Prvo veliko istraživanje u Hrvatskoj o odnosu roditelja i učitelja otkrilo alarmantne podatke! | Profil Klett

24. travanj 2023.

Prvo veliko istraživanje u Hrvatskoj o odnosu roditelja i učitelja otkrilo alarmantne podatke!

avatar
Autor: Borna Šimić

Čak 93% učitelja susrelo se s neprimjerenim odnosom roditelja prema učiteljima ili školskim obvezama djece. 
 

Profil Klett pokrenuo je društvenu inicijativu pod nazivom „Puls škole“ u suradnji s timom znanstvenika s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te Sindikatom hrvatskih učitelja i Nezavisnim sindikatom zaposlenih u srednjim školama.
 

Kao uvodna faza projekta provedeno je prvo veliko online anketno istraživanje u Hrvatskoj o odnosu roditelja i učitelja u kojem je sudjelovalo 2 811 učitelja i nastavnika iz osnovnih i srednjih škola. 

 

Ključni rezultati istraživanja:
 

 

„U Profil Klettu doista živimo poruku Učitelji na prvom mjestu. Zato smatramo da je naša dužnost pomoći u rješavanju gorućih tema u sustavu obrazovanja i tako dati podršku Vladi Republike Hrvatske i Ministarstvu znanosti i obrazovanja u vraćanju povjerenja u sustav znanosti i obrazovanja. Puls škole osmislili smo u tri faze:  istraživanje stavova učitelja o odnosu s roditeljima u kontekstu nastavnog procesa; izrada stručnih priručnika i metodičkih preporuka za učitelje i roditelje te izgradnja sustava pomoći i podrške učiteljima kroz savjetovanje, radionice i edukacije. – rekao je direktor Profil Kletta dr. sc. Dalibor Greganić.
 

„Škola je složen sustav u kojem postoje brojni društveni odnosi. Neki od tih odnosa su dosta striktno regulirani, čak i formalnim aktima, kao što su primjerice odnosi učitelja i učenika, ali za neke od tih odnosa ne postoje norme ponašanja ili su se one s vremenom izgubile. Ovo istraživanje pokazuje da je odnos roditelja i učitelja/nastavnika upravo takav odnos, koji se promijenio i danas više ne postoje jasne norme i pravila ponašanja u tom odnosu. S obzirom da tradicionalne norme koje su regulirale taj odnos očito više ne vrijede, potrebno je razvijati nove norme ponašanja u tom odnosu“ – osvrnuo se na podatke voditelj istraživanja prof. dr. sc. Dragan Bagić.
 

Inicijativu Puls škole podržali su i Sindikat hrvatskih učitelja i Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama.
 

„Smatram da je, iz razloga što se u zadnjih nekoliko godina drastično povećao broj konfliktnih situacija u ustanovama za odgoj i obrazovanje, važno podržati ovu inicijativu. Pritisci (najčešće radi ocjena), sve češći fizički napadi, uplitanje u rad učitelja, nepostojanje adekvatne edukacije, nedostatak kvalitetnog dijaloga i efikasne podrške sustava alarmantni su pokazatelji da su promjene nužne. Ova inicijativa jasno je detektirala goruće probleme te će, sukladno rezultatima istraživanja, pružiti konkretnu potporu za rad s učenicima, rezultate prezentirati obrazovnim vlastima, a sve u cilju iznalaženja kvalitetnih rješenja u korist svih dionika u sustavu odgoja i obrazovanja – kazala je predsjednica Sindikata hrvatskih učitelja Sanja Šprem. 
 

„Sve se više susrećemo s roditeljima koji u pratnji odvjetnika traže zaštitu prava svoje djece kada ne ispunjavaju ili krše svoje obveze. Često su to potpuno neprimjereni oblici pritiska na autonomiju i dostojanstvo nastavnika koji rijetko dobivaju potporu ravnatelja/savjetnika agencija što neminovno vodi ka daljnjem urušavanju obrazovnog sustava Republike Hrvatske, a prvenstveno na štetu onih koji će dalje graditi budućnost ove zemlje - učenika.“ – kazala je predsjednica NSZSŠH Nada Lovrić.
 

Istraživački tim s Filozofskog fakulteta u Zagrebu, koji će sudjelovati i u izradi stručnih priručnika i edukacijama učitelja, uz uredništvo Profil Kletta, čine prof. dr. sc. Dragan Bagić, prof. dr. sc. Vesna Vlahović-Štetić i prof. dr. sc. Željka Kamenov .

