Jesen je godišnje doba tijekom kojega najmanji učenici u našim školama prikupljaju svakakve šumske plodove: kestenje, orahe, žirove, a u školu donose i raznobojno suho lišće od kojega nastaju predivne kreacije.
Oni kojima je u blizini vrt ili njiva donesu u školu i poneki suncokret, kukuruz kao i razne oblike i veličine tikvica, jestivih ili ukrasnih. Za njih i njihove učitelje ovo godišnje doba je izuzetno važan izvor informacija te nema nastavnog sadržaja kojega ne bi mogli uklopiti u kontekst jeseni. Na taj način i jedni i drugi uče o prirodi i njezinim promjenama, a učitelji učenike posebno potiču na zahvalnost za sve što nam je priroda dala i za sve što je omogućila ljudima da postignu svojim radom. U tu svrhu se ujesen u našim školama obilježavaju Dani kruha i zahvalnosti za plodove zemlje. Tih je dana u školama vrlo živahno i posebno. Održavaju se pekarske radionice na kojima učenici uče mijesiti tijesto i oblikovati ga te pri tome nastaju pekarska umijeća i proizvodi koji bi se zasigurno svidjeli i ozbiljnijim velemajstorima.
Nepisano je pravilo u razrednoj nastavi taj dan organizirati kao integrirani dan kroz čitav niz nastavnih sadržaja. Svaka čitanka hrvatskoga jezika u svom sadržaju ima barem jednu-dvije pjesme ili teksta na ovu temu. Glazbena kultura pobrinula se oko učenja prigodnih pjesama (Mlinar Mišo, Nesla dekla v melin) uz koje se mogu na različite načine odraditi improvizacije ritma, melodije, meloritamskih cjelina ili improvizacije pokretom. Likovna kultura nam ovdje nudi u području prostornog oblikovanja odrađivanje raznih tema (s tijestom možemo odraditi pojmove plastične teksture, visoki, niski i udubljeni reljef, kontrast punoga i praznog prostora). Matematika u integriranom danu ostavlja učiteljima kreativnost povezivanja ozbiljnosti ove znanosti s kreativnošću obilježenog dana.
Na kraju članka preuzmite aktivnosti i nastavne listiće za Hrvatski jezik i Matematiku koje možete iskoristiti prilikom obilježavanja Dana kruha.
Hrvatski jezik – pjesma Nevenke Videk, Od malena zrna do kruha crna, pokazuje put nastanka kruha od zrna pšenice. Nakon čitanja pjesme učenici odgovaraju na postavljena pitanja te na kraju rješavaju priloženu osmosmjerku u kojoj pronalaze prigodne pojmove. Osmosmjerka je dostupna i online na poveznici: https://www.bookwidgets.com/play/JC263J
Ideja je ispisati nastavni listić, presavinuti ga na pola po dužini, spojiti stražnje strane te otvarati i zatvarati nastavni materijal poput vrata. Po završetku rješavanja učenici ga mogu zalijepiti u bilježnice.
Učenici jako lijepo reagiraju kada se odvoji vrijeme za izražajno čitanje pjesme uz dramatizaciju (učenik čitač čita dok drugi učenici pokretima dramatiziraju pročitani tekst: zrno koje spava, meškolji se, bubri, buja, učenik koji žanje pšenicu, učenik mlinar, pekar…).
Matematika – rješavanje matematičkih zadataka uvijek je zanimljivije ako ih stavimo u kontekst otkrivanja zagonetnih riječi, pojmova ili izraza. U nastavnom listiću učenici računaju zadatke zbrajanja i oduzimanja višekratnika broja 100 koje im svima ne predstavlja problem. Po završetku rješavanja trebaju logičkim razmišljanjem doći do rješenja zagonetnih pojmova. Kao motivaciju za rad može se iskoristiti online igra spajanja parova dostupna na poveznici https://learningapps.org/watch?v=pcah6m6s217
Uz Dane kruha mnoge škole obilježavaju i Dan jabuka. Tom prigodom predlažemo igru traženja kodova o kojoj smo već ranije pisali na portalu. U ovom slučaju učenici traže skrivenu jabuku na kojoj je ispisan kod koji ih vodi do matematičkog zadatka. Prethodno je potrebno pripremiti dvije košare (nacrtane na ploči, izrađene od tvrđeg papira ili ispisane na većem formatu papira). Na jednoj je košari potrebno napisati parni, a na drugoj neparni brojevi. Očitavanjem koda i rješavanjem zadatka učenici jabuku stavljaju u parnu ili neparnu košaru, ovisno kojoj pripadaju. Varijacija za igru s više učenika je ispis crvenih, zelenih, žutih jabuka i traženje po skupinama. Svi stavljaju svoje jabuke u pripadajuće košare. Nastavni listić s jabukama i kodovima možete preuzeti u nastavku.
Vjerujemo kako će i ovogodišnji Dani kruha i zahvalnosti za plodove zemlje kao i Dan jabuka u našim školama proći u znaku zahvalnosti i učenja, da će i mali i veliki učenici pekari biti posebno motivirani za rad toga dana, a da će njihovi učitelji nešto od predloženih materijala iskoristiti za svoj rad.