Tijekom svog dugogodišnjeg radnog iskustva u nastavi primjenjivala sam različite pristupe, metode, načine rada, no cijelo se vrijeme još od početka potiho u svemu potkradala tehnologija.
Prije nekih dvadesetak godina vrhunac i otkriće u mojoj učionici bio je grafoskop. Tada sam se uspjela izboriti za jedan lagani, tanki, prijenosni koji i danas svoje počasno mjesto zauzima ispod klupe u učionici. Još je u funkciji. Koristim ga rijetko. (Još mi je svježe sjećanje na širom otvorene oči učenika pri nedavnom provjeravanju radi li ta spravica uopće. Rezultat: njihovo iznenađenje i bezbroj pitanja.)
Danas su vremena modernija. U nastavi koristim projektor i prijenosno računalo, tablete, pametnu ploču, te polycom uređaj za videokonferencije. Povremeno se na meniju nađe i skype (ako nam je polycom nedostupan). Tehnologija je svakodnevno prisutna u svim etapama nastavnog procesa: od pripreme, motivacije, glavnog dijela sata, ponavljanja , vježbanja te do utvrđivanja nastavnih sadržaja. Jedino je ne koristim za sate službenog provjeravanja jer naš obrazovni sustav (a samim time i savjetnici i nadzornici u AZOO) još uvijek želi papirnati oblik pisanih provjera, trag koji je učenik ostavio svojom ručicom.
Mnogi učitelji nemaju ovu privilegiju i tehnologija im se u nastavi čini nedostupna. Ipak, postoji čitav niz načina na koje se nastava može osuvremeniti, učiniti zanimljivija uz minimalan udio tehnologije. Jedan od takvih načina je upotreba QR kodova u nastavi.
QR kodovi (engl. Quick response = brzi odgovor) su tip dvodimenzionalnog koda u početku namijenjen autoindustriji (Toyota). Zbog svoje brze čitljivosti i mogućnosti velike pohrane podataka u kratkom su vremenu postali popularni u svim segmentima društva, pa tako i u obrazovanju. QR kod sastoji se od crnih kvadrata i pravokutnika raspoređenih u kvadratni uzorak na bijeloj pozadini (iako ukoliko promijenite boju moduli ne moraju nužno biti crni). QR kodove može očitati svaki mobitel s fotoaparatom i pristupom internetu (ponekad Internet veza nije potrebna) koji ima instaliranu aplikaciju za čitanje QR kodova. Nekim su uređajima te aplikacije već tvornički instalirane, a za ostale postoji velik izbor besplatnih aplikacija koje se mogu skinuti s interneta. U nastavi osobno koristim čitač i-Nigma s kojim do sada nikada nismo imali poteškoća. Za izradu QR koda postoji mnoštvo alata (QR Stuff, QR Code Generator,
QR Code Tec-it…) i svi rade na istom principu:
- odaberete sadržaj koji želite prenijeti u QR kod (tekst, sms poruka, telefonski broj, e-mail, pdf, mp3, poveznicu na razne društvene mreže ili web stranice i sl.)
- alat automatizmom generira QR kod kojeg preuzmete na računalo i isprintate (neki alati dopuštaju promjenu boje koda pa moduli ne moraju biti crni kao i dodavanje sličice unutar koda što ga čini zanimljivijim).
QR kodove možete koristiti u svim nastavnim područjima i svim etapama nastave. Jednom izrađeni kodovi mogu se koristiti generacijama. U kratkom video zapisu pogledajte kako smo ih koristili na nastavi glazbene kulture, a u galeriji slika priložene su fotografije korištenja kodova u nastavi hrvatskog jezika (jezični sadržaji – rečenica), matematika (zadatci riječima) i prirode i društva (zbrinjavanje otpada).
Dodatnu zanimljivost nastavi i QR kodovima daje organiziranje njihovog traženja. U tom slučaju kodove uklopite u priču koju prezentirate učenicima poput potrage za Dorom i Nemom, potrage za izgubljenim blagom ili (kako je to bilo u našem slučaju) lov na pokemone. Djelić ove potrage pogledajte u video zapisu.
Nadam se da sam ovoga puta zagolicala znatiželju učitelja u izradi i korištenju QR kodova u nastavi te inspirirala barem nekolicinu na jedan od inovativnih pristupa nastavi.
U nastavku uvođenje QR kodova u nastavu prepuštam vašoj mašti.
Komentari
Glazbeni