Kulturna baština u baštini | Profil Klett

16. ožujak 2018.

Kulturna baština u baštini

Autor: Maja Trinajstić

Pripremila Ivana Maradin

Kulturna baština je ljudsko nasljeđe koje treba nesebično čuvati te što više informirati i obrazovati mlađe generacije, a upravo je ona i jedna od tema našega likovnog natječaja Želim, stvaram, oblikujem. Jedna takva informativno-edukativna izložba „Dva mlina na Kupi" bila je puna tri mjeseca vidljiva u izložbenom prostoru Staroga grada Dubovca. 

Košarica, posudica

„Dva mlina na Kupi" naziv je izložbe koja govori o dva jedina preostala mlina na vodenom toku rijeke Kupe u naseljima Brodarci i Donje Pokuplje. Izložba je popraćena fotografijama kako danas izgledaju mlinovi koji nisu više u funkciji nastali pod objektivom fotografa Dinka Neskusila. Fotografije su svjedočanstvo današnjeg stanja mlinova, sa zaustavljenim vremenom i prestankom rada mlinova.

Dio izložbe odnosi se na edukativne materijale povezane sa starim mlinarskim zanatima tako da su posjetioci i učenici u sklopu izložbe imali nekoliko radionica povezanih sa starim zanatima. „Košarica, posudica“ bila je jedna od radionica. Polaznici su se na radionici susreli s glinom kao tradicionalnim i prirodnim materijalom za izradu skulpturalne plastike i predmeta primijenjene umjetnosti. Posuda kao predmet je oduvijek služila za spremanje hrane i vode, od najstarijih prethistorijskih kamenih te poslije drvenih i keramičkih. Ona nije mijenjala svoj prvobitni oblik ni funkciju do današnjih dana, nego više vrstu materijala (kamen, drvo, glina, porculan, staklo, plastika, papir) kao i dekoracijske elemente. U raznim drvenim i glinenim posudama čuvala se hrana, voda, vino... Pohranjivale su se žitarice i brašno, mijesila su se tradicionalna domaća jela (kruh, štrudl, pogača…). Polazište radionice bila je tradicionalna posuda za kruh, načinjena od pletenog pruća. Posuda se izrađivala u glini, radila se na modelu već postojeće posude ili vlastitim oblikovanjem plošne i linijski istanjene mase. Odabir dekorativnih elemenata na samoj posudi učenici su mogli odrediti na osnovu tradicionalnih dekorativnih elemenata, kao i vlastitom dekoracijom. Cilj radionice nije bio izraditi potpuno identičnu posudu toga vremena, nego vlastitu posudu čija se osnovna funkcija nije mijenjala do današnjih dana. Dobivene glinene posudice su nakon sušenje ispečen u keramičkoj peći i podijeljene učenicima kao suvenir.

Stari zanati - novi suveniri

Druga radionica je također bila keramička i edukativna. Polaznici su pristupili izradi suvenira poput valjka za tijesto. Kruh i proizvodi od tijesta bili su osnovna tradicionalna prehrana. Danas je umijeće izrade kruha postalo dragocjeno i vrijedno pažnje jer sve više pribjegavamo industrijski izrađenim proizvodima. Tako jedan najobičniji valjak za tijesto ima vrlo veliku simboličku vrijednost. Valjak za tijesto od davnih dana pa sve do danas ima potpuno jednaku funkciju. Na radionici su učenici izrađivali model valjka od gline u punoj plastici, ukrašavajući ga ornamentom i natpisima (frazemima ): Živjeti kao na kruhu i vodi. Raditi za koricu kruha. Tražiti kruha nad pogačom. Uzeti kruh iz usta. Kruh sa sedam kora. Ići trbuhom za kruhom. Biti dobar kao kruh…

Zanimljivost ove izložbe je što posjetioci kroz njezin edukativni i informativni karakter mogu saznati o starim, pomalo zaboravljenim zanatima koji su dio naše kulturne baštine. Također uče o tradicionalnoj graditeljskoj kulturnoj baštini mlinova u našim krajevima uz vodu. Kako je izložba realizirana u prostorima Staroga grada Dubovca, gradine od velike graditeljske kulturne baštine, sagrađene u 13. stoljeću, to je također bio povod posjeta ovom mjestu.

 

Više o izložbi saznajte ovdje.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

5 likovnih ideja za početak školske godine

Izbjegnite napetost početka nove školske godine i prepustite se zajedno sa svojom djecom kreativnom izražavanju. Donosimo pet likovnih ideja za početak školske godine, a djela koja nastaju mogu poslužiti kao ukras za učionicu, dar za kolegu iz razreda ili prijatelja.

 

Nove likovne mape osiguravaju ostvarenje punog potencijala vašeg djeteta - u školi i kod kuće!

Razgovor s učiteljem likovne kulture i umjetnikom: Marcom A. Cinottijem

Marc Antonio Cinotti

Učitelji likovne kulture često su i sami umjetnici, a osim što se bave edukacijom, u školi sudjeluju i u raznim drugim aktivnostima. Vode likovne skupine, radionice, filmske skupine, bave se estetskim uređenjem škole, nadarenim ili pak učenicima s prilagođenim programom. Sudjeluju u likovnim natječajima, pa tako i u natječaju Želim, stvaram, oblikujem. S učiteljem Marcom Antonijom Cinottijem započinjemo seriju razgovora o edukaciji i umjetnosti.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor
udzbenik
ALISON MARIĆ, DRAGANA PALČIĆ