U novije vrijeme javila se nova ovisnost – ona o internetu – a pogađa najmlađu populaciju, koja od malenih nogu provodi sve više vremena za ekranima. Nerado izlaze iz kuće i gube interes za stvari koje se događaju u stvarnom životu, a čitav njihov društveni i emocionalni život odvija se u virtualnom svijetu.
Ivana Frančula Modrčin, jedna od najznačajnijih stručnjakinja na tu temu i ugledna riječka psihologinja, upozorava:
obratite pažnju ako vaše dijete slobodno vrijeme provodi za kompjuterom i ako je sklonije komunicirati online, nego izaći vani i družiti se.
Takva djeca sve rjeđe sudjeluju u obiteljskim aktivnostima, a znaci upozorenja su i dekoncentriranost, pospanost, loš uspjeh u školi te zanemarivanje osobne higijene.
Djeca koja internet koriste funkcionalno - kad im nešto treba, kad im je dosadno, kad ciljano idu nešto potražiti ili pogledati - lako će ga napustiti kad imaju mogućnost družiti se u realnosti. No, djeca koja, čak i kad su u društvu, ne uživaju u socijalnim interakcijama već neprestano provjeravaju društvene mreže i različite online sadržaje, razvijaju problem.
Roditelji i učitelji najlakše će uočiti početak razvijanja ovisnosti kroz promjenu ponašanja. Kada dijete promijeni ustaljene navike i počne zanemarivati svoje svakodnevne obaveze, a njegov školski uspjeh primjetno oslabi, vrijeme je za djelovanje.
Djeca ovisna o internetu nisu u stanju sama kontrolirati vrijeme koje provode za kompjutorom, čak i ako osvijeste i priznaju da imaju problem. Stoga roditelj treba ograničiti vrijeme za ekranima i to na 30 minuta dnevno za predškolsku dob, a sat do sat i pol za školsku dob, što uključuje i televiziju i pametne telefone, a ne samo računala. Na početku je važno da roditelj organizira to vrijeme te da sudjeluje u kompjutorskim aktivnostima djeteta, čime mu pomaže graditi pozitivne navike.
Roditelj bi trebao djetetu omogućiti što više vremena u druženju s vršnjacima i s obitelji te ga poticati na bavljenje sportom te kreativnim aktivnostima.
Što dijete doživljava više uspjeha, uzbuđenja i zadovoljstva u stvarnom životu imat će manju potrebu kompenzirati sve navedeno kroz kompjuterske igrice,
navodi Ivana Frančula Modrčin. Što se tiče digitalizacije nastave, ona ne predstavlja toliku opasnost po stvaranje ovisnosti, kao igrice i drugi izvannastavni sadržaji.
Intervju s psihologinjom Ivanom Frančula Modrčin pročitajte na sljedećoj poveznici.