Priroda, proljeće i igra – pravilnim disanjem do zdravlja | Profil Klett

05. travanj 2017.

Priroda, proljeće i igra – pravilnim disanjem do zdravlja

Autor: Adrijana Leko

Koliko često razmišljete o disanju? Neophodno za život, a ipak nesvjesno, disanje nam omogućuje prožetost tijela kisikom, bolju prokrvljenost, opuštenost, vitalnost. Ako smo uzrujani ili rastreseni disat ćemo plitko i brzo, a mirni i opušteni dišemo duboko i sporo. Iako stalno dišemo, razni stručnjaci sve češće naglašavaju da je potrebno naučiti pravilno disati jer takvim disanjem izbacujemo toksine iz tijela, podižemo imunitet i poboljšavamo zdravlje. Učenici trebaju puno energije, zdravlja i koncentracije za svakodnevno učenje i pamćenje. Pravilnim disanjem i vježbama disanja pomoći ćete im da budu uspješni i da se dobro osjećaju. U nastavku pročitajte primjere takvih vježbi u razredu i pokušajte i vi pravilnim disanjem ostvariti mir, opuštenost i dobru koncentraciju u svojim razredima.

 

Proljeće na livadi

Nekako se s prvim proljetnim danima u nastavu uvijek vraćaju igre koje su posebne za ovo godišnje doba. Jedne od njih smo se ovih dana iznova prisjetili. Riječ je o vrlo poznatoj igri među učiteljicama s kojom sam se susrela tijekom studija na kolegiju prof. Ercegovac-Jagnjić, a služi kao predvježba za pravilno disanje tijekom pjevanja, no zanimljiva je i kao igra opuštanja na nastavi tjelesne i zdravstvene kulture.

Učenici leže u krugu (ili sjede na stolcima). Oči su im zatvorene. Slušaju učiteljičin glas koji ih vodi kroz igru.

 

Stiglo je proljeće. Toplo sunce vas grije. Nalazite se na livadi: velikoj, zelenoj, šarenoj. Livada je puna mirisnih cvjetića. Pomirišite cvijet: udahnite kroz nos, izdahnite na usta. Pomirišite još jedan cvijet: ovog puta udahnite kroz nos, zadržite kratko dah i lagano izdahnite na usta. (Ovaj dio ponavljamo dva puta, kod zadržavanja daha brojim do tri.)

 

Zamislite da ste pčelice. Dolazite iz daljine pa tiho zujite: udahnite, kratko zadržite dah i izdahnite izgovarajući glas zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz (tiho). Pčelice su došle jako blizu pa zuje glasno: udahnite, kratko zadržite dah i izdahnite izgovarajući glas zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz (glasno). Pčelice odlaze u daljinu pa ih sve slabije čujemo, tiho zuje: udahnite, kratko zadržite dah i izdahnite izgovarajući glas zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz (tiho).

Oprez! Dolaze veliki, ljuti bumbari. Zamislite da ste bumbari: udahnite, kratko zadržite dah i izdahnite izgovarajući glas vvvvvvvvvvvvvvvv (tiho). Bumbari su jako blizu: udahnite, kratko zadržite dah i izdahnite izgovarajući glas vvvvvvvvvvvv (glasno). Bumbari odlaze pa ih sve slabije čujemo: udahnite, kratko zadržite dah i izdahnite izgovarajući glas vvvvvvvvvvvvvvv (tiho).

 

Sada ste leptiri koji lepršaju i udišu najslađe mirise: udahnite, kratko zadržite dah i izdahnite (bez izgovaranja glasova).

Na livadi je puhnuo lagani vjetrić. Šušte krošnje stabala, čujemo ih kako šušte: udahnite, kratko zadržite dah i izdahnite izgovarajući glas šššššššššššššš (glasnoću odaberite ili prepustite učenicima da šušte koliko god glasno žele).

 

Vjetar je probudio sjemenke maslačka. Mali padobranci lete livadom. Uberite i vi jedan bijeli pahuljasti maslačak i puhnite u njegovu bijelu glavicu: udahnite, kratko zadržite dah i izdahnite izgovarajući kratko ph-ph-ph-ph-ph (od glasnog prema tihom). Otvorite oči i gledajte kao sjemenke lete nošene vjetrom.

Ovakve vježbe disanja kroz vođenu priču u učionici mogu doživjeti različite varijacije. Ponekad možete puhati u rođendanske svjećice, ponekad u tanjur pun vruće juhe ili u mjehuriće od sapunice. Vježbe disanja u kombinaciji s maštom učitelja (ili vještog učenika koji je voditelj igre) nemaju granica. Same vježbe su vrlo važne jer učenike potiču na potpuno iskorištavanje zraka, učenici postaju svjesni svog disanja, a budu li pravilno disali sigurno će i pravilnije zapjevati, boje učiti, više razumijeti i češće se smijati.

 

Stoga uživajte u proljeću, pjevanju i vođenoj igri disanja.

Vezani Članci

Pogledajte tematski slične članke

Ostvarimo skladan suživot s prirodom

Sadnja stabla jabuke, jedarca ili bilo koje druge biljke, potaknuta od samih učenika i učitelja, svakako ima dodanu vrijednost i jaku simboliku. Sadnja i briga za stablo motivira učenike i potiče ih na razmišljanje. U kojem smjeru idemo kao društvo? Potičemo li samodestrukciju ili afirmiramo život? Što nam predstavlja stablo: plod, druženje ispod hladovine, boravak u prirodi?

Vezani Sadržaj

Pogledajte našu ponudu sadržaja

udzbenik
Sanja Basta, Nataša Svoboda Arnautov, Sanja Škreblin