Zahtjevi akademske sredine izazov su većini učenika, no možda i najveći onima koji završavaju osnovnoškolsko obrazovanje i pred njima je važna odluka – u koju se srednju školu upisati.
Uz izazov odluke koja će odrediti tijek daljnjeg školovanja i karijere naših osnovnoškolaca, također ih očekuje i izazov uklapanja u novo društvo, a neke i prilagodba na novu okolinu. Uz te neizvjesnosti jedan od velikih pritisaka čini i onaj za dobrim ocjenama, koje će im omogućiti upis u željene škole. Pa kako im u pomoći tijekom tog razdoblja i olakšati im proces odluke i upisa?
O upisu u željenu srednju školu važno je početi razgovarati dovoljno rano, kako bi se učenici pravodobno usmjerili na kriterije bitne za upis u određene škole. Važno im je objasniti kriterije upisa u srednje škole i dati im informaciju o tome gdje se mogu raspitati o upisnim bodovnim pragovima. Detaljne informacije o kriterijima upisa mogu se pronaći na mrežnim stranicama Nacionalnoga informacijskog sustava prijava i upisa u srednje škole
Za većinu srednjih škola, zbroj bodova za upis sastoji se od zbroja ukupnih prosjeka ocjena od 5. do 8. razreda, pri čemu se u 7. i 8. razredu tome dodaju i zaključne ocjene iz hrvatskog jezika, matematike i prvog stranog jezika. Za četverogodišnje srednje škole tome se pribrajaju ocjene iz 7. i 8. razreda za još tri dodatna predmeta, ovisno o vrsti škole. Tom računicom, maksimalni broj bodova iznosi 80. Učenici tako mogu zbrojiti vlastite ocjene, a na stranici https://www.upisi.hr/upisi/ mogu provjeriti koliko je bodova bilo potrebno za upis u određenu školu u ovoj akademskoj godini. Tako gledano, važno je na vrijeme utvrditi koji su dodatni predmeti traženi u njihovoj željenoj školi. Na taj način, učenici će znati na koje se predmete trebaju osobito usmjeriti tijekom učenja i u skladu s tim rasporediti svoje vrijeme.
Neki učenici pokazuju posebno zanimanje za neke školske predmete i stoga im je odabir srednje škole vrlo jasan. No, ima i onih manje zainteresiranih i motiviranih za učenje ili pak učenika koji pokazuju višestruke interese. Njima je važno pomoći u otkrivanju i izboru interesa. Na internetskim stranicama postoje razni alati za pomoć u odabiru zanimanja. Jedan je od njih Upitnik interesa i kompetencija, online upitnik Hrvatskog zavoda za zapošljavanje.
Za njegovo je rješavanje potrebno 20-ak minuta, što omogućuje jednostavnu primjenu na satu razredne zajednice. Sastoji se od 47 pitanja o interesima i sklonostima, na temelju čega sustav predlaže neka zanimanja. Potom dolazi 47 pitanja o vještinama, znanjima i sposobnostima, nakon čega slijedi i konačni savjet. Računalo analizira odgovore i nudi nekoliko zanimanja, s obzirom na interese i sklonosti te vještine, znanja i sposobnosti. Klik na zanimanje s tog popisa daje njegov opis – sadržaj tipičnih poslova, potrebno obrazovanje, poželjne osobine radnika i slično.
Postoji i Centar za informiranje i savjetovanje o karijeri (CISOK), u kojem se može dogovoriti savjetovanje. U Hrvatskoj takve centre možemo naći u Bjelovaru, Dubrovniku, Karlovcu, Koprivnici, Osijeku, Splitu, Slavonskom Brodu, Šibeniku, Varaždinu, Vukovaru, Zadru i Zagrebu.
U slučaju teškoća pri donošenju odluke, za profesionalnu orijentaciju može se obratiti i Hrvatskom zavodu za zapošljavanje, gdje pružaju informacije i savjete.
Usluga profesionalne orijentacije dostupna je i u nekim psihološkim centrima i udrugama.
Premda je pred njima važna odluka, treba im pomoći da tu situaciju sagledaju iz više kutova, radije nego crno-bijelo. Neuspjeh upisa u željenu srednju školu može biti izvor velikog nezadovoljstva. No premda se u ovom trenutku upis u srednju školu čini presudnim, važno ga je ipak promotriti kao jednu stepenicu u cjeloživotnom obrazovanju, a ne kao nešto što će nepovratno zacrtati njihov put.
Učenicima koji k meni dolaze na profesionalnu orijentaciju i zabrinuti su zbog upisa u željenu srednju školu često ispričam jednu anegdotu. Riječ je istinitoj priči mog prijatelja, koji je vrlo uspješan i zadovoljan u pogledu svoje karijere. No do toga je došao pomalo „zaobilaznim putem“. Naime, nakon što je ponavljao osmi razred, upisao se u srednju školu strukovnog usmjerenja. Nakon završetka srednje škole uspio je upisati i završiti Fakultet strojarstva i naposljetku došao do sadašnjeg zaposlenja.
Poanta je priče - premda se čini da će im ova odluka „zacrtati“ tijek života, put do uspjeha često nije pravocrtan, nego ga možemo oblikovati na različite načine.