Ovaj običaj nastao je 2007. godine u Kanadi kada je dječak u znak podrške majci oboljeloj od karcinoma dojke došao u školu obučen u ružičastu majicu zbog čega je doživio izrugivanje I verbalno nasilje. Kolege iz njegovog razreda počeli su sljedećih dana dolaziti u školu identično obučeni kako bi mu iskazali potporu te ukazali na problem vršnjačkog nasilja u školama.
Posljednje srijede u veljači obilježavamo Dan ružičastih majica kojim se na simboličan način želi skrenuti pozornost na problem sve učestalijega vršnjačkog nasilja u školama. Hrvatski sabor je 2017. godine proglasio taj dan Nacionalnim danom borbe protiv vršnjačkog nasilja.
Iako se tijekom cijele školske godine na satovima razredne zajednice, ali i u sklopu međupredmetne teme građanskog odgoja naglašava važnost međusobne tolerancije, uvažavanja i suzbijanja svakog oblika nasilja među djecom i mladima, Dan ružičastih majica odlična je prilika da se još jednom skrene pozornost na ovaj gorući problem.
Bullying – termin preuzet iz engleskog jezika je (ovako ga definira Američko psihološko društvo: Bullying is a form of aggressive behavior in which someone intentionally and repeatedly causes another person injury or discomfort. Bullying can take the form of physical contact, words or more subtle actions) je i kod nas uobičajen naziv za vršnjačko nasilje. Pri čemu je bully termin kojim se označava osoba koja vrši takvo nasilje nad drugima.
Radi se o konstantnom obliku agresivnog (fizičkog ili verbalnog) zlostavljanja, vrijeđanja ili omalovažavanja pojedinca.
Ova vrsta nasilja može imati i svoj suptilniji oblik koji je teže prepoznati, pogotovo ako žrtva pati u sebi, ne govori o tome što joj se događa niti odraslima, niti svojim vršnjacima.
U novije vrijeme susrećemo se i sa specifičnim oblikom nasilja nazvanim cyber bulliyng – radi se o vrijeđanju i ponižavanju putem društvenih mreža na internetu (u ovo ubrajamo i nedozvoljeno objavljivanje nečijih slika, video zapisa ili javno vrijeđanje i negativno i posprdno komentiranje drugih osoba).
Izuzetno je važno s djecom razgovarati o svim oblicima nasilja i negativnog ponašanja prema drugima jer oni sami (pogotovo učenici mlađe dobi) ponekad nisu svjesni da neki oblici njihovog ponašanja spadaju u nasilje ili barem neprimjerene oblike ponašanja.
Izvorno potekao iz engleskog govornog područja Pink shirt day obilježava se najčešće na satovima engleskog jezika.
Postoji čak i službena stranica na Facebooku na kojoj se mogu naći ideje i materijali:
https://www.facebook.com/pinkshirtday/
U nedostatku vlastitih ideja za obilježavanje ovog dana bilo na satu razredne zajednice ili stranog jezika, inspiracija se može pronaći i na platformi za Etwinning projekte koja svake godine nudi i po nekoliko radionica na ovu temu.
U našoj školi se na satovima engleskog jezika ova radionica godinama radi pod motom Be a buddy, not a bully. Vodi ju učiteljica engleskog jezika Senka Javorović. Prošle godine ostvarila je sa učenicima šestih i sedmih razreda putem Etwinning radionice uspješnu suradnju s njihovim vršnjacima iz Ukrajine.
Ovogodišnji moto je #NasiljePrestajeOvdje, a djeca će dobiti i ružičaste majice s ovim natpisom.
Radionica na engleskom jeziku imaju i svoju himnu:
https://www.youtube.com/watch?v=wT3RhIJZu4k
Bars and Melody prikazali su ovom pjesmom riječima i slikom (snimljeni spot) vršnjačko nasilje kojem je bio izložen jedan član njihove grupe, te ovom bjesmom pobijedili na British Talent Show.
Za satove njemačkog jezika ja sam informacije i ideje pronašla upisujući riječi “Gewalt gegen Jungen” u tražilicu.
Na ovoj poveznici možete pronaći osnovne pojmove s kojima već učenici koji njemački jezik uče četvrtu godinu mogu raditi: https://www.jungenbuero-nuernberg.de/gewalt-gegen-jungen/
Radom na tekstu i razumijevanjem ovih pojmova učenici su izrađivali plakate, naravno u ružičastoj boji.
Suprotstavili smo i glagole lieben # hassen te radili igru asocijacije i zapisivali misli i ideje na plakat.
Činjenice kako ću cijeli život ostati u školi, bila sam svjesna čim sam krenula u prvi razred Osnovne škole Klinča Sela pored Jastrebarskog. Bila je to ljubav na prvi pogled! Naravno, cijeli ostatak moga školovanja odvijao se u tom pravcu.
Završila sam VII. (opću) gimnaziju u Zagrebu te svoje školovanje nastavila na Filozofskom fakultetu u Zagrebu birajući vrlo rijetku studijsku kombinaciju: germanistiku i povijest.
Nakon diplome 2002. godine stekla sam zvanje profesora njemačkog jezika i književnosti i povijesti.
U školi radim preko petnaestak godina, trenutno u statusu profesorice mentorice Njemačkog jezika. Imala sam tu sreću te sam tijekom svog radnog staža predavala oba predmeta koja sam studirala.
Neprocjenjivo pedagoško iskustvo s druge strane katedre zahvaljujem i svojim dječacima uz koje puno učim i ponovno proživljavam radosti đačkog života.