Učiteljice Tea Horvatić i Snežana Nedelkovska stručno su se usavršavale u sklopu Erasmus+ KA1 projekta “Iskorak u budućnost” OŠ Strahoninec na Malti te su nakon toga, u sklopu nastave engleskog i njemačkog jezika uspješno organizirale Code Week aktivnosti, povodom europskog tjedna programiranja.
Na Malti, tema tečaja bila je poučavanje kroz računalno razmišljanje, programiranje i robotiku, a organizator tečaja je tvrtka Smart Solutions iz Malte. U sklopu aktivnosti na tečaju, učiteljice su upoznale nove platforme za rad u nastavi te isprobale rad s raznim robotima i na poslijetku proizvele su plan diseminacije kroz radionice koje će održati tijekom zimskih praznika, u siječnju 2019. u OŠ Strahoninec.
DigComp, referentni okvir za razvoj digitalnih kompetencija koji je objavljen 2013. godine na razini EU, definira pet ključnih područja digitalnih kompetencija koje su danas potrebne u sve većem broju zanimanja. Cilj moderne škole danas je razvijati kompetencije učenika za uporabu digitalnih tehnologija na pouzdan, kritički, suradnički i kreativan način kako bi se postigli ciljevi povezani s poslom, učenjem, slobodnim vremenom kroz inkluziju i sudjelovanje u digitalnom društvu. U digitalne kompetencije spadaju informacijska i podatkovna pismenost, komunikacija i suradnja, kreiranje digitalnih sadržaja, sigurnost i rješavanje problema.
Koncept računalnog razmišljanja (engl. computational thinking - CT), dio je vještina 21. stoljeća, a omogućuje razvoj vještina i tehnika koje nam pomažu da učinkovito rješavamo probleme, s ili bez pomoći računala. To nije razmišljanje poput računala, jer računala nemaju misli. Štoviše, to je učenje razmišljanja na načine kojima ćemo, mi ljudi, učinkovitije riješiti probleme i kada je prikladno, upotrijebiti računala da nam pomognu u tome. Računalno razmišljanje uključuje šest različitih koncepata i pet pristupa radu kako je prikazano na slici niže.
Praćenjem trendova na tržištu rada, pokazalo se da kroz 30 godina neki današnji poslovi gotovo da i neće postojati, već će ih zamijeniti računalna tehnologija. Primjer za to su naplatne postaje na talijanskim autocestama koje rade automatski ili pak mogućnosti plaćanja putem internet bankarstva bez odlaska u banku. Tehnologija je tu da olakša život čovječanstvu, a ljudi će se moći posvetiti poslovima koji uključuju kreativnost, rješavanje problema i suradnju.
U nastavi stranih jezika ove su teme primjenjive gotovo na svakom satu, a jačanje komunikacijskih kompetencija uz računalno razmišljanje naših učenika pridonosi razvoju kvalitete nastave. Ujedno, aktivnosti koje uključuju programiranje, bilo s računalima ili bez te uporabu robota, učenicima su zanimljive i drugačije, a uz to stječu navedene kompetencije.
Europski tjedan programiranja pomaže jačati digitalne vještine i inovativnost građana u EU i šire. Traje od 6. do 21. listopada, a uključiti se mogu škole, neprofitne ustanove, klubovi i ostale organizacije spremne održati aktivnosti o programiranju i računalnom razmišljanju. Svi sudionici registriraju događaj na službenim stranicama i šire obavijesti na mreži.
2018. je šesta godina održavanja Europskog tjedna programiranja koji je započeo kao inicijativa koja slavi kreativnost, rješavanje problema i suradnju kroz programiranje i slične tehničke aktivnosti za ljude svih dobnih skupina. Ove godine, poseban je fokus na sudjelovanju škola, a učitelji svih predmeta i na svim razinama obrazovanja se potiču da se pridruže pokretu kroz organizaciju aktivnosti s učenicima. Učitelje se nastoji potaknuti da učenike uvedu u svijet programiranja i inspiriraju ih za daljnji razvoj kroz primjenu praktičnih aktivnosti i nastavnih jedinica u svojoj nastavi, bilo na mreži ili van mreže.
S ciljem jačanja upravo CT kompetencija učenika, OŠ Strahoninec u europski tjedan programiranja uključila se u sklopu nastave engleskog i njemačkog jezika, organizacijom događaja Code Week. Kroz aktivnosti programiranja u Scratchu, Kody Roby, offline i online aktivnosti programiranja te rad s Ozobotom i mobilnom aplikacijom Quiver, učenici su ponavljali gradivo na engleskom i njemačkom.
Projekt “Iskorak u budućnost” u OŠ Strahoninec završio je 24. rujna 2018., a bavio se uvođenjem novih metoda poučavanja, kreativnosti i uporabom IKT u nastavi. Rezultati su vidljivi na blogu projekta, Facebook stranici i Twinspace stranici. Nastavak poboljšanja kvalitete nastave u OŠ Strahoninec provodi se u sklopu novoga Erasmus+ KA1 projekta “STEP - Students & Teachers Education Power” koji je započeo 1. listopada 2018. a bit će vidljiv na istom blogu i Facebook stranici te stranicama škole.
Autorica: Tea Horvatić, dipl. uč. RN i engleskog jezika, učitelj mentor