Za Međunarodni dan školskih knjižnica razgovarali smo s knjižničarkom Jelenom Šaban, OŠ Novo Čiče, dobitnicom ovogodišnje nagrade Poezija među profesijama. Svojom crowdfunding kampanjom uspjela je opremiti knjižnicu nove škole u Čiču, ali i napraviti od nje poticajno mjesto u kojem učenici vole boraviti, čitati, a ujedno i rastu emocionalno i socijalno.
Poezija među profesijama godišnja je državna nagrada Hrvatskog udruženja školskih knjižničara mladim školskim knjižničarima i knjižničarkama kao oblik javnoga profesionalnoga priznanja za predani i inovativni rad te zapažene rezultate rada kojima unapređuju školsko knjižničarstvo. Ova nagrada vrlo je poticajna za mlade ljude koji tek započinju svoj knjižničarski put i doprinosi pozitivnom prepoznavanju naše profesije.
Crowdfunding je bio jedan poprilično izazovan, ali nužan, pothvat. Nije sve teklo glatko, ali u konačnici je kampanja uspjela i osim što smo prikupili novac za osnovni dio lektirnog fonda, čini mi se da smo digli pola Hrvatske na noge tako da su nam knjige stizale iz svih krajeva Hrvatske i na tome sam beskrajno zahvalna i sretna što su ljudi prepoznali naš poziv u pomoć.
Sada imamo lektira, enciklopedija, slikovnica i možemo se baviti onime što najviše volimo – čitanjem, učenjem i igrom.
U školskim knjižnicama se održavaju satovi informacijske i medijske pismenosti, gdje podučavamo djecu kako učiti, razmišljati, pronaći, vrednovati i koristiti informacije, a osim toga provodimo i programe poticanja čitanja. Također, djeca u knjižnicu mogu doći kada imaju slobodan sat, ovdje mogu pisati zadaću, izrađivati prezentacije na učeničkim računalima, sudjelovati u radionicama, čitateljskom klubu, predstavama i književnim susretima.
Učenici se često dođu družiti i pomoći svojoj knjižničarki, pa tako imamo i mlade knjižničare koji pregledavaju vraćene knjige, sudjeluju u izradi plakata i slično.
Već sama činjenica da je knjiga obavezna, čini je malo manje zanimljivom, ali moji kolege učitelji uvijek znaju kako dobro „prodati“ lektiru.
Ipak, od lektira najviše zadovoljnih osmijeha i dojmova izmame Dnevnici Pauline P., knjige Mire Gavrana i Sanje Pilić, jer ipak je to nešto što im je blisko i prati njihova uzbuđenja odrastanja.
Što se tiče nelektirnih naslova, čini se da najbolje idu „strašne knjige“, kako to oni vole zvati. R. L. Stine, enciklopedije čudovišta i fantastičnih bića i knjige iz Star Wars svemira. Čitaju se i dječji časopisi, a srećom imamo i kutak sa stripovima koji su neprestano u opticaju. Također, u zadnje vrijeme po nekoliko puta na dan me traže časopise i knjige o Minecraftu, kojih nikad nema dovoljno. Za Interliber je već spreman poveći popis želja!
Školski knjižničar radi sve – od pedagoške i stručne papirologije, upisa korisnika, izrade iskaznica, plana, nabave, obrade i zaštite građe pa sve do onog, još ljepšeg, pedagoško-metodičkog dijela – rada s djecom. Imamo određenu slobodu i kreativnost u planiranju ideja i projekata, a kolegice i kolege često objeručke prihvaćaju sve što zamislim i spremni su mi pomoći u provedbu. Školski knjižničar mora biti informacijski i informatički stručnjak jer sudjeluje u organizaciji i posredovanju znanja.
No prije svega, školska knjižnica mora biti srce škole – toplo i poticajno mjesto kojem se djeca iznova vraćaju i u kojem rastu i emocionalno i socijalno, mjesto koje im omogućuje razvoj tolerancije i prihvaćanja razlika, pruža slobodu, viziju i nadu bolje budućnosti.
Puno toga je u planu - trenutno u sklopu Međunarodnog mjeseca školskih knjižnica i Mjeseca hrvatske knjige provodimo čitanje Pinokija u produženom boravku, a plan je, nakon što pročitamo, izraditi vlastitu digitalnu slikovnicu s ilustracijama učenika.
Čestitke knjižničarki Jeleni Šaban, a više o nagradi pogledajte ovdje.
Romana Perečinec, učiteljica njemačkoga jezika u osnovnoj školi, autorica serije udžbenika iz njemačkoga jezika u Profil Klettu i književna prevoditeljica. Za web portal Profil Kletta okušat će se i u novinarskoj ulozi u seriji intervju na temu učenja stranih jezika, posebice njemačkoga, i širega kulturološkog konteksta koji učenje jezika obuhvaća.