Prema novom poglavlju iz izvješća PISA 2015, koje pokazuje da vještine financijske pismenosti potiču ekonomske probitke, potvrđena je veza između sposobnosti financijske pismenosti i društveno nepovoljnog položaja.
PISA 2015, odnosno OECD-ovo istraživanje koje se bavilo rezultatima 15-godišnjih učenika iz različitih predmeta, sadrži posebnu analizu o vještinama njihove financijske pismenosti. To posljednje poglavlje objavljeno je 24. svibnja 2017. u Parizu i donosi rezultate iz deset OECD-ovih članica i pet zemalja koje nisu članice (Belgije, Flandrije, Kanade, Nizozemske, Australije, SAD-a, Poljske, Italije, Španjolske, Slovačke i Čilea iz OECD-a, te Kine, Rusije, Litve, Perua i Brazila).
S 56 posto testiranih učenika koji imaju svoje bankovne račune, i 64 posto njih koji zarađuju novac iz prijavljenog ili neprijavljenog rada, jedna od ključnih poruka izvješća je da je financijska pismenost čvrsto povezana s čitanjem i matematičkom pismenošću bitna za zaštitu potrošača. Prema nalazima istraživanja, 22 posto učenika je ispod onoga što se smatra osnovnom razinom financijske pismenosti.
Još ključnih nalaza
- Istraživanje dovodi u vezu visok stupanj društvene zapostavljenosti s niskim razinama financijske pismenosti. Primjerice, učenici koji dolaze iz imigrantske sredine imali su znatno niže razine financijske pismenosti.
- Postoji jasna razdjelnica između 12 posto učenika za koje se smatra da zauzimaju sam vrh financijske pismenosti i onih 22 posto na samom dnu.
- S nekim razlikama između zemalja, postoji i uzajamna veza između visokih razina financijske pismenosti i visokih razina postignuća u matematici i čitanju.
- Roditelji najviše utječu na učenje mladih o financijskoj pismenosti.
- U prosjeku, djevojčice su financijski pismenije od dječaka.
Izvan računovodstva
Education International (EI) - svjetska sindikalna federacija učitelja u koju je učlanjena 401 organizacija-članica iz 172 zemlje i područja, i koja predstavlja više od 30 milijuna članova zaposlenih u obrazovnom sektoru od predškolskih ustanova do fakulteta – objavila je svoje mišljenje o PISA-inom poglavlju kojim potvrđuju važnost financijske pismenosti kada se radi o upravljanju financijama i planiranju kako ih iskoristiti. “U vrijednosnom smislu financijska pismenost ipak nije neutralno pitanje. Način na koji se novac troši i njegova povezanost s pitanjima gospodarstva, poreza, računovodstva, boljitka i životnih mogućnosti ključni su za stvaranje dobrih društava”, piše u njihovoj izjavi objavljenoj nakon službenog predstavljanja poglavlja o financijskoj pismenosti.
Zaključak je izjave da iako je OECD u pravu isticati važnost financijske pismenosti za mlade, to samo može biti dio slagalice u borbi protiv iskorištavanja, diskriminacije i nepovoljnog društvenog položaja.
Inače, najbolji rezultat postigla je Kina s prikupljenih ukupno 566 bodova. Slijedi Belgija, Kanada, Rusija... SAD su na sedmom mjestu, a zadnji je Brazil.
Hrvatski su učenici, podsjetimo se, sudjelovali u PISA-inu istraživanju 2012. godine zajedno s učenicima iz 18 zemalja, zauzevši 14. mjesto.
Izvori:
https://www.ei-ie.org/en/detail/15080/pisa-and-financial-literacy-far-beyond-accounting
https://www.moneysmart.gov.au/media/560520/pisa2015_financialliteracyreport.pdf