Kulturna baština u baštini | Profil Klett

16. ožujak 2018.

Kulturna baština u baštini

Autor: Maja Trinajstić

Pripremila Ivana Maradin

Kulturna baština je ljudsko nasljeđe koje treba nesebično čuvati te što više informirati i obrazovati mlađe generacije, a upravo je ona i jedna od tema našega likovnog natječaja Želim, stvaram, oblikujem. Jedna takva informativno-edukativna izložba „Dva mlina na Kupi" bila je puna tri mjeseca vidljiva u izložbenom prostoru Staroga grada Dubovca. 

Košarica, posudica

„Dva mlina na Kupi" naziv je izložbe koja govori o dva jedina preostala mlina na vodenom toku rijeke Kupe u naseljima Brodarci i Donje Pokuplje. Izložba je popraćena fotografijama kako danas izgledaju mlinovi koji nisu više u funkciji nastali pod objektivom fotografa Dinka Neskusila. Fotografije su svjedočanstvo današnjeg stanja mlinova, sa zaustavljenim vremenom i prestankom rada mlinova.

Dio izložbe odnosi se na edukativne materijale povezane sa starim mlinarskim zanatima tako da su posjetioci i učenici u sklopu izložbe imali nekoliko radionica povezanih sa starim zanatima. „Košarica, posudica“ bila je jedna od radionica. Polaznici su se na radionici susreli s glinom kao tradicionalnim i prirodnim materijalom za izradu skulpturalne plastike i predmeta primijenjene umjetnosti. Posuda kao predmet je oduvijek služila za spremanje hrane i vode, od najstarijih prethistorijskih kamenih te poslije drvenih i keramičkih. Ona nije mijenjala svoj prvobitni oblik ni funkciju do današnjih dana, nego više vrstu materijala (kamen, drvo, glina, porculan, staklo, plastika, papir) kao i dekoracijske elemente. U raznim drvenim i glinenim posudama čuvala se hrana, voda, vino... Pohranjivale su se žitarice i brašno, mijesila su se tradicionalna domaća jela (kruh, štrudl, pogača…). Polazište radionice bila je tradicionalna posuda za kruh, načinjena od pletenog pruća. Posuda se izrađivala u glini, radila se na modelu već postojeće posude ili vlastitim oblikovanjem plošne i linijski istanjene mase. Odabir dekorativnih elemenata na samoj posudi učenici su mogli odrediti na osnovu tradicionalnih dekorativnih elemenata, kao i vlastitom dekoracijom. Cilj radionice nije bio izraditi potpuno identičnu posudu toga vremena, nego vlastitu posudu čija se osnovna funkcija nije mijenjala do današnjih dana. Dobivene glinene posudice su nakon sušenje ispečen u keramičkoj peći i podijeljene učenicima kao suvenir.

Stari zanati - novi suveniri

Druga radionica je također bila keramička i edukativna. Polaznici su pristupili izradi suvenira poput valjka za tijesto. Kruh i proizvodi od tijesta bili su osnovna tradicionalna prehrana. Danas je umijeće izrade kruha postalo dragocjeno i vrijedno pažnje jer sve više pribjegavamo industrijski izrađenim proizvodima. Tako jedan najobičniji valjak za tijesto ima vrlo veliku simboličku vrijednost. Valjak za tijesto od davnih dana pa sve do danas ima potpuno jednaku funkciju. Na radionici su učenici izrađivali model valjka od gline u punoj plastici, ukrašavajući ga ornamentom i natpisima (frazemima ): Živjeti kao na kruhu i vodi. Raditi za koricu kruha. Tražiti kruha nad pogačom. Uzeti kruh iz usta. Kruh sa sedam kora. Ići trbuhom za kruhom. Biti dobar kao kruh…

Zanimljivost ove izložbe je što posjetioci kroz njezin edukativni i informativni karakter mogu saznati o starim, pomalo zaboravljenim zanatima koji su dio naše kulturne baštine. Također uče o tradicionalnoj graditeljskoj kulturnoj baštini mlinova u našim krajevima uz vodu. Kako je izložba realizirana u prostorima Staroga grada Dubovca, gradine od velike graditeljske kulturne baštine, sagrađene u 13. stoljeću, to je također bio povod posjeta ovom mjestu.

 

Više o izložbi saznajte ovdje.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Započnite s umjetnošću

Umjesto da pruže odmor od učenja, satovi umjetnosti omogućuju učenicima prostor koji im je potreban da obrade i iskoriste ideje iz svih područja. Kritička analiza umjetnosti iz nekog razdoblja, primjerice, može poduprijeti lekciju iz povijesti. Analiziranje likovne umjetnosti i arhitekture može biti iskorišteno za ilustraciju matematičkih koncepata, poput Fibonaccijeva niza ili simetrije.

More maski, more društvene zabave i kritike u Samoboru

Ovogodišnji fašnik u Samoboru predstavlja more maski, more društvene zabave i kritike pod sloganom: Panonsko more u Samoboru te Sve operi na Srakinoj rivijeri. Na poziv Turističke zajednice grada Samobora, kao glavnog pokrovitelja uređenja dekoracija na javnim površinama, uređenje je koordinirao Slaven Jurić, učitelj likovne kulture u OŠ Samobor uz odabir suradnika iz likovne struke.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor
udzbenik
Ana Šobat, Martina Kosec, Jurana Linarić, Emina Mijatović, Zdenka Bilušić, Dijana Nazor