Suvremena istraživanja o učenju pokazala su da se mnogo kvalitetnije i trajnije uči u neformalnoj atmosferi tj. kroz interakciju sudionika i suradničko učenje te pomoću neformalnih metoda koje učenicima pružaju zanimljivo, kreativno, iskustveno i istraživačko učenje.
U tom pogledu brojni oblici neformalnog obrazovanja sadrže organizirane i planirane obrazovne aktivnosti u svrhu stjecanja različitih znanja i vještina, stavova i vrijednosti kroz raznolikost metoda, veću fleksibilnost i pristup životnim situacijama te praktičnu primjenu usvojenih znanja i vještina. Kao što su na primjer: izvannastavne aktivnosti, različite radionice i seminari, konferencije, tečajevi, volonterski programi, rad na projektima, školska društva, zadruge, programi razmjene učenika, centri izvrsnosti i slično. Sve navedene aktivnosti uključuju praktično stjecanje znanja, vještina i stavova, odvijaju se izvan konteksta formalnoga učenja, temelje se na dobrovoljnom sudjelovanju, pokazuju određene rezultate i za njih se najčešće ne primaju formalna priznanja.
Kao temeljna obilježja neformalnih oblika učenja obično se navodi:
1. strukturirano učenje
2. proces se odvija izvan formalnoga obrazovnog kurikula
3. dobrovoljno sudjelovanje
4. osobni i profesionalni razvoj
5. timski rad ( interaktivno suradničko učenje )
6. program sukladan potrebama društva i sudionika
7. proces učenja: praktično znanje/doživljeno znanje
8. obučeni i kvalificirani edukatori
9. fleksibilna struktura ( planovi, program, sadržaji i mjesta učenja su fleksibilni)
10. utemeljenost na demokratskim vrijednostima i načelima ( ljudska prava, demokracija, međukulturalnost)
11. podijeljenost odgovornosti za rezultate učenja između voditelja i sudionika
12. participativno učenje (aktivni sudionici u planiranju i provođenju aktivnosti)
13. razvoj kompetencija, podrške i samopouzdanja te kritičkoga mišljenja, vještina rješavanja problema
14. ishodi ili postignuća se rijetko dokumentiraju ili vrjednuju na konvencionalno vidljive načine.
Potrebno je napomenuti kako u Hrvatskoj još uvijek ne postoji formalno priznavanje neformalnoga obrazovanja, ali se polako otvaraju prostori kako priznavanja tako i implementiranja neformalnih oblika učenja u formalno obrazovanje. Postupna preobrazba obrazovanja događa se zahvaljujući entuzijazmu i proaktivnosti učitelja i škola, ali i projektima koji se financiraju dijelom iz državnoga proračuna, a dijelom iz proračuna Europske unije ( MZOS, AZOO, ASOO, AMPEU itd. ).
Najveći prostor za promoviranje cjeloživotnog učenja i neformalnog obrazovanja ima Agencija za mobilnost i programe EU (AMPEU) te programi: Erasmus+ i Obzor 2020. (program za istraživanje i inovacije).
Erasmus+ najveći je program Europske unije u području obrazovanja, osposobljavanja, mladih i sporta te obuhvaća razdoblje od 2014. do 2020. godine. Obuhvaća sve europske i međunarodne programe i inicijative Europske unije u području obrazovanja ( opće obrazovanje, visoko obrazovanje, obrazovanje odraslih) te osposobljavanja mladih i promoviranje sporta.
Erasmus+ na području općeg obrazovanja omogućuje financijsku potporu aktivnostima koje podupiru:
· Mobilnost mladih i osoba koje rade s mladima
· Suradnja za inovacije i razmjenu dobre prakse – Strateška partnerstva
· Podrška reformi politika i aktivnostima koje pridonose aktivnom sudjelovanju mladih u društvu
Uz popratne mreže i inicijative: eTwinning, Europass, Europska oznaka jezika i druge.
Razmjene učenika omogućuju provođenje programa utemljenog na metodama neformalnog učenja kojima razvijaju svoja znanja, stavove i kompetencije, razvijaju kritičko mišljenje i vještine rješavanja problema u odnosu na društveno bitne teme, vježbaju komunikacijske vještine i timski rad, jačaju vrijednosti solidarnosti, tolerancije, prijateljstva i demokracije u međukulturalnom okruženju.
Istodobno se za djelatnike škole pružaju mogućnosti osposobljavanja i profesionalnoga razvoja putem sudjelovanja na stručnim skupovima, aktivnostima podučavanja u inozemstvu (teaching assignment) i osposobljavanja (staff training) u obliku: sudjelovanja u strukturiranim tečajevima i aktivnostima za stvaranje partnerstva te prakse prema modelu job shadowing u inozemstvu, u partnerskoj školi ili nekoj drugoj obrazovnoj ustanovi.
Putem eTwinning portala također je omogućena virtualna suradnja među školama i vrtićima: odgajatelji, učitelji, nastavnici i stručni suradnici mogu se povezati i provoditi zajedničke projekte u učionicama s kolegama iz Europe te dobiti pristup izvorima za učenje i te nove prilike koristiti za profesionalni razvoj.
Presudna činjenica u takvim je projektima aktivna uloga učenika: oni su kreatori programa, radionica i aktivnosti u svim fazama projekta. Prisutan je participativni pristup radu svih sudionika te planirano i strukturirano učenje kroz tri segmenta:
- Neformalno učenje
- iskustveno učenje i vršnjačko učenje
- izvan formalnoga obrazovnog kurikula
- metode neformalnoga učenja
- Informalno učenje
- svakodnevno
- na nesvjesnoj razini
- Interkulturalno učenje
- bolje znanje stranih jezika
- poticajno okruženje
- međukulturalna osvještenost
- veća svijest o društvenim vrijednostima i vrijednostima EU: aktivni građanin i e- građanin
Projektima mobilnosti ostvaruju se bolji obrazovni rezultati u neformalnom okruženju:
- razvoj ključnih kompetencija kod učenika
- stjecanje vještina kritičkoga mišljenja i rješavanja problema
- veći osjećaj za inicijativu i poduzetništvo
- veća osnaženost i samopouzdanje
- komunikacijske vještine i timski rad
- suradničko učenje i zajedničko donošenje odluka
- inovativnost, kreativnost i integriranost
- održivi razvoj
- socijalna uključenost (uvažavanje različitosti, demokracije, ljudskih prava)
- suvremeni oblici rada, poglavito e-učenja ( poticanje IKT kompetencija uz uporabu informacijsko-komunikacijske tehnologije)
- zanimljiviji i atraktivniji programi za učenike, istraživačko učenje
- integracija projekta u Nastavni plan i program
- priznavanje procesa učenja i stečenih kompetencija izdavanjem potvrde Youthpas.
Ovakvi i slični oblici i metode neformalnog učenja trebali bi postati sastavni dio poboljšanja i unaprijeđenja formalnoga odgojno-obrazovnog sustava i cjeloživotnog učenja. Neformalno učenje je okvir za razvijanje učeničkih potencijala, znanja, vještina i vrijednosnih stavova koji će mu pomoći u osobnom razvoju i uspjehu te ga adekvatno pripremiti za globalnu konkurenciju i nove zahtjeve na tržištu rada.
Više o posebnim strategijama i izazovima neformalnog obrazovanja možete saznati u članku na sljedećoj poveznici.