Nekim se učiteljima diže kosa na glavi pri pomisli na vođenje još jednog projekta – osobito ako u vašoj školi vrijedi pravilo: „Svaki tjedan, projekt jedan.“ Što kažete na projekt koji učenici vode sami? Naravno, uz dobre smjernice, unaprijed pribavljene materijale i pomagala te dobro razrađenu ideju kao temelj uspješnog rada. Izvedivo je, a riječ je o projektnoj nastavi na satu engleskog jezika.
Projektna nastava nešto je što često koristim, a zahvaljujući dosadašnjem iskustvu naučila sam kako velik dio posla prepustiti malim, kreativnim glavicama uz moju povremenu asistenciju. Kako bi im nastava bila zanimljivija, a motivacija za učenjem barem na tren veća od želje da prosurfaju Facebook-om, dobili su zadatak osmisliti i snimiti reklamu. Na moje veliko zadovoljstvo, ideja im se odmah svidjela, a s porastom motivacije uspješno smo odradili sljedećih nekoliko sati nastavne teme o ulozi medija i reklama. Nakon dobro usvojenog sadržaja, potpunog razumijevanja obrađenih pojmova na engleskom jeziku i važnosti reklama u svakodnevnom životu, učenicima je objašnjen zadatak i postavljeni su ciljevi:
- u timu osmisliti TV reklamu ili srodni oblik promidžbe koji uključuje sve elemente koje reklama treba sadržavati
- snimiti je koristeći videokameru, mobilni uređaj ili drugo pomagalo
- prezentirati je te usmeno opisati podjelu zadataka, njeno značenje i pozitivne strane reklame na satu engleskog jezika
- komentirati uratke drugih učenika te pritom razvijati kritičko razmišljanje i govorne sposobnosti
Nakon nekoliko tjedana laganog rada učenici su ponosno prezentirali uratke uz mnoštvo smijeha, divljenja, pohvala i komentara. Uzduž i poprijeko smo pročešljali i utvrdili ključne termine tadašnje nastavne jedinice, debatirali o pozitivnim i negativnim stranama promidžbe u medijima te donijeli zaključak o težini i važnosti izrade projektnog zadatka. Iskustva učenika bila su i više nego pozitivna, a točka na 'i' bile su izjave poput: „Dajte nam više ovakve domaće zadaće!“
Nekom zadaća, drugom projekt, ali kako god gledamo, projektna nastava velik je izazov, kao i mogućnost kojom stavljamo učenika u centar obrazovnog procesa i dajemo mu mogućnost za:
Ispitivanje i sakupljanje podataka potrebnih za izvršenje zadatka.
Znanje, odnosno razvoj mišljenja na višoj kognitivnoj razini.
Aktivnost, kako u samom projektu tako i u daljnjem učenju i radu. Povećava se motivacija za učenjem engleskog jezika, a bitno je reći da je ona ključna stavka bez koje projekt neće biti uspješan.
Zajedništvo i suradnju koji se postižu radom u skupinama, osnaživanjem komunikacije i socijalizacije u grupi te pravilnom raspodjelom uloga.
Odgovornost za provedbu projekta u skladu s ciljevima, a poštujući unaprijed zadani rok provedbe.
Vrednovanje i diseminaciju rezultata projektnog uratka u cilju unapređenja nastave.
S prihvaćenim izazovom učenik ne samo da stječe konkretno znanje, već stvara i određeni 'proizvod' koji je jednako bitan kao i sam proces. U našem slučaju proizvod je promidžbeni materijal, odnosno video uradak ili plakat, a gledajući s aspekta edukatora konačni 'proizvod' jest aktivan učenik u krugu aktivnog procesa učenja.
Potaknite i vi projektnu nastavu, a za inspiraciju pogledajte neke od naših uradaka. Think – Pair – Share!