Članak je napisala Monika Bionda, magistra razredne nastave, OŠ 22. lipnja, Sisak
Svjetski dan zaštite okoliša obilježava se svake godine 5. lipnja. Taj se dan u nastavi posebno ističu ekološki problemi i pokušava se kod učenika razviti odgovornost u razmišljanju i djelovanju s ciljem održivog razvoja našeg okoliša. Ekološku osviještenost moguće je i potrebno je razvijati već u prvom razredu. Uz udžbenički komplet Tragači niti jednom učitelju to neće biti problem. Teme vezane uz zaštitu okoliša, vode i šuma, obnovljivih izvora energije i osobnog zdravlja povezanog s prirodom, provlače se kroz sve udžbenike tijekom cijele godine, ne samo ususret Svjetskom danu zaštite okoliša.
Moguće je provesti mnoge aktivnosti koje potiču prirodnu radoznalost kod učenika te zahtijevaju istraživački pristup koji pridonosi kreativnosti, razvoju vještina promatranja, uspoređivanja, analiziranja, bilježenja u grafičkim prikazima te razvijanju svih ostalih kompetencija propisanih kurikulumima nastavnih predmeta i Međupredmetnih tema.
Za isticanje važnosti vode u našim životima, jedna pjesma može biti dovoljan poticaj za igru riječima te razvijanje i bogaćenje rječnika kod učenika, a pojašnjavanjem nepoznatih riječi stvaraju se motivi za likovne radove.
Koristeći se udžbenikom Pogled u svijet 1 učenici na zanimljiv i poticajan način stječu funkcionalno znanje i vještine potrebne za samostalnu izradu plakata i provođenje istraživanja.
Istraživanja su učenicima posebno zanimljiva, stvara se radna navika svakodnevnog promatranja i bilježenje podataka te ih se uvodi u izradu grafičkih prikaza i čitanja podataka.
Na satu Glazbene kulture također možemo istaknuti svekoliku uporabu vode. Vodeni ksilofon osim što lijepo izgleda djeci pomaže u ispitivanju i istraživanju različitih zvukova.
Različitim pričama ili slikovnicama učenike možemo upoznati sa šumama i njihovom ekološkom važnošću, prikazati zašto su šumska staništa ugrožena i kako ih možemo očuvati. Učenici tako upoznaju mnoge šumske životinje, a kao motiv za samostalno stvaranje slikopriča izvrsno može poslužiti poznato djelo književnice Željke Horvat-Vukelje.
Kroz likovne i lutkarske radionice učenici za zanimljiv i njima prihvatljiv način uče i povezuju nastavne sadržaje te iskustveno upoznaju osnovne pojmove o očuvanju okoliša, odlaganju otpada te važnosti obnovljivih izvora energije.
Ekološki osviješteno ponašanje može se poticati i na satu Matematike s pomoću tekstualnih zadataka. Aktivnost je zanimljivija ako pritom upotrebljavamo neki od „mentalnih sportova“.
Praktičnu primjenu znanja o razvrstavanju otpada, osim u razredu, poželjno je provoditi i na izvanučioničkoj nastavi. Sav otpad koji ostaje učenicima nakon konzumacije jela i pića potrebno je razvrstati u odgovarajuće vreće.
Svijest da ne možemo brinuti o okolišu ako prvenstveno ne brinemo o svoje zdravlju, svakodnevno moramo prenositi na svoje učenike. Stoga je u razredu liječnik uvijek dobrodošao gost. Kroz interaktivno predavanje učenici dobiju mnogo informacija o važnosti brige za zdravlje – održavanju čistoće tijela i prostora, pravilnoj prehrani, važnosti bavljenja sportom i kretanja, ali i o povezanosti našeg zdravlja s prirodom.
I poruka za kraj: Brinuti se o okolišu uz Tragače nije teško!