"Progovoriti lirskim, poetskim glasom djetetu to znači s maksimalnom jednostavnosti, s ograničenim brojem pojmova graditi poetski svijet djetinjstva, biti dovoljno atraktivan i umjetnički živ da te dijete može primiti; ono voli humor, naivnost, nemogućnosti, personifikacije, izvrtanje smisla, pretjerivanje, igru, sve što je u najbližem srodstvu s poezijom, ali i dječjim senzibilitetom."
Grigor Vitez, ulomak iz članka Djetinjstvo i poezija
Možete li zamisliti hrvatsku dječju poeziju bez velikog Grigora Viteza, začetnika novog, modernijeg dječjeg pjesništva? Slikovitošću i jednostavnošću lirskog izraza, Grigor Vitez dotaknuo je mnoge generacije poetski gradeći svijet djetinjstva. Kako nekada tako i danas. Njegovi razigrani i inspirativni stihovi učenike uvijek iznova osvoje.
Grigor Vitez rodio se 15. veljače 1911. kao Grigorije u velikoj, siromašnoj obitelji neobična prezimena u malom selu Kosovcu pokraj Okučana. Sam je Grigor poslije podijelio zanimljivu priču o nastanku svojega prezimena: njegovi predci s očeve strane došli su s područja sjeverne Dalmacije u Slavoniju i prezivali su se Alavanja; jedan od tih Alavanja stekao je od Marije Terezije počasni naslov viteza, koji je obitelj poslije uzela za svoje prezime.
Rano je ostao bez oca i morao je pomagati obitelji. Najviše je volio čuvati vinograd jer je ondje mogao u miru učiti. Često je boravio u prirodi, šetao obroncima Psunja, ležao u šumi i uživao u pjevu ptica u gaju. Osluškivao je zvukove koje će djeci poslije predstaviti u svojim pjesmama.
Prve dvije pjesme napisao je u četvrtom razredu gimnazije. Potkraj dvadesetih godina prošloga stoljeća upisao je Učiteljsku školu u Pakracu i stekao zvanje učitelja. Bio je učitelj u Slavoniji, Podravini i Bosni, nakon toga je radio u Ministarstvu prosvjete te zatim kao tajnik Društva hrvatskih književnika. Punih šesnaest godina proveo je u izdavačkoj kući Mladost, u kojoj pokreće i uređuje velik broj izdanja književnosti za djecu (biblioteke Vjeverica i Jelen).
Iako je najprije objavio zbirke pjesama za odrasle, najpoznatiji je i najcjenjeniji kao pjesnik za djecu. U desetak godina tiskano mu je čak sedam zbiraka poezije za djecu: Prepelica, Sto vukova i druge pjesme za djecu, Kad bi drveće hodalo, Jednog jutra u gaju, Iza brda plava, Hvatajte lopova, Gdje priče rastu i Igra se nastavlja koja je objavljena posmrtno 1967.
Najveći utjecaj na moje pisanje stihova za djecu ima u prvom redu moje djetinjstvo, priroda i doživljene slike mog zavičaja, a onda moj rad s djecom u razredu, moja kćerkica Olgica, narodne priče, pjesme i zagonetke, reći će u svojim autobiografskim bilješkama Grigor Vitez.
Grigor Vitez bio je skroman, miran i duhovit čovjek. Obolio je i posljednje godine života proveo prikovan uz krevet, uz svoj pisaći stroj i telefon, odakle je radio uredničke poslove. Posljednja njegova adresa bila je u Radničkoj cesti 36, u lijepoj kući s velikim krošnjama ispred prozora. Odatle je sanjao svoje djetinjstvo, livade i vinograde i djeci darivao predivne stihove, pa i one koji su izdani posmrtno, a koje je nazvao Igra se nastavlja.
Hrvatski pjesnik Grigor Vitez preminuo je 23. studenoga 1966. godine u Zagrebu.
Ime Grigora Viteza nosi i godišnja nagrada za najuspješnija književna i likovna ostvarenja u knjigama za djecu autora koji žive i djeluju na tlu Hrvatske.
https://www.tportal.hr/kultura/clanak/urucene-nagrade-grigor-vitez-za-2018-20190418/print
Djeca se tijekom školovanja mogu susresti s pjesmama Grigora Viteza jer su one često u školskim čitankama, osobito u razrednoj nastavi. Ipak, kako bismo detaljnije upoznali život i rad ovog pjesnika i pisca, tome treba posvetiti čitav nastavni dan integrirajući pojedine sadržaje i pojmove u više nastavnih predmeta. Učenici su tijekom cijelog nastavnog dana podijeljeni u skupine.
