Učitelji se potiču na sve veću primjenu učenja temeljenog na istraživanju ili istraživačkog učenja, koje učenicima ne samo da omogućuje dublje razumijevanje predmeta koje uče, nego im pomaže razvijati temelje znanja radi njihove pripreme za visoko obrazovanje i ostvarivanje uspješne karijere. Ipak, istraživačko učenje relativno je novi pristup za mnoge učitelje pa ćemo zato ukratko izložiti o kojoj se vrsti učenja radi i objasniti nekoliko stvari koje biste trebali znati o tome.
Istraživačko učenje odbacuje “bubanje” napamet već utvrđenih činjenica. Umjesto toga, učenicima se prvo predstave pitanja ili niz pitanja na koja oni odgovaraju kroz praktično istraživanje. Sve se to temelji na primjerima i scenarijima iz stvarnog svijeta u središtu kojih su praktične STEM vještine poput istraživanja i rješavanja problema.
Istraživačko učenje pomaže učenicima da se uključe u napredniji oblik razmišljanja. Uz pomoć istraživačkog učenja naučit će analizirati i procjenjivati scenarije, pronalaziti rješenja i primjenjivati naučeno na nove situacije. Evo nekoliko značajki toga tipa učenja:
Učenici mogu “nabubati” napamet različite činjenice, no kako im to može pomoći da razriješe probleme i pronađu rješenja? Učenje utemeljeno na istraživanju izgrađuje napredniji oblik sposobnosti mišljenja kroz praktično eksperimentiranje i prototipove koji zahtijevaju kreativno razmišljanje i rješavanje problema. Ovaj pristup stvara okružje u kojemu svaki učenik može ponuditi nešto vrijedno duboko razmišljajući o pitanju kojim se bavi.
Djeca su prirodno znatiželjna i potičete li njihovu znatiželju s vašim STEM kurikulumom, učenici će biti više zaokupljeni zato što proces učenja postaje njihovom svojinom.
Tijekom niza godina provedena su brojna istraživanja u području dječje razvojne psihologije i kognitivnih sposobnosti djece u svakoj pojedinoj fazi. Iz tih smo studija saznali da istraživačko učenje osnažuje način na koji djeca stječu znanje i razumijevanje, dajući im opipljiva, stvarna iskustva koja im, s druge strane, omogućuju razvoj naprednijeg oblika mišljenja. Te se sposobnosti smatraju razvijenima kada učenici primjenjuju sadržaj za izradu, procjenu i analizu pitanja ili problema.
Istraživačko učenje može započeti i s naputcima učitelja, ali ono je mnogo više od toga. Naime, ono traži od učenika da se stalno pitaju “zašto” dok povezuju svoje nalaze s ispitivanjem znanstvenih koncepata. Sposobnost postavljanja pravih pitanja u pravom kontekstu i vrjednovanje odgovora bitni su u bilo kojem području istraživanja te su ključni elementi u pripremljenosti za visoko obrazovanje i daljnju karijeru.
Istraživački proces za prirodoslovlje i inženjerstvo zahtijeva niz praktičnih sposobnosti razvijenih tijekom vremena. Kada učenici redovito koriste te procese u razredu, razvijaju vještine s osjećajem za sve složenije znanstvene pojave. Do ovladavanja procesom dolazi kada su učenici osposobljeni iskoristiti svoje STEM istraživačke vještine za rad s pitanjem ili problemom u bilo kojem odgovarajućem kontekstu.
Zato što je utemeljeno na istraživanju i pronalaženju, prije nego na “bubanju” činjenica, u istraživačkom učenju preostaje mnogo prostora za kreativnost u učenju. Učenici razvijaju samopouzdanje glede svoje kreativnosti jer istražuju pitanje ili problem koristeći se procesom koji su sami razvili. Pritom su sposobni napraviti sve moguće vrste poveznica koje bi vas mogle iznenaditi.
Imajući prostor za otkrivanje i pronalaženje, ne znači da ne postoji ustroj. Zapravo, učenje utemeljeno na istraživanju je dobro ustrojeno učenje s namjerom, budući da učenici koriste poznate im STEM prakse i slijede odgovarajuće znanstvene i inženjerske procese u vođenju svojih istraživanja.
Napuštanjem nastavnih metoda usmjerenih na unaprijed planirane činjenice namijenjene pamćenju u korist praktičnog pristupa i usredotočenosti na njega, zajedno sa svojim učenicima možete istražiti cjelokupna STEM područja kao pravi prirodoslovci i inženjeri. Učenici će tako, nedvojbeno, biti znatiželjniji, uključeniji i bolje pripremljeni za budućnost.
Izvor:
knowatom.com/blog/
Kako primjeniti istraživački rad u nastavi biologije i kemije proučite u oglednom materijalu koji je priredila Josipa Poduje, nastavnica kemije i biologije iz Srednje škole “Antun Matijašević Karamaneo” na otoku Visu.
Ovdje možete preuzeti materijale za istraživački zadatak Analiza kemijskog sastava i prehrambene vrijednosti namirnica u sendviču.