Galerija: 

Komentari

Slika korisnika carmen

Mislim da je ovo jedna od ključnih tema u našem obrazovanju o kojoj treba govoriti. „Sve se više susrećemo s roditeljima koji u pratnji odvjetnika traže zaštitu prava svoje djece kada ne ispunjavaju ili krše svoje obveze. Često su to potpuno neprimjereni oblici pritiska na autonomiju i dostojanstvo nastavnika koji rijetko dobivaju potporu ravnatelja/savjetnika agencija što neminovno vodi ka daljnjem urušavanju obrazovnog sustava Republike Hrvatske, a prvenstveno na štetu onih koji će dalje graditi budućnost ove zemlje - učenika.“ – kazala je predsjednica NSZSŠH Nada Lovrić. Ovdje je sve rečeno! Nakon 39 godina staža mogu potvrditi koliko su se kriteriji u školi urušili. Roditeljima se daju neprimjerena, neopravdana, nesuvisla, neograničena i sve ne.... prava koja oni s pravom, ali ne i na korist svoje djece, tako razmaženi koriste.
Slika korisnika Jelena Bekavac Krčadinac

Predlažem da pored roditeljskih sastanaka tri puta godišnje, svaka škola ima 2-3 puta tjedno po 1 sat termin za razgovor roditelja i stručne službe, a tek nakon toga ako stručna služba smatra da je potrebno roditelj ide na pojedinačni razgovor razredniku ili predmetnom nastavniku uz podršku stručne službe. Informacije za roditelje spadaju pod ostale poslove nastavnika (ako niste razrednik), na njima slušamo obično o teškoćama u obitelji učenika, o nemoći roditelja da odgoji dijete i o tome kako bi mi nastavnici trebali prilagoditi se učenikovoj lijenosti i nerazumijevanju gradiva (koje proizlazi iz pasivnog praćenja nastave i neučenja kod kuće, iz toga da dijete ima neograničeni pristup internetu i u spavaćoj sobi dostupne uređaje TV / play station / mobitel). A ako se ne udovolji volji roditelja, onda se davaju prijetnje nastavnicima. Također roditeljske želje vezane uz zaključnu ocjenu su posebna priča (afera "Daj 5" je primjer kako ni akademski obrazovani ljudi visoko društveno pozicionirani više nisu objektivni). Jako je malo konstruktivnih dolazaka roditelja na informacije i zato treba stručna služba filtrirati destruktivne od konstruktivnih roditelja. Nastavnici trebaju brinuti o stručnosti svog predmeta, što boljem prenošenju znanja na učenike i o pravednoj provjeri učenikovog usvojenog znanja. Briga nastavnika ne trebaju biti nerealni i destruktivni roditelji i proučavanje priručnika za obranu od takvih roditelja.
Slika korisnika marinaistvanic

Nažalost svakodnevno, učitelj se nalazi sam u problemskim situacijama bez instrumenata kojima bi je mogao kvalitetno riješiti u korist učenika, roditelja i škole kao sustava. Svi smo svjedoci neprimjerenih poruka ( neke možemo nazvati i prijetnjama ) koje roditelji šalju ako se određena obrazovna i odgojna postignuća njihovog djeteta ne poklapaju s njihovim ocjenama. Roditelju ( i sama sam ) je dana prevelika uloga i važnost u donošenju odluka i njihovom provođenju koje često ne ide u prilog djetetu, što je razumljivo zbog neznanja ali i težeg prihvaćanja problema. To se odnosi na prihvaćanje preporučenih oblika školovanja, dodjeljivanja određenih pedagoških mjera za vladanje do vrednovanje rada i postignuća u pojedinim obrazovnim područjima. Struka se teško zanemaruje. Roditelji imaju pravo poništiti ocjenu, određivati metode i strategije rada, osporiti određeni oblik školovanja ili produženi rad učenika, poništiti mjeru vladanja, ... vrijeđati i prijetiti. Svjesni smo da su granice obaveza i dužnosti u društvu znatno pomaknute u nepoželjnom smjeru. I škola je dio te priče. Kvaliteta komunikacije roditelj učitelj a sve češće učenik učitelj je na niskim granama. Uljudbenost i uvažavanje se gubi. Odrediti granice u navedenim odnosima do kojih se može i mora ići je nužno potrebno. Zato mjerodavni uvažite glas struke i baze školstva. Pomozite učiteljima da vrate važnost i puno dostojanstvo časnom zanimanju učitelja.