1. aktivnost
Na početku smo igrali igru detekcije: troje se učenika predstavlja ostalima rečenicom iz Vitezove biografije. Samo je jedna rečenica točna. Budući da ne znaju o kome je riječ, a i nisu upoznati s njegovom biografijom, u otkrivanju im pomaže dodatna rečenica.
Učiteljica kaže: „Rođen sam u 20. stoljeću.“
Osoba A zatim kaže: „Rodio sam se 1899.“ Osoba B kaže: „Rodio sam se 1911.“ Osoba C kaže: „Rodio sam se 1818.“
Učenici moraju zaključiti koja je osoba izrekla točnu rečenicu, odnosno koja je osoba pjesnik kojeg ćemo danas proučavati.
Drugi primjer: Učiteljica kaže: „Radio sam u školi.“
Osoba A kaže: „Završio sam Fakultet kemijskog inženjerstva.“ Osoba B kaže: „Završio sam Učiteljsku školu.“ Osoba C kaže: „Završio sam Fakultet političkih znanosti.“
Na ovaj način učenici otkrivaju zanimljivosti iz biografije Grigora Viteza. Točne rečenice stavljamo na ploču, a na kraju učiteljica zaključuje: „Ime mi je Grigor, a prezime: Kralj, Vitez, Knez?“
Slijedi samostalno proučavanje detaljnije biografije putem prezentacije, a zatim izražavanje dojmova, doživljaja, izdvajanja najzanimljivije pojedinosti...
2. aktivnost
Učenici su podijeljeni u 4 skupine. Svaka skupina dobije prazan papir s jednim pojmom. Zadatak je svake skupine napisati što više asocijacija na zadani pojam. Pojmovi su: DRVEĆE, POTOK, PJESMA, MJESEC. Aktivnost se može i dopuniti tako da svaka skupina zapisuje asocijacije samo jednu minutu, a zatim se papiri rotiraju: svaka skupina sada zapisuje asocijacije na drugi pojam i to se ponavlja sve dok se krug ne zatvori. Potom se papiri stavljaju na ploču, a učenici u svakoj skupini dobiju različitu pjesmu Grigora Viteza: Kad bi drveće hodalo, Kakve je boje potok, Tiha, tiha pjesma i Dohvati mi, tata, mjesec. Slijedi novi zadatak: pročitati pjesmu i usporediti zapisane asocijacije: spominju li se pojmovi (asocijacije, riječi) koje su učenici zapisali na papir u pjesmi ili ne. Zatim provode kratku samostalnu interpretaciju svoje pjesme unutar skupine (tema, broj kitica, broj stihova, rima, pjesničke slike), a nakon toga im je zadatak od pjesme načiniti igrokaz i dramatizirati ga. (Ako učenici nisu već dosad samostalno radili interpretaciju, pisali igrokaz i dramatizirali ga, uputa mora biti detaljnija).
3. aktivnost
Zadatak je učenika unutar skupine smisliti i napisati matematičku priču/zadatak koji je povezan s pjesmom koju su interpretirali: u zadatku može biti zadana bilo koja računska radnja: zbrajanje, oduzimanje, množenje i dijeljenje unutar skupa brojeva koji je usvojen (obrađen).
4. aktivnost
Učenici ilustriraju pojedine kitice svake pjesme unutar skupine u obliku razglednice (likovni problem može biti Boja: kompozicija i nijanse boja ili Ploha: jedinstvo boja, oblika i veličina).
Jezična igra i ljepota riječi u Vitezovu pjesništvu žive u jedinstvu − Vitez igrom ostvaruje ljepotu riječi(ma)...
Mi smo nastojali naše aktivnosti provesti igrom kroz učenje, slikom kroz stihove, riječima kroz zadatke. Vjerujem da smo uspjeli i da ćemo, kao što kaže pjesnik Vitez, igru i nastaviti. Dodatne materijale pogledajte u dokumentima.
Ja sam pisao zato da vam pričinim radost, da lakše osjetite ono što je lijepo u životu, da se smijete onome što je smiješno (…) Želja mi je da poslije čitanja ovih stihova lakše svladate svoje zadatke, da vam teškoće budu lakše, da ciljeve koje ste sebi postavili dostignete s uspjehom i da budete vedri i neustrašivi pred onim što se zove budućnost…