Alojzija Tvorić Kučko, doktorica znanosti i učiteljica koja već petnaest godina poučava učenike u osnovnim školama, uključila se u projekte Erasmus+ i tako obogatila svoje učiteljsko iskustvo. Boravak u Švedskoj bio je ispunjen kreativnim aktivnostima, a u nastavku pročitajte drugi dio njezina osvrta u kojemu opisuje sudjelovanje u projektu.
Tekst napisala: dr. sc. Alojzija Tvorić Kučko
Kako sam u prošlome tekstu najavila, u ovome ću posebno naglasiti praktičnu vrijednost tečaja. Iako je teško opisati sve stečene vještine, polaznike seminara posebno su se dojmile one povezane s motiviranjem učenika, odnosno polaznika, za neki zadatak. To su, primjerice, stvaranje određene priče (priprema za nastavljanje izvjesne aktivnosti), izvođenje različitih aktivnosti u krugu (igre povjerenja, ponavljanja i sl.), oblikovanje drvenih predmeta brušenjem i pirografijom na komadu drva (pisanje vlastitoga imena) te istraživanje prirodnih oblika, koje je obuhvatilo spuštanje u spilje, šetnje šumom prema uputama, kajakarenje u paru i u većoj skupini te pripremanje hrane u prirodi. Uz buđenje inspiracije i stvaranje ideja, polaznici su ujedno razvijali jezične kompetencije i testirali svoju fizičku izdržljivost te poznavanje prirode i njezinih zakonitosti.
Praktično, vrlo iscrpno i zanimljivo predavanje održao je prof. dr. sc. Anders Szczepanski, koji je govorio o obrazovanju u vanjskim prostorima i o senzornom iskustvu, a rezultat njegova predavanja bili su radovi polaznika – izrada slika od lišća na komadu tkanine.
Posjetom jednoj od škola u okrugu Kinda sudionici su stekli uvid u švedski obrazovni sustav u kojemu jedna škola ima oko 300 učenika i dva ravnatelja, a razred ima oko 15 učenika, uglavnom dvije učiteljice, potrebne asistente, u učionicama su prilagođeni stolovi i stolci itd. Učenici na nastavi usvajaju zapostavljene vještine, kao što su obrada drva, šivanje i slično, što praktično utječe na njihovo obrazovanje u cjelini.
Najveća je vrijednost ovakvih seminara razmjena postojećih i stjecanje novih iskustava te pokazivanje vlastitih aktivnosti. Posebno je lijepo vidjeti da unatoč mnogim kritikama s kojima su suočeni učitelji u Hrvatskoj imamo obrazovni sustav koji djeci omogućuje dobro obrazovanje. Različiti obrazovni sustavi u Europi i svijetu predstavljaju razne oblike mogućih novih suradnji i razmjene djelatnika u projektima koji obogaćuju učitelje, a time i cijeli obrazovni sustav te potiču pozitivno i kreativno ozračje u učionicama.
U konačnici, najpoznatiji Šveđanin Alfred Nobel rekao je da ako u godini dana dobije 300 ideja i samo se jedna pokaže korisnom, bit će zadovoljan. A učitelj u jednom danu dobije 300 ideja i uglavnom ih sve u istom danu i ostvari.