Interaktivne učeničke bilježnice | Profil Klett

09. veljača 2017.

Interaktivne učeničke bilježnice

avatar
Autor: Marinko Uremović

Učeničke su bilježnice sastavni dio svakog učeničkog radnog kompleta, no dojam je da se bilježnicama, u pravilu, ne pridodaje preveliki značaj. Stoga smo ove godine odlučili nešto promijeniti te u vlastitoj nastavi uobičajene bilježnice zamijeniti vani već dugo poznatim i uspješnim konceptom interaktivne bilježnice.   

Nakon analize vlastitog načina podučavanja, Ivana Kirin, učiteljica engleskog jezika u Osnovnoj školi „Grigor Vitez“ u Osijeku, i ja, učitelj engleskog jezika u Osnovnoj školi Blage Zadre u Vukovaru, uvidjeli smo da se tijekom godina rada u školi u našem radu puno toga promijenilo, ali su učeničke bilježnice ostale manje-više iste. Učenici prepišu sadržaj s ploče te u njih napišu zadaću ili bilo koji drugi zadani zadatak. Nakon što smo se upoznali s idejom interaktivne bilježnice, predložili smo nakladničkoj kući Profil Klett da nam osiguraju materijale (fascikle, papire) kako bismo ih eksperimentalno uveli u našu nastavu od 5. do 8. razreda.

Što su interaktivne bilježnice?

Interaktivne bilježnice su uvedene u obrazovni sustav 70-ih godina dvadesetog stoljeća u Sjedinjenim Američkim Državama gdje su i danas vrlo popularne. U Hrvatskoj je taj pojam gotovo pa potpuna nepoznanica te je vrlo teško naći bilo kakve podatke o njima na hrvatskom jeziku.

Sam naziv kaže da te bilježnice u sebi sadrže interaktivni element što znači da učenici aktivno ulaze u interakciju sa sadržajem koji se na satu obrađuje. Učenici su stoga aktivni sudionici nastave te kroz svoj rad pokazuju koliko obrađeni sadržaj razumiju, u kojoj ga mjeri znaju praktično primijeniti te koliko ga znaju kritički i vrijednosno vrednovati. Upravo zbog te interakcije bilježnica se dijeli na učiteljev i učenikov dio.

Lijeva i desna stranica

Podjela stranica na lijevu i desnu stranu je najbitniji element koji čini razliku između običnih i interaktivnih bilježnica. Kroz sljedeće fotografije pokušat ću vam što zornije dočarati tu podjelu.

Podjela strana nije nužno zadana te se stranice mogu postaviti i na način da lijeva strana pripada učitelju, a desna učeniku. Bitno je da se učeniku dodijeli jedna stranica kroz koju će se moći kreativno izraziti. Učenikove stranice su u pravilu šarene i kreativne.

Učenikova stranica

Učenik je odgovoran za sadržaj svoje stranice putem koje se razvija njegova autonomija. Odgovornost učitelja je dati učeniku okvir, a učenik odgovara za sadržaj i kreativnu interakciju s gradivom. Ova stranica može sadržavati:

  • domaće zadaće
  • umne mape
  • grozdove
  • oluje ideja
  • Vennove dijagrame
  • stripove
  • pjesme
  • ilustracije
  • aktivnu primjenu sadržaja (vokabulara i gramatike)
  • pisane radove (razglednice, plakate, oglase, itd.)
  • personalizaciju gradiva, itd.
Kako započeti?

Za interaktivne bilježnice mogu se koristiti obične bilježnice, spiralne bilježnice ili fascikli. Kolegica Kirin i ja smo se odlučili s učenicima petih razreda koristiti fascikle koje nam je osigurala nakladnička kuća Profil Klett. S učenicima sedmih, odnosno osmih razreda, koristimo obične bilježnice. Kroz ovu školsku godinu vidjet ćemo koje su prednosti i nedostaci obaju načina te ćemo  vas o tome izvijestiti u jednom od sljedećih blogova.

Materijali koji su učenicima potrebni za izradu kvalitetnih interaktivnih bilježnica su:

  • papiri u boji
  • škare
  • ljepilo
  • bojice/flomasteri
  • različiti grafički organizatori

Razne preklopne i grafičke organizatore možete pronaći ovdje.

 

 

Dijelovi bilježnice

Sadržaj i izgled bilježnice prepušten je učitelju i učenicima, no postoje određene smjernice i elementi koje bi svaka interaktivna bilježnica trebala imati.

Uvodna stranica – govori nešto o predmetu i učeniku. Učenici se izražavaju na kreativan način te pogledom na prvu stranicu bilježnice možete saznati nešto o vlasniku. Učenicima je ovaj element bitan te pojačava osjećaj „vlasništva“ nad bilježnicom.

Sadržaj – pokazuje koje sve obrađeno gradivo bilježnica sadrži. Svaka se stranica u bilježnici označava brojem te je kroz sadržaj lako pronaći određenu lekciju u bilježnici. Ovo osigurava da svi učenici imaju identičan raspored stranica u bilježnici što pak osigurava lakše navigiranje kroz bilježnicu.

Kriteriji za ocjenjivanje – pokazuju što je u izradi bilježnica bitno i postavljaju jasna očekivanja. Učenici i njihovi roditelji su ovim putem od samog početka upoznati s učiteljevim očekivanjima.

Radovi u izradi – omogućuje spremanje nezavršenih učenikovih radova kako se ne bi zagubili do sljedećeg nastavnog sata.

                                                                            ***

Kolegica Ivana Kirin i ja ćemo vas kroz naredno razdoblje izvješćivati o našim iskustvima s interaktivnom bilježnicom te ćemo vam pokušati na što zorniji način prikazati na koje se sve načine ove bilježnice mogu primijeniti u nastavi engleskog jezika. Nadam se da ćemo vas inspirirati idejama te da ćete nam se uskoro pridružiti u primjeni interaktivnih bilježnica u nastavi.

Ukoliko za početak trebate dodatne informacije o interaktivnim bilježnicama ili želite pronaći inspiraciju i ideje za primjenu u vašem predmetu, predlažem da pogledate sljedeće mrežne stranice:

http://everybodyisageniusblog.blogspot.hr/p/interactive-notebooks.html

https://www.pinterest.com/SmithCurriculum/flippables-and-interactive-notebooks/

Galerija: 

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Dan sjećanja

Polje makova

Jedanaesti studenog dan je svršetka Prvog svjetskog rata i diljem svijeta obilježava se kao Dan sjećanja. Za učitelje Engleskog jezika pripremili smo prigodnu lekciju s idejama kako temu obraditi sa sedmim i osmim razredima.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Kristina Čajo Anđel, Ankica Knezović
udzbenik
Vida Lukić, (Jasna Pavuna)

Komentari

Slika korisnika dubravkadespot

Sviđa mi se ova ideja, rado bih i ja to pokušala, osobito s ovim mlađim uzrastom.