Naša dugogodišnja suradnica i jedna od autorica novog udžbenika Opažam, oblikujem 5 dr. Dijana Nazor predstavila je svoje radove na izložbi Otkrivanje slikarskih tajni – InfraredArt.
U Gradskom muzeju Varaždin u Palači Sermage zainteresirani su posjetitelji imali priliku „vidjeti nevidljivo“ u proširenom postavu s pedesetak izloženih slika likovnoga dijela doktorskoga rada Slike u infracrvenom području – odlaganje vidljivoga, pod mentorstvom red. prof. art. Igora Rončevića i izv. prof. dr. sc. Jane Žiljak Gršić. Riječ je o početku kružne izložbe koja će u sljedeće dvije godine biti predstavljena i u Muzeju grada Koprivnice, Muzeju Croata insulanus Grada Preloga, Dvoru Trakošćan i Muzeju Mimara.
I dok su mnoga djela već bila predstavljena u sklopu različitih postava i izložbi, na ovoj izložbi u Palači Sermage prvi je put prikazan triptih Labirint prijateljstva kao početak autoričina novog ciklusa, u kojem je početkom ove godine počela istraživati odnos monokromatskih, crnih tonova u vizualnom spektru i IR slike. Premda je potpuno crna slika odavno viđena, u golim okom nevidljivoj slici krije se neočekivano. Na prvi pogled monokromatska slika izgleda kao da u njoj nema zbivanja, ali u nevidljivoj je slici zamršeni labirint koji simbolizira kompleksnost ljudskih odnosa.
Ovom izložbom, u spoju umjetnosti i znanosti, interdisciplinarnim pristupom autorica je znatno pridonijela daljnjem istraživanju svojstava blizanaca boja u vizualnom i u bliskom infracrvenom svjetlu infrared slikarstva (engl. infrared painting, IRP). Istraživala je nove mogućnosti slikanja na temelju propitkivanja pigmenta/boje/bojila i određivanja njegove vrijednosti, što je rezultiralo prvim doktoratom s primjenom InfraredArta u slikarstvu.
Zanimljivo je i da je ova metoda namjernoga, ciljanoga slikanja dvostrukih slika u vizualnom i bliskom infracrvenom području jedinstvena u svijetu. Umjetnost postoji, iako nije vidljiva, iako je skrivena. I bez promatrača skrivene slike postoje kao tajna slika ili poruka, dok se ne otkriju IR kamerom.
Riječ je o jednom djelu, ali dvama različitim doživljajima iste slike.
Dijana Nazor prikazala je razne mogućnosti slikanja ovim novim postupkom, s tri razrađena apstraktna stila, u vizualnom spektru i s različitim motivima: anđela, tekstualnih poruka/citata, portreta važnih filozofa, povjesničara umjetnosti, umjetnika, likovnih kritičara i autoportreta u NIR području.
Nema sumnje da je autorici bio veliki izazov biti među prvim umjetnicima u svijetu koji razvijaju nove mogućnosti slikanja infracrvenim postupkom te na skrivenim, donjim slikama stvaraju nove, akromatske likovne senzacije. Nevidljiva slika, premda je monokromatska, prema estetskim kriterijima jednako je vrijedna kao i ona u vizualnom spektru. Ovaj način slikanja autorici je uzbudljiv jer joj omogućuje svjesno slikanje/skrivanje motiva nevidljivih u stvarnome svijetu.
U katalogu izložbe povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka Iva Körbler piše:
„Ova nova metoda neupitno otvara kreativne potencijale u slikarstvu koji se ne mogu dobiti uobičajenim slikarskim tehnikama, stoga umjetnica u budućnosti istraživanje nastavlja upravo s ovom tehnikom. No, rezultat je jednako očuđujući jer su pred nama slike dvostrukih lica, fabula i poruka, na tragu ne samo lica i svjetonazora koje pokazujemo javnosti i/li nosimo u intimi svog prostora, već jasan znak kako živimo uronjeni u višedimenzionalnu stvarnost. Gotovo sve je oko nas prepuno dvostrukih kodova, lica i naličja, razlomljenih fragmenata stvarnosti… Dijana Nazor vrlo je senzibilno sve što emotivno i mentalno percipira oko sebe stopila s autentičnom znanstvenom praksom i metodologijom, ostajući u polju umjetničkog naboja.“