Učenici šestih razreda Osnovne škole August Cesarec iz Ivankova vođeni nastavnicom Dijanom Penava i učenici šestog razreda Osnovne škole Marija Gubec iz Jarmine vođeni nastavnicom Snježanom Crčić, 28. svibnja obilježili su Svjetski dan leptira. Cilj obilježavanja ovoga dana podizanje je svijesti o zaštiti i očuvanju ovih kukaca.
Izrada modela
Nastavnom temom Životni ciklus životinja učenici su detaljno proučili razvojni ciklus leptira, a posebnu pozornost obratili su na pojmove potpune i nepotpune preobrazbe.
Učenici su pogledali edukativni video prikaz razvojnog ciklusa leptira na sljedećoj poveznici:
Diskutirali su o važnosti ličinke u razvojnom ciklusu leptira, nazivu ličinke, kukuljici i procesima koji se događaju u samoj kukuljici tijekom preobrazbe. Kako bi sadržaj učenici bolje razumjeli izradili su modele koji će im pomoći da s razumijevanjem usvoje i ponove sadržaj.
Učenici Osnovne škole August Cesarec model su izradili s pomoću tjestenine (1. sl.), a učenici Osnovne škole Matija Gubec model su izradili s pomoću različitih biljnih i jestivih materijala (2. sl.).

Uz pomoć nastavnih sadržaja učenici su stvorili mala umjetnička djela koja imaju i veliku pedagošku ulogu.

Za učenike s teškoćama u učenju nastavnice su pripremile model u kojem učenik prepoznaje faze životnog ciklusa leptira i upisuje broj ispod prikaza (3. sl.).

Učenici dviju različitih škola svoje su modele prezentirali jedni drugima uz pomoć platforme Teams, a čime su i došli do novih spoznaja, ali i prijateljstava.
Učenici su s modelima i ukrasili učionicu (4. i 5. sl.).

Napravili su i mali istraživački rad o važnosti leptira za sav živi svijet na Zemlji. Istaknuli bismo zaključak učenika:
„Leptiri su jako važni u prirodi. Pokazatelji su raznolikosti biljnih vrsta u našem okolišu. Što je broj leptira veći to je i njihova uloga i doprinos prirodi veći. Leptiri i pomažu čovjeku, pokazatelji su kvaliteti područja u kojem žive, ali i sudjeluju u oprašivanju i utječu na brojnost pojedinih štetnika u prirodi. Čuvajmo leptire! Posadimo cvijeće ili neko bilje koje je autohtono i omogućimo leptirima da žive i budu važna karika u eko sustavu. Izbjegavajmo pesticide! “

Učenici su pronašli i jednu zanimljivost o leptirima, a to je kukuljica leptira Tithorea tarricina (6. sl.), koja sjaji kao zlato.

Obilježavanjem raznih eko dana i dana zaštite pojedinih životinja, učenike se dodatno zainteresira i probudi se njihov interes za očuvanje prirode. Učenici počinju razmišljati koliko je svaki član hranidbenog lanca važan i koliko je važno zaštiti ga kako se ne bi narušila prirodna ravnoteža. Izradom modela učenici pamte sliku te ta slika ostaje trajno u memoriji, a cijeli taj proces doprinosi usvajanju znanja i razumijevanju procesa u prirodi.
Nastavnice prirode Dijana Penava i Snježana Crčić vođene ishodom iz prirode D.6.1.4 uočava uzročno-posljedične veze i obrasce te na njihovoj osnovi predviđa pojave i događaje potaknule su učenike da na vrlo kreativan način obilježe Svjetski dan leptira te povežu sadržaje s nastave.
Članak priredile:
Dijana Penava, prof. biologije i kemije
Snježana Crčić, prof. biologije i kemije