Učeničke su bilježnice sastavni dio svakog učeničkog radnog kompleta, no dojam je da se bilježnicama, u pravilu, ne pridodaje preveliki značaj. Stoga smo ove godine odlučili nešto promijeniti te u vlastitoj nastavi uobičajene bilježnice zamijeniti vani već dugo poznatim i uspješnim konceptom interaktivne bilježnice.
Nakon analize vlastitog načina podučavanja, Ivana Kirin, učiteljica engleskog jezika u Osnovnoj školi „Grigor Vitez“ u Osijeku, i ja, učitelj engleskog jezika u Osnovnoj školi Blage Zadre u Vukovaru, uvidjeli smo da se tijekom godina rada u školi u našem radu puno toga promijenilo, ali su učeničke bilježnice ostale manje-više iste. Učenici prepišu sadržaj s ploče te u njih napišu zadaću ili bilo koji drugi zadani zadatak. Nakon što smo se upoznali s idejom interaktivne bilježnice, predložili smo nakladničkoj kući Profil Klett da nam osiguraju materijale (fascikle, papire) kako bismo ih eksperimentalno uveli u našu nastavu od 5. do 8. razreda.
Interaktivne bilježnice su uvedene u obrazovni sustav 70-ih godina dvadesetog stoljeća u Sjedinjenim Američkim Državama gdje su i danas vrlo popularne. U Hrvatskoj je taj pojam gotovo pa potpuna nepoznanica te je vrlo teško naći bilo kakve podatke o njima na hrvatskom jeziku.
Sam naziv kaže da te bilježnice u sebi sadrže interaktivni element što znači da učenici aktivno ulaze u interakciju sa sadržajem koji se na satu obrađuje. Učenici su stoga aktivni sudionici nastave te kroz svoj rad pokazuju koliko obrađeni sadržaj razumiju, u kojoj ga mjeri znaju praktično primijeniti te koliko ga znaju kritički i vrijednosno vrednovati. Upravo zbog te interakcije bilježnica se dijeli na učiteljev i učenikov dio.
Podjela stranica na lijevu i desnu stranu je najbitniji element koji čini razliku između običnih i interaktivnih bilježnica. Kroz sljedeće fotografije pokušat ću vam što zornije dočarati tu podjelu.
Podjela strana nije nužno zadana te se stranice mogu postaviti i na način da lijeva strana pripada učitelju, a desna učeniku. Bitno je da se učeniku dodijeli jedna stranica kroz koju će se moći kreativno izraziti. Učenikove stranice su u pravilu šarene i kreativne.
Učenik je odgovoran za sadržaj svoje stranice putem koje se razvija njegova autonomija. Odgovornost učitelja je dati učeniku okvir, a učenik odgovara za sadržaj i kreativnu interakciju s gradivom. Ova stranica može sadržavati:
- domaće zadaće
- umne mape
- grozdove
- oluje ideja
- Vennove dijagrame
- stripove
- pjesme
- ilustracije
- aktivnu primjenu sadržaja (vokabulara i gramatike)
- pisane radove (razglednice, plakate, oglase, itd.)
- personalizaciju gradiva, itd.
Za interaktivne bilježnice mogu se koristiti obične bilježnice, spiralne bilježnice ili fascikli. Kolegica Kirin i ja smo se odlučili s učenicima petih razreda koristiti fascikle koje nam je osigurala nakladnička kuća Profil Klett. S učenicima sedmih, odnosno osmih razreda, koristimo obične bilježnice. Kroz ovu školsku godinu vidjet ćemo koje su prednosti i nedostaci obaju načina te ćemo vas o tome izvijestiti u jednom od sljedećih blogova.
Materijali koji su učenicima potrebni za izradu kvalitetnih interaktivnih bilježnica su:
- papiri u boji
- škare
- ljepilo
- bojice/flomasteri
- različiti grafički organizatori
Razne preklopne i grafičke organizatore možete pronaći ovdje.
Sadržaj i izgled bilježnice prepušten je učitelju i učenicima, no postoje određene smjernice i elementi koje bi svaka interaktivna bilježnica trebala imati.
Uvodna stranica – govori nešto o predmetu i učeniku. Učenici se izražavaju na kreativan način te pogledom na prvu stranicu bilježnice možete saznati nešto o vlasniku. Učenicima je ovaj element bitan te pojačava osjećaj „vlasništva“ nad bilježnicom.
Sadržaj – pokazuje koje sve obrađeno gradivo bilježnica sadrži. Svaka se stranica u bilježnici označava brojem te je kroz sadržaj lako pronaći određenu lekciju u bilježnici. Ovo osigurava da svi učenici imaju identičan raspored stranica u bilježnici što pak osigurava lakše navigiranje kroz bilježnicu.
Kriteriji za ocjenjivanje – pokazuju što je u izradi bilježnica bitno i postavljaju jasna očekivanja. Učenici i njihovi roditelji su ovim putem od samog početka upoznati s učiteljevim očekivanjima.
Radovi u izradi – omogućuje spremanje nezavršenih učenikovih radova kako se ne bi zagubili do sljedećeg nastavnog sata.
***
Kolegica Ivana Kirin i ja ćemo vas kroz naredno razdoblje izvješćivati o našim iskustvima s interaktivnom bilježnicom te ćemo vam pokušati na što zorniji način prikazati na koje se sve načine ove bilježnice mogu primijeniti u nastavi engleskog jezika. Nadam se da ćemo vas inspirirati idejama te da ćete nam se uskoro pridružiti u primjeni interaktivnih bilježnica u nastavi.
Ukoliko za početak trebate dodatne informacije o interaktivnim bilježnicama ili želite pronaći inspiraciju i ideje za primjenu u vašem predmetu, predlažem da pogledate sljedeće mrežne stranice:
http://everybodyisageniusblog.blogspot.hr/p/interactive-notebooks.html
https://www.pinterest.com/SmithCurriculum/flippables-and-interactive-notebooks/
Komentari
Engleski jezik