Lektira je područje koje učenicima treba učiniti zanimljivijim od uobičajenog pisanja bilješke o piscu, kratkog sadržaja i karakterizacije likova. Ponekad je i takav pristup u redu, ali ja nisam pobornik toga jer mi se ne čini dovoljno motivirajućim, a i postoji velika vjerojatnost da se taj sadržaj preuzme s jedne od mnogih mrežnih stranica koje se time bave.
U dosadašnjem radu s učenicima upravo se najboljim pokazalo kada bi učenici dobili neki kreativni zadatak za lektiru. Vrlo je važno da im se točno i detaljno objasni što se od njih traži i na koji će se način njihov rad vrednovati, a zatim na red dolazi kreativnost! Otkrijte u tekstu na koji su način učenici 5. razreda iz OŠ Josipa Zorića, Dugo Selo, obradili Puškinovu Bajku o ribaru i ribici.
U petom razredu osnovne škole jedna od lektira je Puškinova Bajka o ribaru i ribici. Bajka je kratka, ali se može obraditi na mnogo načina, od dramatizacije, bilo u skupini, bilo monodrame do prepričavanja s promjenom završetka ili prepričavanja u 1. osobi, adaptacije bajke u strip i slično. Ja sam se odlučila za izradu slikovnice. Učenicima sam podijelila detaljne upute, dobili su identične papire, po tri presavijena A3 papira, koje sam uvezla, i cijeli mjesec prije pomalo sam ih usmjeravala kako bi napredovali u izradi slikovnice i imali pitanja vezana za izradu iste.
Na nekoliko stranica izradi kratku slikovnicu po uzoru na ovu bajku!
Imaš slobodu u osmišljavanju svoje slikovnice.
Učiteljica će ti dati papire na kojima ćeš stvoriti svoju slikovnicu.
Naslovnica treba sadržavati naslov bajke, ime i prezime autora te na dnu tvoje ime i prezime i razred.
Ostale stranice su predviđene za sadržaj slikovnice.
Ilustracije mogu biti osmišljene kojom god tehnikom želiš, bojicama, flomasterima, kolažom, pastelama, vodenim bojama… tehnike možeš i kombinirati! Ilustracije mogu biti na jednoj ili na dvije stranice, kako ti bolje odgovara uz sadržaj priče.
Važan je tekst! Uz ilustracije odredi mjesto gdje ćeš smjestiti tekst. Tekst piši uredno, čitko i dovoljno velikim slovima! Bilo bi dobro pisati tekst crnim flomasterom ili crnom kemijskom olovkom kako bi bio uočljiv.
VAŽNO! Prije nego što kreneš u izradu slikovnice, sa strane na papir skiciraj što ide na koju stranicu kako bi smisleno i potpuno popunio/la papire!
Sretno!
Zamoli roditelje da ti ne pomažu!
Rezultati su bili vrlo uspješni, učenici su bili jako zadovoljni, a najvažnije od svega je da su svi odradili zadatak za lektiru. Nisam posebno vrednovala likovne sposobnosti, već mi je bio bitan odnos teksta i slike, ako je nešto naslikano/nacrtano, to nije bilo potrebno više ponavljati u tekstu. Također je bilo važno da ne bude previše teksta i da on bude pravopisno i gramatički točno napisan. Vrednovala sam elemente koje su dobili u uputama, dakle jesu li naslovnicu izradili prema uputi, odnos slike i teksta te je li sadržaj smisleno raspoređen na zadani broj stranica. Pri vrednovanju sam dodatno uzimala u obzir, primjerice, jesu li zamijetili raspoloženje mora koje je na kraju kulminiralo u oluju, što je bilo lako dočarati crtežom/slikom, kao i način na koji su karakterizirali likove, što je isto bilo izvedivo dočarati crtežom. Većina radova bila je zaista uspješna, kod pojedinih je bilo vidljivo da nisu unaprijed skicirali što gdje ide pa im je ostalo i praznih stranica, ili je na zadnje dvije stranice bilo „nagurano“ pola bajke, ali i to je na neki način za te učenike bila „škola“ za ubuduće.
Sve u svemu, jedan uspješan projekt koji je odrađen na obostrano zadovoljstvo. Slikovnice su kasnije izložene na razrednom panou tako da su ih svi zainteresirani mogli prelistati.
U galeriji fotografija možete pogledati radove učenica OŠ Josipa Zorića, Dugo Selo, Adriane Husarić, Josipe Pavlović, Patricije Klobučar uz potpisanu privolu roditelja.