Projekt „Volim Novu Gradišku“ realizirali su učenici 3. razreda OŠ „Mato Lovrak“ iz Nove Gradiške. Ishodište su bile nastavne teme iz Prirode i društva Nizinski zavičaj i Moja županija. Dan grada Nove Gradiške obilježava se 8. prosinca, pa nam je i to bio motiv da projekt realiziramo u razdoblju od 15. studenoga do 15. prosinca. Otkrijte kako su učenici izrazili ljubav prema svojem gradu i možda pronađete inspiraciju za slične projekte u svojem razredu.
Nositeljica projekta bila je učiteljica Irena Barić, razrednica 3.a razreda, a u njemu su sudjelovali i učenici 3.c razreda s razrednicom Ivanom Šokić te 3.d razreda s razrednicom Romanom Mazulović. Ukupno je sudjelovalo 56 učenika.
Sadržaji projekta realizirani su u svim nastavnim predmetima pa su razrednice načelno dogovorile nastavne teme u pojedinom predmetu, a svaka je zasebno kreirala nastavu i odabrala vrijeme realizacije onako kako odgovara rasporedu nastavnih tema u odjelima. Izvanučionički dio projekta realizirali smo zajednički.
Učenici 3.a razreda realizirali su projekt tijekom 16 nastavnih sati. U upoznavanju prošlosti i sadašnjosti našega grada primjenjivali smo različite pristupe učenju, izmjenjivali metode rada, stvarali, ali i promišljali o budućnosti grada Nove Gradiške i našoj ulozi u njoj.
Tema: Prošlost i sadašnjost mojega grada (2 nastavna sata)
- U istraživačkoj nastavi, korištenjem različitih publikacija i IKT tehnologije te radom u skupini, učenici su tražili određene podatke o Novoj Gradiški. Prilog 1
Tema: Poznate osobe mojega grada (1 nastavni sat)
- Učenici su slučajnim odabirom dobili ime i prezime jedne poznate osobe iz našega grada.
- Zadatak je realiziran kao domaća zadaća, a samostalnim istraživanjem trebali su odrediti vrijeme u kojem je živjela ili živi poznata osoba, što je po zanimanju i kakav je doprinos te osobe našem gradu ili široj zajednici.
- Učenici su na satu u samostalnom govornom istupu predstavili svoju osobu, a učiteljica je pripremila fotografije osoba u ptt prezentaciji. Prilog 2
Tema: Pripovijetka „Paunaš“, Tito Bilopavlović (2 nastavna sata)
- Upoznali smo Tita Bilopavlovića, pisca rođenog u Novoj Gradiški, uz ptt prezentaciju.
Prilog 3
- Radom u skupinama učenici upoznaju pripovijetku „Paunaš“ čija se radnja događa u Novoj Gradiški. Prilog 4
Tema: Rasprava (1 nastavni sat)
- Afirmacijska skupina: Zašto je naš grad ugodno mjesto za život?
- Negacijska skupina: Što našem gradu nedostaje da bi bio ugodno mjesto za život? Prilog 5
Tema: Stvaralačko pisanje (1 nastavni sat)
- Učenici su samostalno stvarali pjesme o gradu. Prilog 6
PARK
Zelen hladan
Spava pjeva šuti
List klupa drvo ptica
Stoji pada leti
Smeđi tvrdi
Tobogan
E. L.
Tema: Pisano zbrajanje i oduzimanje dvoznamenkastih brojeva, „ekomatika“ (2 nastavna sata)
- Učenici su rješavali problemske zadatke u skupinama po troje.
- U sastavljanje matematičkih priča uključila sam događaje i lokacije u našem gradu. Svi problemi bili su vezani uz ekologiju, pa smo ovakvu matematiku nazvali „ekomatika“. Prilog 7
Tema: Visoki, niski i udubljeni reljef (1 nastavni sat)
- Motiv: Kovanica izmišljam novac svojega grada
- Likovno sredstvo: aluminijska folija
Prilog 8; F 1, F 2, F 3, F 4
Tema: Ploha / modelacija i modulacija ili kontrast kromatskih boja (1 nastavni sat)
- Motiv: Zgrade u mojemu gradu ili zgrade budućnosti mojega grada (po izboru učenika)
- Likovno sredstvo; ugljen ili pastel (po izboru učenika)
Prilog 9; F1, F2, F3, F4, F5, F7, F8, F9
Tema: Slušanje (1 nastavni sat)
- Starogradska pjesma „Na te mislim“. Prilog 10
- Čitanje pjesama pučkoga pjesnika iz Nove Gradiške Josipa Pintarića Puce.
Tema: Pjevanje (1 nastavni sat)
- Pjesmu „Ulice Gradiške Nove“ napisao je Josip Pintarić Puco, a uglazbio je Tamburaški sastav Reštaračke lole. (Rešetari su selo pokraj Nove Gradiške.)
