Ovo je priča o dvjema prijateljicama, kolegicama i suradnicama Aniti Poslon i Vesni Čondić, profesoricama hrvatskoga jezika i književnosti, autoricama vježba za poticanje i razvijanje čitalačke pismenosti Čitam i promišljam, koje je ponovno povezala ideja o drukčijemu pristupu razvijanju čitalačke pismenosti učenika.
Riječi, rečenice, ulomci, priče, romani, mediji… dio su naše svakodnevice i svakodnevice naših učenika. Izloženi smo i mi odrasli i učenici na svakomu koraku mnogim informacijama, stoga se nametnulo pitanje kako naučiti ta mlada bića da u toj gomili informacija pronađu onu bitnu te je iskoriste najbolje što znaju za vlastite potrebe.
Svakodnevno sa svojim učenicima razgovaramo o onome što čitaju, no često smo se susretale s izazovom kako učenike potaknuti na čitanje, kako ih potaknuti na promišljanje o pročitanome tekstu, kako ih poučiti da se što uspješnije snalaze u tekstu, kako ih uvjeriti da u svakomu tom pročitanom tekstu mogu pronaći nešto za sebe što će im koristiti u životu jer se iz svakoga teksta nešto može naučiti, koje su to vrste tekstova iz kojih učenici mogu i trebaju učiti za život a da su njima dovoljno zanimljivi i izazovni.
Kako se sve u životu događa s nekim razlogom, tako se i nama dvjema prije dvije godine pružila prilika da se priključimo koderima PISA zadataka za Republiku Hrvatsku, a Anita i Stručnoj radnoj skupini za procjenu čitalačke pismenosti u sklopu predtestiranja međunarodnoga projekta PIRLS te sudjelujemo u edukacijama o izradi zadataka za poticanje i provjeru razine čitalačke pismenosti u učenika. U tim novim profesionalnim izazovima osvijestile smo ono bitno: ključ za poticanje učenika na čitanje jest ponuditi im zanimljive tekstove, a za promišljanje postaviti dobro poticajno pitanje.
Željele smo sve učenike u razredu potaknuti na promišljanje o tekstu, a to je bilo moguće tako da im ponudimo pisane zadatke (često u razgovoru o tekstu samozatajni učenici prođu neprimijećeni i ne doznamo kako oni zapravo dožive pročitani tekst).
Odlučile smo ponuditi svojim učenicima različite vrste tekstova koji obrađuju njima bliske teme i teme bitne za cijelu zajednicu koji će ih uvesti u stvarne i životne situacije te im o tim tekstovima postavimo nešto drukčija pitanja od onih na koja su navikli.
Iznenadila nas je povratna informacija učenika jer im se svidio nov pristup razumijevanju pročitanoga koji od njih ne traži poznavanje književne teorije, već promišljanje o pročitanome i primjenu u njihovu životu. Svakim novim tekstom učenici su imali manje potpitanja, a njihovi su odgovori bili smisleniji, jasniji i promišljeniji.
Upravo je Profil Klett prepoznao potencijal koji ima ciklus Čitam i promišljam te nam pomogao da svoje ideje podijelimo sa svojim kolegama i njihovim učenicima nadajući se da će ostaviti traga u razvoju čitalačke pismenosti i da će naši učenici, rješavajući sustavno zadatke koji potiču na promišljanje, na sljedećim međunarodnim procjenama čitalačke pismenosti ostvariti bolje rezultate nego su ih postizali dosad.
Promišljajući, ljudi donose odluke, katkad dobre, katkad loše. Pisana je riječ ta koja nas potiče da razmišljamo, promišljamo, zaključujemo, povezujemo i nadasve uživamo u toj zanimljivoj borbi naših misli u kojima se one isprepleću jedne preko druge, a cilj im je zajednički: obogatiti naš duh.
Stoga, čitajmo i promišljamo zajedno, a ujedno i uživajmo u pisanoj riječi!
Tekst članka pripremile i napisale autorice materijala Čitam i promišljam, Anita Poslon i Vesna Čondić.