Svjetski dan osoba s Down sindromom = Dan šarenih čarapa | Profil Klett

19. ožujak 2020.

Svjetski dan osoba s Down sindromom = Dan šarenih čarapa

Autor: Kristina Dilica

 

Svake se godine obilježava Svjetski dan osoba s Down sindromom kako bi se podigla svjesnost o potrebama i potaknulo otklanjanje bilo kakvih predrasuda o osobama s Down sindromom. U prosjeku jedno od 650 sve novorođene djece rađa se sa sindromom Down, kromosomskim poremećajem koji nastaje zbog viška jednog kromosoma ili dijela kromosoma u jezgri svake stanice tijela. Taj poremećaj sprečava normalan fizički i mentalni razvoj djeteta. Sindrom Down uzrokuje pogrešno razvrstavanje kromosoma tijekom stanične diobe spolnih stanica, pa se u stanici nađe višak cijelog ili dijela jednog kromosoma.

Budući da postoje tri kopije 21. kromosoma, regularni tip sindroma Down poznat je i kao trisomija 21. Tako je i za datum obilježavanja odabran 21. 3. kao simbolično predstavljanje tih triju kopija 21. kromosoma.

 

Toga se dana obuvaju i šarene čarape, a time se šalje poruka o prihvaćanju različitosti. Diljem svijeta odvijaju se različite aktivnosti koje pomažu u postizanju jednakih prava i dostojanstva osoba s Down sindromom te boljih uvjeta i kvalitete njihova života.

 

Obrazovanje osoba s Down sindromom zna biti otežano te su često potrebni i posebni razredni odjeli s učiteljima edukacijskim rehabilitatorima i pomoćnicima u nastavi. Jedan takav razred ima i OŠ Ivana Meštrovića u Zagrebu, gdje se školuje pet učenika s Down sindromom pod vodstvom edukacijske rehabilitatorice Barbare, a jedna se učenica školuje u redovitom razrednom odjelu prema redovitom programu, uz prilagodbu sadržaja i individualizirane postupke. Zato škola svake godine provodi i projekt „Prijatelj Down“ kojim se stvara zajedništvo, prihvaćaju različitosti i u ostalim učenicima pobuđuju vrijednosti tolerancije i prijateljstva. U tjednu prije 21. ožujka učenici na satu razrednika gledaju Powerpoint prezentaciju koju su pripremili voditelji projekta, a putem koje doznaju što je to Down sindrom te kako osobe s Down sindromom imaju jednake potrebe kao i svi mi, samo ih mogu zadovoljiti na neke druge načine u kojima im mi možemo pomoći. Uviđaju da su osobe s Down sindromom dio naše zajednice i da ih treba ravnopravno prihvatiti. U sklopu projekta postavljaju se i panoi koje učenici zajedno kreiraju i ukrašavaju, a učenici iz posebnog razrednog odjela gostuju u ostalim razredima. Takva gostovanja potiču druženje i stvaranje pozitivnog školskog ozračja jer se međusobnim aktivnostima i druženjima stvaraju nova prijateljstva bez predrasuda. Takvim se izravnim aktivnostima i druženjima uči tolerancija i prihvaćanje koje su u današnjem svijetu često zanemarene, a to je jedan od ciljeva školskog obrazovanja, mlade ljude pripremiti za budućnost bez mržnje, predrasuda ili netolerancije.

 

Za učenike posebnog razrednog odjela to je uvijek poseban dan. Druže se sa svojim vršnjacima, zajedno sudjeluju u brojnim aktivnostima, ali i s veseljem pokazuju što znaju i mogu te svoja postignuća dijele s ostalim učenicima koji im pružaju maksimalnu podršku i strpljenje. Djeca s Down sindromom s neopisivom iskrenošću i toplinom pokazuju sreću i ponos što sudjeluju u radionicama i na aktivnostima te iz takve njihove reakcije ostali učenici mogu naučiti koliko su prijateljstvo i prihvaćanje važni za suživot.

 

Na sam Dan sindroma Down škola postaje mjesto šarenih čarapa. Svi se djelatnici i učenici odazovu akciji pa toga dana nastanu i vesele fotografije međusobne podrške i širenja poruke šarenih čarapa.

 

Na takve se aktivnosti trebaju odazvati sve škole, ali i ostale ustanove jer širenje tih poruka obogaćuje naš život i život svih osoba s Down sindromom.

U različitosti je ljepota i bogatstvo života, a svi mi moramo prihvatiti i te različitosti i tako obogatiti i sebe i druge oko nas, posebno djecu koju pripremamo za život u toleranciji i miru.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Živimo zeleno

Oduvijek sam smatrala da je razvijanje ekološke svijesti učenika jedna od najvažnijih učiteljskih zadaća. Promišljajući o tome kako potaknuti učenike da postanu odgovorni građani, a da poštujem godišnji kurikul, shvatila sam da će mi sudjelovanje u projektima koji se temelje na eko načelima pomoći u tome.

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Darko Cindrić, Sanja Polak