Ulice Gradiške Nove
Kad zlatni zraci od zore
Probude cio naš kraj
Ulice Gradiške Nove
Sa Slavče gledo sam ja
Gledam ta sela i gore
I cvjetne poljane te
okolo vinogradare
kad beru grožđe svoje.
Hajdemo sada na Strmac izvan grada
Gdje Psunj planina pruža čari
Za gradić ovaj mali
Potočić bistri što grad s planinom spaja
I preko polja rodnoga kraja
Prima ga rijeka Sava
Uzalud ljepote svijeta
Zar nije lijepo i tu
Sa dobrim zloću da dijelim
U svome rodnom kraju
Moj grade, maleni grade
U tebi sreća je sva
Po tvojim šumama lijepim
Mladost sam proveo ja
Hajdemo sada na Strmac izvan grada
Gdje Psunj planina pruža čari
Za gradić ovaj mali
Potočić bistri što grad s planinom spaja
I preko polja rodnoga kraja
Prima ga rijeka Sava
Tema: Zašto volim svoj grad (1 nastavni sat)
- Učenici su zadatak realizirali u skupinama po četvero: zapisali su razloge zašto vole grad u kojem žive, a zatim su rečenice prepisivali na kartice u boji i načinili plakate. Prilog 12; F1, F2.
Tema: Kad odrastem, ja ću… (1 nastavni sat)
- Na početku sata upoznali smo neke od udruga koje djeluju u našem gradu: Crveni križ, sportske udruge, plesni studio, udruge za djecu s posebnim potrebama, dobrovoljno vatrogasno društvo, pjevačke skupine, šahovski klub, kulturnoumjetnička društva… (služila sam se mrežnom stranicom grada).
- Učenici su imali zadatak nacrtati sebe u zanimanju u kojem se vide kad odrastu.
- U predstavljanju svojega rada imali su i dodatni zadatak. Ovisno o svojim hobijima i interesima, trebali su reći u koju bi se udrugu u gradu najradije uključili kad odrastu. Prilog 13; F1, F2, F3, F4, F5, F6, F7, F8.
Tema: Kaži mi kako funkcionira naš grad, IUN, Gradska vijećnica (1 nastavni sat)
- Tema je realizirana u Gradskoj vijećnici, a sudjelovali su svi učenici 3. razreda.
- Domaćini su bili: Ivana Trupina, zamjenica gradonačelnika, Mihaela Đeraj, voditeljica Odsjeka za društvene djelatnosti, i Marko Ćosić, koordinator za sport i sportska događanja.
- U ptt prezentaciji koju su nam pokazali domaćini upoznali smo zastavu i grb našega grada, opće podatke o gradu (broj stanovnika, prigradska naselja, geografski položaj), tijela koja upravljaju gradom, tvrtke koje su u vlasništvu grada te najpoznatije manifestacije koje se održavaju u našemu gradu.
- Nakon prezentacije učenici su postavljali pitanja, primjerice: Kada će se sagraditi bazeni u gradu? Postoji li mogućnost za gradnju još jednog igrališta za djecu? Ima li izgleda da se otvore nastavni smjerovi za nova zanimanja u našim srednjim školama, ali i fakulteti u našem gradu? Uz to, davali su i svoje prijedloge: Grad bi trebao zabraniti korištenje petardi. Bilo bi dobro da imamo McDonald's. Potreban nam je još jedan park za životinje... Prilog 14; F1, F2, F3, F4.
Teme: Vožnja biciklom, pješačenje, IUN (2 nastavna sata)
- U suradnji s Policijskom postajom Nova Gradiška i Biciklističkim klubom „Psunj“ Nova Gradiška organizirali smo biciklijadu učenika 3. razreda pod nazivom „Biciklistički pogled na grad, pa na čaj s vatrogascima“.
- U pratnji dvaju policijskih automobila i pod vodstvom člana BKa „Psunj“ Franje Barića, vozili smo turu dugu 4 km ulicama našega grada, uključujući i središte grada u kojem su njegove najstarije građevine.
- Istodobno, za učenike koji nisu imali bicikle ili nisu sigurni u vožnji organizirali smo pješačku turu kroz grad.
- Biciklijadu i pješačku turu završili smo u dvorištu DVDa Nova Gradiška, gdje smo popili čaj s vatrogascima. Prilog 15; F1, F2, F3, F4, F5, F6.
Projekt smo predstavili roditeljima i djelatnicima škole 16. prosinca 2019. u predvorju škole. U predstavljanju projekta sudjelovali su svi učenici 3. razreda. U predvorju škole priredili smo i izložbu učeničkih plakata, likovnih i literarnih radova učenika koji su nastali tijekom projekta, a koje su roditelji sa zanimanjem razgledavali. Prilog 16; F1, F2, F3, F4, F5, F6, F7.
Autorica teksta i priloga: Irena Barić, učiteljica
Fotografije snimile učiteljice Ivana Šokić i Irena Barić
Sve priloge i dodatne fotografije i dječje radove potražite u prilogu i fotogaleriji.