Učenici 3.a razreda s učiteljicom Ružicom Sabo u suradnji s knjižničarkom Biljanom Krnjajić pridružili su se akciji #BudiFrend koji promiče ljubaznost, ravnopravnost i prijateljstvo među učenicima. Cilj projekta je upoznati djecu s pojmom RAZLIČITOST i da različitost nosi pozitivan, a ne negativan predznak.
Lijepo im se nadovezala tema Mi u razredu iz radne bilježnice Nina i Tino
Polazna tema za prvu aktivnost MI U RAZREDU
Tijelo znanja – Nisam znao koliko puno znam!
Tema: diskriminacija, obrazovanje i slobodno vrijeme
Vrijeme trajanja: 2 šk. sata
Tip aktivnosti: izrada kolaža, rasprava
Ciljevi:
- otkriti svoja i vlastita znanja i tuđa znanja i sposobnosti
- podići svijest o različitim načinima i mjestima učenja
- raspravljati o pravu na obrazovanje
- osvijestiti da postoje ljudi s različitim sposobnostima
- razvoj tolerancije, razvoj vrijednosnih stavova, odnosi prema različitosti u međuljudskim odnosima, sposobnosti formiranja prijateljstva
Kratki pregled aktivnosti
Djeca crtaju obris tijela dodajući uz različite dijelove tijela znanja i vještine koje ti dijelovi mogu osigurati. Raspravljaju o načinima stjecanja znanja uskraćene ili ako određeni dijelovi tijela nisu razvijeni onako kako bi trebali biti.
Aktivnost započinjemo podsjećajući djecu kako imaju pravo na učenje i razvoj u najvećoj mogućoj mjeri. Usmjerite im pozornost na to kako već posjeduju znanja i vještine o kojima vjerojatno ne razmišljaju. Zamolite ih, na primjer, da se prisjete nekih radnji koje sada znaju obavljati, a nisu ih znali kada su imali pet ili šest godina (npr. čitati, brojati, pisati, koliko je sati). Objasnite im da će se u ovoj aktivnosti baviti pravom na učenje i razvoj.
Razrada aktivnosti
Podijelite djecu u grupe po četvero. Svakoj grupi dajte list papira, dovoljno velik da se na njemu može nacrtati obris tijela jednog djeteta, i ostale materijale za izradu kolaža. Objasnite im aktivnost:
- Svaka grupa će nacrtati na listu papira obris djeteta u prirodnoj veličini.
- Potom razmislite o onome što to vi znate i radite najbolje. Za svaku aktivnost koju poznajete ili je možete obaviti, promislite koji vam je dio vašeg tijela potreban za njezino obavljanje. Uključite fizičke (npr. pjevanje, vožnja biciklom), mentalne (npr. znanje matematike, prirode, pripovijedanje u ograničenom vremenu) i osobne (npr. održavanje prijateljstva, čuvanje tajni).
- Potom učinite ta znanja ili sposobnosti vidljivima: nacrtajte, naslikajte, opišite ili zalijepite njihov prikaz na/uz dio tijela koji je potreban za njihov nastanak. Na primjer, ako ste dobri u nogometu, možda možete nacrtati nogometnu loptu na obrise stopala ili glave; ako dobro čitate, možda ćete izrezati slikovni prikaz knjige iz časopisa ili novina i zalijepiti ga na mjesto u blizini očiju ili glave; ili ako ste dobar pjevač, možda ćete nacrtati note u blizini usta nacrtanog djeteta.
Savjeti za razradu aktivnosti
Dopustite djeci da rade na ovom zadatku sve dok njihov crtež tijela ne bude manje-više potpuno prekriven crtežima/slikama itd.
Okupite ih zajedno i zamolite svaku grupu da „predstavi“ svoje „dijete“ ostalim objašnjavajući neke od vještina i znanja koje su uključili na crtež.
Ova aktivnost se također može izvoditi u paru ili svako dijete može individualno izraditi svoj obris.
Podsjetite ih da su puno naučili jedni od drugih. Pomozite im da shvate kako je kontakt s drugom djecom važan izvor učenja koji bi djeci s posebnim potrebama mogao biti uskraćen. Cilj je omogućiti djeci da prepoznaju važnost različitih izvora za učenje i razvoj.
Naglasite da svi imaju jednaka pravo na učenje, premda svi ne uče na jednak način.
Cilj aktivnosti: razvoj odnosa s vršnjacima, osobito međusobnog prihvaćanja različitosti.
Vrsta aktivnosti: aktivnost verbalnog izražavanja i stvaranja.
Tijek aktivnosti: djeca sjede u krugu, svako na svojem stolcu (stolaca ima isti broj kao i djece). Knjižničarka započinje igru i izgovara npr.: “Volim sve svoje prijatelje koji imaju smeđu kosu“. Djeca tada brzo osvještavaju koje boje im je kosa, a ako je smeđa, ulaze u krug. Tada se djeca međusobno pogledaju i vide koliko djece im je slično. Svako dijete ima priliku izgovarati zadane riječi i smišljati što još nije rečeno, a karakterizira baš njega/nju. Djeca vrlo brzo preuzimaju izgovaranje karakteristika – „koji vole čitati knjigu“, „koji ne vole zimu“, „koji nemaju kućnog ljubimca“, „koji razvrstavaju otpad“…
Refleksija: iako je u originalu ova igra zamišljena kao igra na ispadanje, odnosno da je manji broj stolaca nego djece, ona bolje funkcionira kada djeca ne vode brigu o natjecateljskoj ulozi igre.