Dok je Austin Kleon imao blokadu pisanja, slučajno je otkrio novu metodu stvaralaštva. Čitajući novinski članak, uvidio je da odabrane riječi tvore poetsku cjelinu, stoga ih je obilježio, a ostale riječi zatamnio. Nazivajući se piscem koji crta, objavio je i knjigu „Newspaper Blackout“ i tako svijet upoznao s metodom Blackout Poetry.
Tražeći kreativne zadatke za svoje učenike, potražnja me dovela do Pinteresta i slučajnog otkrivanja ove metode. Odlučila sam ju predstaviti učenicima želeći im približiti poetski diskurs, ali i pridonijeti razvijanju sposobnosti da od postojećega oblikuju nešto novo, inovativno.
Riječi za pjesmu već su napisane na stranici proznoga teksta, ali je upravo na umjetniku da napravi izbor među riječima i udahne im novi život. Radom na jednoj stranici postojećega proznoga teksta, riječi i sintagme se izoliraju, a zatim povezuju kako bi stvorili lirska djela. Naravno da su pojedine stranice zahvalnije od drugih te da se od nekih riječi lakše može doći do uspješne poezije.
![](https://www.profil-klett.hr/sites/default/files/styles/sx_1170/public/pencil-3373844_1920_0.jpg?itok=FPChMIx3)
Prije samog zadatka činilo mi se potrebno osvijestiti učenicima u kojim sve oblicima dolazi poezija te im predočiti i onu suvremenu kako bi uvidjeli da i kraće forme donose bogatstvo izraza. Potrebno je da formu pjesme stave u drugi plan, a usmjere se na to da je pjesnički jezik slikovit, zvučan, ritmičan i osjećajan.
Primjerice, pjesma profesora Krešimira Bagića:
Trebalo bi srušiti zidove.
Zašto
A zašto ne?
Ili pjesnika Stjepana Adžića:
***
Tonem u dubinu.
Gubim daljinu.
Sređujem nutrinu.
Sav trud
Važem riječi.
Krojim pjesmu.
Obradujem srce.
***
Ori, žanji, zbori.
Kada te umor svlada
Odmori.
- Izabrati vezani tekst iz knjige, novina ili časopisa.
- Letimično pregledati tekst i uočiti riječ koja je smisleno i značenjski bogata te koja postaje središnji motiv, određuje temu i omogućuje lakše povezivanje ostalih riječi.
- Pročitati stranicu u cijelosti i olovkom zaokružiti riječi. Izbjegavati zaokruživati više od dvije riječi u nizu.
- Nakon što su odabrane riječi zaokružene, one se mogu prepisati na poseban papir kako bi se lakše procijenila njezina vrijednost kad je izdvojena samostalno.
- Riječi navesti redom kako se pojavljuju na stranici teksta odozgo prema dolje, s lijeva na desno. Pokušati što manje remetiti poredak kako se ne bi čitatelju otežalo čitanje.
- U skladu s temom novotvorevine, poželjno je kreativno osmisliti prekrivanje suvišnih riječi. Najjednostavnije je da se sve riječi oboje crnom bojom, a odabrane riječi ostave neobojanim. No mogućnosti su beskrajne.
![](https://www.profil-klett.hr/sites/default/files/styles/sx_1170/public/child-3041378_1920_0.jpg?itok=mIFeM-p2)
Za učenike od 5. do 8. razreda zanimljiv je rad na stranicama zbirke bajki „Priče iz davnine“ Ivane Brlić-Mažuranić. Bajke su pogodne jer su pune slikovitih opisa, ritmičnih rečenica te bogatog izraza i rječnika. Budući da je učenicima vrlo važno značenje svih riječi koje mogu iskoristiti, oni će pokazati interes za svaku koja im je nepoznata te će zapitkivati ili samostalno tražiti u rječniku. Kada pronađu skrivenu poetičnost u odabranim riječima, učenici su ohrabreni za daljnje oblikovanje svojega djela. Postaje im jasno da je poezija posvuda oko nas, samo ju treba potražiti.
U galeriji pogledajte fotografije radova učenika Prve katoličke osnovne škole u Zagrebu: Pie Modrušan, Anje Tozan, Tomislava Vlajčevića i Veronike Gadže, a usto u priloženom dokumentu pročitajte njihove pjesme.