno pitanje, otvorio se komadić slike koja je predstavljala završni motiv iz priče. Kad se uspješno odgovorilo na sva postavljena pitanja, slika se otvorila u cijelosti, predstavljajući ujedno pouku priče.

 

Nakon faze kritičkog razumijevanja priče te faze refleksije i transformacije, učenici su se podijelili u skupine i smišljali nastavak priče koristeći se kockicama pričalicama. Svaki učenik imao je priliku odabrati kockicu pričalicu s različitim slikovnim elementima i doprinijeti nastavku priče na temelju odabrane sličice na kockici. Ova aktivnost potaknula je suradnju među učenicima, njihovu zajedničku izgradnju priče i izražavanje ideja.

Kockice pričalice

U završnom dijelu, učenicima su se podijelile kartice za samoprocjenu s tvrdnjom „Za svaki uspjeh vrijedi vježbati" i dijagramom od šest kvadratića. Učenici su bojili kvadratiće u skladu s vlastitim stavom o tvrdnji, a rezultati su se usporedili na razini razrednog odjela.

 

Tijekom ponuđenih aktivnosti učenici su ideje i osjećaje izražavali kroz igru, glasanjem te imitiranjem zvukova ptica i šumova u šumi. Koristeći se osjetilima, riječima, zvukovima i pokretima, aktivno su sudjelovali u procesu spoznavanja. Osim metode pripovijedanja, primijenjene su i različite metode rada poput heurističkog razgovora, usmenog izlaganja, demonstracije, slušanja, razgovora, praktičnog rada, stvaralačkog rada i prepričavanja. Ove raznolike metode omogućile su frontalni, individualni i skupni rad te su imale za cilj ostvarenje postavljenih ishoda. Tijekom cijelog niza aktivnosti, koje su obuhvatile proces pripovijedanja, naglasak je bio na fazi pripovijedanja priče na filcu. Ova faza predstavljala je temeljnu točku koja je omogućila učenicima da se dublje povežu s pričom i njenim porukama te da kroz različite metode izražavanja prožive i razumiju priču na više razina.

 

Primjena metode pripovijedanja, posebice pripovijedanja priče na filcu, donosi brojne izazove i bogatstvo mogućnosti za učenje u nastavnom procesu. Ovom metodom učenici dobivaju priliku dublje razumjeti gradivo i povezati se s pričom na emocionalnoj razini, a uz to razvijaju kreativne sposobnosti, jezične vještine te suradničke i komunikacijske kompetencije. Integracija različitih metodičkih pristupa, poput vođene fantazije, interpretativnog pripovijedanja priče na filcu te korištenja kockica pričalica, omogućuje učenicima aktivno sudjelovanje u procesu učenja i stvaranju vlastite priče. Stoga, važno je nastaviti implementirati ovakve inovativne pristupe u obrazovanju kako bi se potaknulo holističko učenje i razvoj svih aspekata učenikove ličnosti. Uvođenje metode pripovijedanja označava korak naprijed prema obogaćivanju nastavnog iskustva te stvaranju poticajnog okruženja u kojem učenici razvijaju svoj puni potencijal.

 

Jadranka Dunatov